|
کدخبر: 281887

تأثیر تحریم‌ها بر صادرات ایران / پیشرفت ایران متوقف شد؟

رئیس جمهور در ادامه سفرهای استانی و بازدیدهای میدانی، وارد خراسان جنوبی شد.

اقتصاد تأثیر تحریم‌ها بر صادرات  ایران / پیشرفت ایران متوقف شد؟

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور دقایقی پیش با استقبال مقامات محلی خراسان جنوبی وارد این استان شد.

افتتاح و بازدید از پروژه‌های عمرانی و دیدار با مردم از برنامه‌های این سفر است.

در سفر دو روزه رئیس جمهور به استان ۱۴ تن از معاونان و وزرای کابینه‌اش وی را همراهی می‌کنند.

رئیس جمهور در این سفر پیگیر مصوبات سفر قبلی خواهد بود؛ بازدید میدانی رئیس جمهور و معاونین و وزرا از طرح‌ها و پروژه‌های سطح استان از دیگر برنامه‌های این سفر است.

پیشرفت کشور را متوقف نکرده و متوقف نخواهیم کرد

سیدابراهیم رئیسی، امروز پنج شنبه ۲۴  آذر در بدو ورود به خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران با درود به خانواده‌های شهدا و با یاد علما و فرهیختگان این استان، اظهار کرد: خراسان جنوبی استان علم و فرهنگ است.

وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی ظرفیت‌های بسیاری داشته و مورد توجه دولت است، بیان کرد:‌ در مورد مصوبات سفر اول به این استان، استاندار و مدیران تلاش خوبی انجام داده‌اند.

رئیس جمهور با بیان اینکه برخی از پروژه‌ها و طرح‌ها طی این یک سال به نتیجه رسیده که جای تشکر دارد و برخی دیگر در دست اقدام است، تصریح کرد: مسائل اتصال ریلی و همچنین آب از انتظارات مردم این استان است که از نظر ما دور نیست.

رئیسی با بیان اینکه اتصال ریلی تقریبا به نتیجه رسیده و اقدامات مقدماتی آن انجام شده است، افزود: مسئله مسکن نیز در استان به خوبی پیش رفته و گزارشاتی نیز در طی این دو روز به مردم ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه واگذاری و ساخت مسکن در استان‌ها دنبال می‌شود، اظهار کرد: در این سفر پیگیری مصوبات سفر قبلی و رفع موانع و مشکلات احتمالی طرح‌ها را دنبال خواهیم کرد.

رئیسی با بیان اینکه بارها اعلام کرده‌ایم پیشرفت کشور را متوقف نکرده و متوقف نخواهیم کرد، یادآور شد: توطئه دشمنان توسط مردم خنثی شده و کار سازندگی و پیشرفت دچار وقفه نخواهد شد.

وی یادآور شد: در این سفر برخلاف سفر نخست دیدارهای مردمی نیز خواهیم داشت.

مدول دوم تصفیه خانه بیرجند با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید

در این مراسم که علی اکبر محرابیان وزیر نیرو نیز حضور داشت خط انتقال و مدول دوم تصفیه خانه بیرجند با اعتباری بالغ بر ۲۳ میلیون یورو به بهره برداری رسید.

حسین امامی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی در این مراسم به جزئیات اجرای این پروژه اشاره کرد و گفت: طرح فاضلاب بیرجند پس از اخذ مجوزهای لازم از شورای اقتصاد و سازمان مدیریت و برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی از طریق وزارت نیرو به منظور دریافت وام از بانک توسعه و تجارت اکو معرفی شد.

وی افزود: مبلغ این تسهیلات در ابتدا بالغ بر ۱۶ میلیون یورو و در مرحله بعد با افزایش ۴۰ درصدی به ۲۳ میلیون یورو افزایش یافت؛ مدول اول تصفیه‌ خانه فاضلاب بیرجند با ظرفیت ۱۰ هزار و ۵۰۰ مترمکعب در شبانه ‌روز که جمعیت ۶۵ هزار نفر را تحت پوشش دارد از سال ۱۳۸۴ وارد مدار بهره‌برداری شد.

امامی بیان کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۴ عملیات اجرایی مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند آغاز شد و از اواخر سال گذشته به مرحله بهره ‌برداری آزمایشی رسیده و اکنون آماده افتتاح است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: طرح مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شهر بیرجند از محدود طرح‌های عمرانی برخوردار از منابع مالی بانکی بین‌المللی در سطح استان خراسان جنوبی است که دارای ظرفیت ۲۱ هزار و ۵۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز یا ۲۵۰ لیتر بر ثانیه است و جمعیت ۱۴۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی افزود: این طرح در مرحله بهره‌برداری آزمایشی قرار گرفته به گونه‌ای که در حال حاضر حدود ۸۰ درصد فاضلاب تولیدی توسط این مدول در حال تصفیه است و با استانداردهای مطلوب زیست محیطی، پساب آن از تصفیه‌خانه خارج می‌شود؛ برخورداری کل شهر بیرجند از شبکه فاضلاب، کاهش بو و افزایش ظرفیت با ارتقای مدول اول تصفیه‌خانه و استفاده از پساب در بخش‌های صنعت و معدن از برنامه‌های پیش‌رو است و برای نهضت ملی  مسکن نیز مشکلی نخواهیم داشت.

دیدار وزیر کشور با مردم حاجی آباد بیرجند

احمد وحیدی، لحظاتی قبل در بدو ورود به استان به روستای محروم و کمتر توسعه یافته حاجی آباد در حاشیه شهر بیرجند رفت و از نزدیک با اهالی این منطقه دیدار و گفتگو کرد. 

کمبود فضای آموزشی و بهداشتی درمانی، توجه بیشتر به ایجاد فضای سبز و همچنین تأمین زیرساخت ها در این منطقه از جمله فاضلاب از مهم‌ترین خواسته‌های اهالی حاجی آباد بود. 

در این بازدید تنی چند از مدیران استانی و شهرستانی نیز وزیر را همراهی کردند.

یکی از اهالی روستای حاجی آباد با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل این روستا کمبود فضای آموزشی به ویژه در مقطع متوسطه است، گفت: هم اکنون طبق اعلام مسئولان آموزش و پرورش بیش از 40 کلاس درس در حاجی آباد کم داریم که باید چاره اندیشی شود. 

وی گفت: مسئولان در زمینه مسکن هم باید زمین در اختیار جوانان برای ساخت قرار دهند تا بسازیم،چرا که بسیاری از اهالی این روستاها از خانواده های کمتر برخوردار و محروم و اجاره نشین هستند. 

یکی دیگر از اهالی روستای حاجی آباد با اشاره به اینکه اهالی روستاهای حاجی آباد از حضور رئیس جمهور و هیئت وزیران به استان کم برخوردار خراسان جنوبی بسیار خرسند هستند، گفت: چندین سال بود که این چنین از نزدیک با مسئولان گفتگو نکرده بودیم، سلام ما را به آیت الله رئیسی هم برسانید و از طرف اهالی حاجی آباد از حضورشان در استان تشکر کنید. 

وی خواستار اجرای شبکه فاضلاب شهری در حاجی آباد و امیر آباد شد و گفت: تصفیه خانه فاضلاب شهری بیرجند در نزدیکی همین دو روستا قرار دارد اما این روستاها از شبکه فاضلاب شهری محروم هستند. 

یکی دیگر از اهالی امیراباد هم خواستار موافقت وزیر با الحال این دو روستا و تبدیل شدن آن به بخش شد و گفت: عدم واگذاری زمین برای احداث مسکن مهمترین مشکل ما است. 

گفتنی است؛ برپایی ۲۸ میز خدمت و ارتباط مردمی با حضور شماری از معاونان وزرا به عنوان نمایندگان تام الاختیار وزارتخانه‌ها هم یک روز پیش از این سفر، در نقاط مختلف استان تشکیل شد تا علاوه بر دیدار چهره به چهره با مردم و بررسی شکایات و پیشنهادات، خواسته‌ها و نامه های مکتوب مردمی نیز دریافت شود.

مرکز سامد و سامانه ۱۱۱ یکی از راه‌های ارتباط گیری مردم با رئیس جمهور و وزراست که از روز چهارشنبه راه اندازی شده و ۲۰۰ کاربر مستقر در مرکز سامد طی روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۷:۳۰ تا ۲۱:۳۰ پاسخگوی مطالبات مردم هستند.

رئیس جمهور در آغاز دور دوم سفرهای استانی به همراه شماری از اعضای هیئت دولت امروز پنجشنبه (۲۴ آذر ماه) وارد استان خراسان جنوبی شد. این سفر ۲ روزه است که تا پایان روز جمعه ۲۵ آذر ماه ادامه خواهد داشت.

دشمن می‌خواهد اعتماد مردم را تضعیف کند

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز پنجشنبه در ادامه برنامه‌های دومین سفر استانی دولت مردمی به خراسان جنوبی، در جمع مردم بیرجند ضمن گرامیداشت یاد شهدای این منطقه با بیان اینکه استان خراسان جنوبی به دانش و فرهنگ شناخته شده است، گفت: جلوه‌های دینی، علمی و فرهنگی این استان، شخصیت‌های اثرگذار آن و نیز سختکوشی و بصیرت مردم این منطقه در هر کوی و برزنی مثال‌زدنی است.

رئیس جمهور اظهار داشت: همراهی با امام و رهبری تا دفاع از مرز و بوم و ارزش‌های انقلاب و همچنین حضور و نقش‌آفرینی در عرصه‌های مختلف، این استان را به نماد بصیرت، دین‌مداری، ولایتمداری و زمان‌شناسی تبدیل کرده است.

رئیسی در ادامه همچنین مردم این استان را نماد شکر و صبر دانست و گفت: اهالی خراسان جنوبی به‌رغم همه سختی‌هایی که در زندگی با آن مواجه‌اند از جمله کمبود آب و نزولات آسمانی، اما دارای صفاتی هستند که قرآن کریم نسبت به انسان‌های شاکر و صبور بیان کرده است.

رئیس جمهور در ادامه دشمن‌شناسی و موضع‌گیری صحیح و به موقع را از دیگر ویژگی‌های مردم استان خراسان جنوبی برشمرد و افزود: این همراهی شما با انقلاب و نظام اسلامی آنچنان بوده است که دشمن را در همه توطئه‌ها ناکام گذاشته و از شما مردم، تصویری نمونه در بصیرت‌آفرینی در سراسر کشور ساخته است.

رئیسی پشتوانه مردمی را مهم‌ترین مؤلفه اقتدار و امنیت کشور دانست و گفت: بسیاری از کشورها قدرت‌شان متکی به سخت‌افزارها و جنگ‌افزارهای نظامی است، اما قدرت جمهوری اسلامی ایران برگرفته از پشتوانه عظیم مردمی است که امروز در کشور به آن شدیداً نیاز داریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن در تلاش است این پشتوانه عظیم و قدرتمند مردمی نظام را سست یا تضعیف کند، تصریح کرد: مردم ما در اقسام توطئه‌هایی که از ابتدای انقلاب تاکنون از سوی دشمن طراحی و اجرا شده، بویژه در توطئه اخیر با بصیرت و بردباری همه فتنه‌انگیزی‌ها را ناکام گذاشته‌اند.

رئیسی روحیه استقلال‌خواهی و استقلال‌طلبی در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و امنیت را ویژگی برجسته ملت ایران و همچنین عامل عصبانیت دشمنان از این ملت عنوان کرد و گفت: اینکه دختر و پسر ما با تحصیل‌شان، مردان و زنان ما با کار و فعالیت‌شان و دانشمندان و متخصصان ما با دانش و تخصص‌شان در تلاش برای پیشرفت کشور بدون وابستگی به دیگران هستند، دشمن را عصبانی کرده و لذا در تلاش است این روحیه استقلال‌خواهی و استقلال‌طلبی را از مردم بگیرد، اما مردم خراسان جنوبی و همه ملت ایران از وابستگی بیزارند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه کشور برغم همه دشمنی‌ها و فشارها در حال پیشرفت است، اما برخی در پیشرفت کشور تردید دارند، افزود: حتماً به یاد دارید که در ابتدای فعالیت این دولت روزانه ۷۰۰ نفر به دلیل نبود واکسن کرونا جان خود را از دست می‌دادند، اما به لطف خدای متعال، تلاش کادر درمان، نیروهای بسیج، آحاد مردم و تلاش دولت به نقطه‌ای رسیدیم که وقتی دبیرکل سازمان ملل از بنده بخاطر عدم موفقیت در رفع تحریم دارویی برای واردات واکسن کرونا عذرخواهی کرد، به او گفتم آقای دبیرکل ما امروز در ایران ۶ نوع واکسن تولید می‌کنیم و از واردکننده به صادرکننده واکسن تبدیل شده‌ایم و بیش از ۷۰ درصد مردم کشورمان نیز واکسینه شده‌اند و امروز با اتکای به استقلال و توکل به خدا برخلاف دیگر کشورها روزهای صفر کرونایی را تجربه می‌کنیم.

رئیسی با بیان اینکه دشمنان فکر کردند با تحریم و فشار می‌توانند ما را متوقف کنند، اما ما هرگز متوقف نشدیم، تصریح کرد: تلاش کردند صادرات نفت ما را به صفر برسانند و تجارت غیرنفتی ما را متوقف کنند، اما دیدند نه تنها صادرات نفت ایران متوقف نشد، بلکه امروز به اندازه قبل از دوران تحریم نفت می‌فروشیم و تجارت غیرنفتی ما با منطقه و جهان رشد قابل توجهی داشته است، آیا اینها پیشرفت نیست؟

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به بازدید خود از کارخانه کویر تایر در استان خراسان جنوبی، اظهار داشت: امروز متخصصان ما بر پایه کار دانش‌بنیان، ظرافت، ابتکارعمل و نوآوری‌های مثال‌زدنی خلق کردند و نه تنها محصولی که برخی کشورهای دیگر در تولید آن سرآمد هستند با کیفیت بسیار بالا تولید می‌کنند، بلکه کارخانه و خط تولید آن را نیز خودشان طراحی و احداث کرده‌اند، چرا این پیشرفت‌ها دیده نمی‌شود؟!

رئیسی تأکید کرد: امروز ملت ما با هدایت‌های مقتدای بصیرت‌آفرین و تلاش‌های خود در بسیاری از حوزه‌های صنعتی، معدنی، رفاهی، کشاورزی، نفت، گاز، پتروشیمی و دیگر حوزه‌ها در مسیر پیشرفتی قرار دارد که استمرار آن حتماً ثبات اقتصادی را در کشور تضمین خواهد کرد.

رئیس جمهور در ادامه خنثی‌سازی تحریم، دور زدن تحریم‌ها و ایجاد فرصت از تحریم‌ها را سه رویکرد دولت و ملت در مواجهه با فشار و تحریم‌های ظالمانه دشمن برشمرد و افزود: اگر چه ما به دنبال رفع تحریم‌ها هستیم، اما خنثی‌سازی تحریم‌ها نیز در دستور کار است و متوقف شدن پشت تحریم‌ها نه با روحیه ملت ما سازگار است و نه با روحیه این طلبه خدمتگزار مردم، بلکه روحیه ما غنی شدن از شعار «ما می‌توانیم» شهید حاج قاسم سلیمانی است.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات استان خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: چهره شهرها و روستاهای این استان در طول ۴۳ سال گذشته پس از پیروزی انقلاب بسیار متفاوت شده و کارهای بسیار زیادی در آن صورت گرفته، اما همچنان در برخی بخش‌ها با مشکلاتی مواجه است که ما در دولت مردمی رفع این مشکلات و محرومیت‌زدایی از برخی بخش‌های این استان را یک وظیفه و اولویت برای خود می‌دانیم.

رئیس جمهور سه موضوع کم‌آبی، مسکن و اتصالات جاده‌ای و ریلی را از جمله مهم‌ترین مطالبات مردم استان خراسان جنوبی برشمرد و تصریح کرد: برای رفع مشکل کم‌آبی در این استان برنامه داریم و اعتبارات لازم در نظر گرفته شده که با مدد الهی، کمک مردم و تلاش متخصصان، تأمین آب این استان با قدرت پیگیری خواهد شد. در موضوع اتصالات جاده‌ای و ریلی نیز برنامه‌ریزی و تخصیص اعتبار انجام و کار آن با جدیت آغاز شده و با پیگیری هفتگی و بلکه روزانه بنده و دیگر مسئولان مربوطه ان‌شاءالله به زودی محقق خواهد شد.

رئیسی در ادامه با بیان اینکه در موضوع مسکن برخی اشکال وارد می‌کنند که چگونه ساخت یک میلیون مسکن در سال قابل تحقق است، افزود: اولاً ساخت یک میلیون مسکن نیاز قطعی کشور است و دولت‌های گذشته در این زمینه به وظایف خود عمل نکردند و عقب‌ماندگی‌های آن باید جبران شود. دوم اینکه این میزان ساخت مسکن تکلیف قانونی است و سوم نیاز مردم است. ممکن است در تحقق این هدف با برخی موانع نیز مواجه شویم، اما به مدیران تأکید کرده‌ام هر جا با مشکلی مواجه شدید صریح و صادقانه به مردم بگویید چرا که مردم صداقت را می‌پسندند.

رئیسی گفت: رویه این طلبه خدمتگزار از ابتدا تا به امروز صداقت با مردم بوده و از این به بعد نیز با مردم خود صادق خواهیم بود.

وی افزود: بنابر این شده که در قالب طرح نهضت ملی مسکن در این استان در بخش‌هایی که امکان واگذاری وجود دارد، زمین به صورت ویلایی به متقاضیان عرضه شود و در بخش دیگر ساخت و واگذاری بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی آپارتمانی در حال اجراست.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در اجتماع پرشور مردم بیرجند انسجام و وحدت را زمینه هرگونه توسعه‌یافتگی در کشور دانست و گفت: از موهبت‌های خدای متعال به استان خراسان جنوبی مسألت انسجام و وحدت است که شیعه و سنی سال‌ها در کنار هم برادرانه زیسته‌اند و دلشان برای نظام و ارزش‌های انقلاب اسلامی می‌تپد. این انسجام و وحدت زمینه هرگونه توسعه‌یافتگی در کشور است و همه تریبون‌داران اعم از علمای شیعه و سنی، فرهیختگان و دیگر چهره‌های اثرگذار باید همواره بر ضرورت حفظ این وحدت تأکید کنند.

رئیسی گفت: به لطف خدای متعال، هوشیاری مردم، بصیرت‌آفرینی رهبر انقلاب و حضور همه جانبه مردم کشور از فتنه‌ای که برای ایجاد اغتشاش و آشوب در کشور رقم زدند، عبور کرده و ما راه پیشرفت را ادامه خواهیم داد.

رئیس جمهور با بیان اینکه اولین سفر استانی دولت مردمی از خراسان جنوبی آغاز شده و آغاز دور دوم این سفرها نیز از استان خراسان جنوبی است، تصریح کرد: در این سفر پیگیری مصوبات سفر قبلی، پیشرفت طرح‌ها، رفع موانع و مشکلات احتمالی پیش‌روی پروژه‌ها و برطرف‌سازی نواقص احتمالی اعتبارات در دستور کار است. حال که مردم این مسئولیت را به این دولت محول کرده‌اند شبانه‌روزی تلاش می‌کنیم مسایل را بشناسیم و مشکلاتی که شما مردم را رنج می‌دهد رفع کنیم.

 رئیسی همچنین خطاب به مردم گفت: به عنوان یک مسئول که مدیریت اجرایی کشور را به عهده دارم و از ظرفیت‌ها و چالش‌های آن مطلع‌ام، صراحتاً تأکید می‌کنم با توکل به خدا، حضور نقش‌آفرین شما مردم و رهبری داهیانه رهبر فرزانه انقلاب آینده این کشور بسیار روشن و امیدآفرین است.

رئیس جمهور در پایان ضمن تشکر صمیمانه از استقبال بسیار پرشور و صمیمانه مردم خراسان جنوبی از دولت مردمی، اظهار داشت: این حضور با عظمت را به حساب ارادت شما مردم عزیز به انقلاب، نظام اسلامی و رهبری معظم انقلاب و پاسداشت خون شهدا و ایثارگری ایثارگران می‌گذارم و بار دیگر تأکید می‌کنم با دو اصل اعتماد به خدا و اتکای به داشته‌های این ملت بزرگ همه گره‌ها بازشدنی و همه مشکلات قابل رفع است.

کویرتایر خراسان جنوبی با بهره گیری از دانش بومی، ایجاد اشتغال چشمگیری دارد

سیدابراهیم رئیسی، امروز پنج شنبه ۲۴ آذر در جریان بازدید از تولیدات دانش بنیان کارخانه کویرتایر خراسان جنوبی و در جمع کارکنان این واحد تولیدی، گفت: دستگاه‌های ساخته شده در این کارخانه هم تراز با دستگاه‌های ژاپنی است. 

به گزارش ایسنا، وی افزود: بخشی از دستگاه‌های ساخته شده به همت متخصصان داخلی استان خراسان جنوبی در این کارخانه،  از به روز ترین دستگاه‌های ساخته شده در کشور است.

رئیسی بیان کرد: این کارخانه توانسته اشتغال پایدار را در شرق کشور ایجاد کند و روحیه نشاط را در کارکنانش حفظ کند.

وی همچنین از دستگاه تولید تایر و خط تولید تایر بازدید کرد.

این کارخانه سال ۱۳۷۷ به بهره‌برداری رسید و اکنون ۲۴ سال از فعالیت این مجموعه صنعتی می‌گذرد. حدود ۷۰ درصد سهام این کارخانه وابسته به گروه سرمایه گذاری امید متعلق به بانک سپه است.

در حال حاضر هزار و ۳۰۴ نفر به صورت مستقیم و چهار هزار و ۷۸۰ نفر به صورت غیرمستقیم در این کارخانه مشغول فعالیت هستند. این تعداد ۱۸ درصد شاغلین بخش صنعت استان و ۳۸ درصد شاغلین بخش صنعت شهرستان بیرجند را تشکیل می‌دهند.

 

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها