|
کدخبر: 269343 فاطمه صفری

کارشناس انرژی در گفت و گو با گسترش‌نیوز:

کاهش قیمت نفت مقطعی است / برگ برنده در دست روس‌ها

حسن مرادی کارشناس انرژی می گوید: درحال‌حاضر روس‌ها روش‌های جدیدی را برای دور زدن تحریم‌ها اتخاذ کرده‌اند که نسبت به کشور ما آزادی عمل بیشتری دارند به عبارتی دستشان باز تر است. روسیه درحال‌حاضر روبل را به جای دلار پیشنهاد داده است و گفتند هر کشوری که از ما انرژی می‌خرد اعم از گاز، نفت و.... همگی باید به روبل پرداخت شود.

انرژی کاهش قیمت نفت مقطعی است / برگ برنده در دست روس‌ها

 در روز های ابتدایی هفته نرخ نفت خام سیر کاهشی به خود گرفته بود. این موضوع در حالی اتفاق افتاده که گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر افزایش نرخ نفت خام وجود داشت. اما امروز قیمت نفت خام جانی تازه گرفت. حالا سوال اینجاست که این کاهش نرخ ادامه دار است؟ آیا ممکن است قیمت نفت دوباره کاهشی شود یا شرایط دیگری را پیش روداریم؟ حسن مرادی کارشناس انرژی در رابطه با این موضوع به گسترش نیوز می‌گوید: به نظر نمی‌رسد کاهش نرخ نفت خام ادامه دار باشد و مسئله‌ای مقطعی است. اما چرا این کاهش نرخ نمی‌تواند دوام داشته باشد، زیرا فضای بین‌المللی ایجاب می‌کند که در دراز مدت نرخ نفت روند افزایشی به خود بگیرد.

وی ادامه داد : به همین دلیل اگر قیمت جهانی نفت به صورت مقطعی افت هایی وجود داشته باشد همگی جبران می‌شود. به عقیده بنده در دراز مدت با شرایط موجود این روند کاهشی پا برجا نمی‌ماند.

حسن مرادی

این کارشناس انرژی اضافه کرد: درحال‌حاضر روس‌ها روش‌های جدیدی را برای دور زدن تحریم‌ها اتخاذ کرده‌اند که نسبت به کشور ما آزادی عمل بیشتری دارند به عبارتی دستشان باز تر است. روسیه درحال‌حاضر روبل را به جای دلار پیشنهاد داده است و گفتند هر کشوری که از ما انرژی می‌خرد اعم از گاز، نفت و.... همگی باید به روبل پرداخت شود. این موضوع دستشان را باز می‌گذارد و از حاکمیت دلار خارج می‌شوند. بنابراین این مسئله خیلی خدشه وارد نمی‌کند و آن دوندگی که کشور ما بر دوش می کشید، روس‌ها نخواهند داشت.

تنها راه غربی ها سازش است

مرادی با اشاره به اینکه اروپا در وضعیتی قرار ندارد که بتواند برای روسیه خط و نشان بکشد توضیح داد: درحال‌حاضر اروپا بسیار شکننده است، زیرا غربی ها به انرژی روسیه نیازمندند، ضمن آنکه با رسیدن فصل سرما اروپا واقعا نمی‌داند که با روسیه چگونه برخورد کند. بنابراین تنها راه موجود سازش با روسیه است، یعنی باید تحریم‌ها را نادیده بگیرند.

وی ادامه داد: در کشاکش این تحریم‌ها روس‌ها برگ برنده بسیاری در دست دارند. البته با فشاری که امریکا و کشور‌های دوست به اروپا وارد کردند، روسیه هم تنها نبوده و هم توانسته قدم‌های مثبتی بر دارد.

نیاز داخلی آمریکا اجازه صادرات را نمی دهد

آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان انرژی به شمار می‌آید با این وجود اتحادیه اروپا به دنبال جایگزینی برای روسیه است اما آمریکا در انتخاب های اتحادیه اروپا قرار ندارد. این کارشناس انرژی در توضیح این موضوع می‌گوید: امریکا شاید تولید‌ کننده بزرگی باشد ولی دلیلی بر صادر‌کننده بزرگ بودن نیست، زیرا  آمریکا نیاز‌های داخلی دارد و هزینه انتقال انرژی از امریکا به اروپا بسیار بالاست به خصوص درمورد گاز که باید به صورت ال ان جی باشد و خط لوله جوابگو نیست به همین دلیل باید قبول کنیم این موضوع برای اروپا مسئله ساده‌ای نیست و هزینه‌ای بالا را می طلبد.

وی در خاتمه عنوان کرد: علی الرغم شرایطی که به صورت مقطعی به وجود آمده و تنش هایی در نرخ نفت وجود دارد در داز مدت اگر افزایش نرخ نداشته باشیم بدون شک یک ثبات نرخ پیش رو خواهیم داشت. با توجه به وضعیت حاکم بر اروپا این کاهش نرخ ادامه دار نیست و به نظر می رسد که نرخ نفت ثابت خواهند ماند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها