|
کدخبر: 281144

رکورد تورم تولید‌کننده متعلق به کدام سال بود؟/ علت گرانی‌های اخیر مشخص شد

بررسی ها نشان می دهد در ۲۶ فصل گذشته، بالاترین تورم فصلی تولیدکننده به ثبت رسیده مربوط به تابستان سال ۹۹ می شود، همچنین تورم فصلی بهار امسال نیز در زمره بالاترین نرخ های چندین سال گذشته قرار دارد.

 تورم فصلی تولید کننده در تابستان امسال ۷.۱ درصد برآورد شده، به عبارت دیگر میانگین قیمت کالا و خدمات در مبدا ارائه و تولید آن ها در تابستان امسال نسبت به میانگین قیمت کالا و خدمات در بهار بالغ بر ۷ درصد افزایش یافته است.

رمزگشایی از بالا بودن تورم تولید کننده در بهار

این شاخص در بهار ۱۵.۸ بوده که نشان می دهد این شاخص تورمی به شکل قابل توجهی در تابستان نسبت به بهار کاهش پیدا کرده است. از عمده ترین دلایل بالا بودن تورم تولید کننده در بهار شوک قیمتی بود که ناشی از اجرای سیاست اصلاحی دولت به اقتصاد ایران وارد شد.

در ابتدای سال دولت با حذف ارز ترجیحی با عنوان اصلاح یارانه کالاهای اساسی، باعث شد تا هزینه های تولید به شکل قابل تورجهی بالا رود که بالتبع این افزایش هزینه ها خود را در افزایش قیمت ها نشان می دهد.

همانگونه که گفته شد تورم فصلی تولید کننده که در بهار به ثبت رسید به علت شوک قیمتی بود که به اقتصاد ایران وارد شد و باعث شکل گیری تورم فشار هزینه شد. چنانچه بهار امسال را در نظر نگیریم، به طور کلی می توان گفت که تورم تولید کننده در چند فصل گذشته روندی نزولی را طی کرده است.

 

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها