|
کدخبر: 281025

گفتگوی گسترش‌نیوز با نماینده مجلس یازدهم؛

تهدید یک نماینده مجلس نسبت به بد‌عهدی‌های دولت/ یارانه نقدی را ۲برابر کنید

سید سلمان ذاکر؛ نماینده مجلس یازدهم گفت: اگر تورم در کشور ۳۸ الی ۴۰ درصد است باید یارانه مردم نیز با آن تنظیم شود تا آن‌ها بتوانند روی پای خود بایستند. باید آن را چندبرابر کنند تا مردم بتوانند با رفاه زندگی کنند.

اقتصاد تهدید یک نماینده مجلس نسبت به بد‌عهدی‌های دولت/ یارانه نقدی را  ۲برابر کنید

«یارانه نقدی یا کالابرگ نسیه‌ای/ شما کدام را ترجیح می‌دهید؟» عنوان گزارشی بود که چندی پیش در گسترش‌نیوز منتشر شد و نظر مخاطبان را درباره ترجیح آن‌ها برای کوپن یا واریزی نقدی جویا شدیم؛ پیام‌ها حاکی از آن است که اکثریت تمایل بیشتری به پرداخت یارانه نقدی دارند و کالابرگ را ردپایی از دوران جنگ می‌دانند. این دیدگاه در سطح جامعه و البته در میان کارشناسان اقتصادی نیز صادق است.

حدود ۱۰۰ روز تا پایان سال و آغاز سال ۱۴۰۲ باقی مانده و هنوز دولت در بلاتکلیفی پرداخت یارانه یا کالابرگ الکترونیک به سر می‌برد. موضوعی که قرار بود مدت‌ها پیش به سرانجام برسد اما هر بار به بهانه‌های مختلف به تعویق افتاد اما پرداخت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در سال ۱۴۰۲ کمی متفاوت‌تر و البته معلق‌تر است؛ چرا که زمزمه‌های توزیع کالابرگ از مناطق جنوبی شروع شده و از سویی به نظر می‌آید کسری بودجه دولت نیز اجازه ادامه چنین پرداختی را نمی‌دهد. حال باید منتظر باشیم و ببینیم پرداخت یارانه در بودجه ۱۴۰۲ چه جایگاهی دارد؟ سوالات مخاطبان بهانه‌ای شد تا با سید سلمان ذاکر، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم به گفتگو نشستیم. در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانید.

ذاکر

دولت سیزدهم بدقولی کرد  

سید سلمان ذاکر؛ نماینده مجلس شورای اسلامی ابتدا ضمن توصیه به دولت در جهت اقدام به پرداخت یارانه‌ها مطابق قانون اظهار کرد: کوتاهی دولت سیزدهم این است که یکسال پیش قانون وضع‌ شده توسط مجلس را اجرا نکرد. قرار بر این شد کالابرگ توزیع کنند و تعدادی از کالاهای اساسی را ارزان و برابر با آزادسازی نرخ ارز ترجیحی به دست اقشار و دهک‌های پایین جامعه برسانند؛ یعنی خانواده‌ها با خیال راحت بدانند که برنج، روغن، مرغ و دیگر کالاهای اساسی آن‌ها تامین است و نیازی به حقوق بالا نیز ندارد. کالا به راحتی به دستشان می‌رسد و سرپرست خانوار جلوی مهمان، خانواده، فرزندان، عروس و داماد‌هایش شرمنده نمی‌شود. مجلس این شرط را قرار داد اما متاسفانه هنوز برای کل کشور عملیاتی نشده است. دولت اخیرا به صورت آزمایشی شروع به اجرا طرح کالابرگ الکترونیک در برخی از استان‌ها کرده است.

او ضمن درخواست از دولت برای اقدام قانونی هر چه سریعتر برای پرداخت کالابرگ به مردم افزود: دولت درباره این موضوع کوتاهی نکند چرا که عاقبت خوبی ندارد؛ به خصوص در راستای وام معیشتی دولت باید توجه ویژه‌ای به خرج دهد. تورم آنقدر زیاد است که حقوق‌ها نه تنها برای کارمندان بلکه برای آن‌هایی که کار ندارند و هزینه زندگی نمی‌دهند نیز بسیار سخت و طاقت‌فرسا است.

تمهیداتی برای ابر تورم در راه

این نماینده مجلس ضمن اشاره به ابرتورمی که در بودجه ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده خاطرنشان کرد: مسئولان باید این مسئله را پیش‌بینی و پیشگیری کنند؛ چرا که احتمال دارد تورم شدید‌تر شود. برای مقابله با این ابرتورم زیرساخت‌ها در حال آماده‌سازی است تا بیش از این بروز پیدا نکند. تشدید تورم در برنامه هفتم توسعه و بودجه ۱۴۰۲ باید پیش‌بینی شود. همچنین لازم مسئولان مقداری زمینه صادرات و واردات را در گمرک‌ها تسهیل کنند. زمانی که تولیدات داخلی و کالاهای مشابه برای مصرف مردم کفایت نمی‌کند مسئولان باید اجازه دهند اقلام وارداتی بیشتر شود، عرضه و تقاضا بازار را تنظیم کند نه با تحکم، بخشنامه و مقررات الزام‌آور و متضاد بخواهیم داخلی‌سازی کنیم.

سبد حمایتی دولت باید پروپیمان‌تر شود

ذاکر در پیش‌بینی وضعیت یارانه‌ها در سال ۱۴۰۲ عنوان کرد: یارانه‌ باید براساس تورم برای مردم واریز شود؛ حتی باید آن را چندبرابر کرده تا مردم بتوانند با رفاه زندگی کنند. اگر تورم در کشور ۳۸ الی ۴۰ درصد است باید یارانه مردم نیز با آن تنظیم شود تا آن‌ها بتوانند روی پای خود بایستند. باید اقتصاد ساده‌ای را در دست مردم بگذاریم؛ یعنی کالاهایی که همه نیاز دارند به راحتی در دسترس عموم قرار گیرد. درباره مسکن و ازدواج جوانان نیز دولت باید اهتمام ویژه‌ای داشته باشد. امیدواریم وزیر جدید بتواند در این زمینه کاری انجام دهد.

او در خاتمه بیان کرد: دولت باید کوپن کالاهای اساسی را به صورت تضمینی میان مردم توزیع کند؛ زیرا تورم و فشار معیشتی، قرض و بدهی مردم را افزایش داده است. بنابراین پول نقد فورا در جهت وصول بدهی‌ خانوارها خرج می‌شود. در این میان مردم دچار آسیب می‌شوند و سرپرستان خانوار شرمنده از فرزندان و خانواده خود می‌شوند. باید اعطای کالابرگ و یارانه را در کنار یکدیگر تدبیر کنیم؛ یعنی توزیع کالاها را تضمینی و مبلغی نیز یارانه نقدی دهیم. هر ۲ این امتیازها از سوی دولت باید توام با یکدیگر باشد و میزان پرداختی‌های نقدی نیز جوری باشد که خانواده‌ها هزینه‌های جاری، آب، برق، گاز و مخارج حاشیه‌ای را بتوانند پرداخت کنند.

 

نویسنده: افسانه سالاری
خبرنگار: شهریار خادمی
  • فرهادعبدلی ارسالی در

    ۴۳سال هست فقط وعده وعید میدهید هر بی‌طرفی می آید به مردم یه وعده میدهد و بعد از مدتی زیر قولشو میزند بعدش بی کفایتی اشو به گردن یکدیگر می اندازند بابا برید همتون گم شید شاید یه کس هایی بیایند به امثال ما فقیرو فقرو ها دلش بسوزد،خودم با چهار عائله خانوار تمام سال بیکارم نه حقوق دارم نه بیمه دارم نه درآمدی دارم نه هیچی بخدا پیش خانوادمون از شرمندگی عرق میریزیم گوشت و مرغ و ماهی و میوه را ازمون گرفتید فقط سیب زمینی مونده بود بخداوندی خدا اونم نمیتونیم بخریم مک می‌شود با چهار صد و سیصد تومان یارانه یه عائله خانوار اونم تو هر ماه زندگی کند چی از جون ما فقیروفقرا میخواهید چرا ما بخاطر لجاجتون با همه کشورها ،و دزدی هاتون چوبشو ما بخوریم بخدا با تورم ۳۰۰ برابر و سفره های خالیمون جونمون به لب رسیده این همه ملت به خیابان می‌ریزند آتش می‌زنند آدم می‌کشند به خاطر گرانی و بدعهدی شما هست هشدار هست ولی مسئولان خودشو به نفهمی میزند برای این گرانی و فقیروفقرا یه فکر اساسی بکنید

ارسال نظر