|
کدخبر: 281106

جزئیات جدید درباره تخلفات مدیران بورسی

ساجد حاتمی تاجیک گفت: انتشار جرائم یا تخلفات مدیران بازار سرمایه به معنی این نیست که هر مدیری که محکوم شده است، بلافاصله حکم وی منتشر می‌شود، بلکه بر اساس شرایط دستورالعمل مصوب شورای عالی بورس که طبقه‌بندی شده، اقدام خواهد شد.

اقتصاد جزئیات جدید درباره تخلفات مدیران بورسی

ساجد حاتمی تاجیک، رئیس اداره رسیدگی به تخلفات ناشران، تشکل‌های خودانتظام و بازار سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به دستورالعمل انتشار عملکرد و تخلفات مدیران بازار سرمایه اظهار کرد: در ارتباط با این دستورالعمل، چند نکته وجود دارد؛ نخست اینکه سهامداران می‌توانند از وضعیت مدیران شرکت‌هایی که سهام آنها را دارند مطلع شوند. همچنین آن‌ها می‌توانند از جهت تحصیلی و تجربی و هم از نظر عملکرد این مدیران از منظر سوابق کیفری، انضباطی یا تخلفاتی آن‌ها آگاهی یابند.

او با بیان اینکه این اقدام حرکت جدیدی است که در کشور ایجاد شده و سابقه چنین مقرره‌ای در هیچ کدام از بازارهای کشور تاکنون به این شکل نبوده، تصریح کرد: انتشار عملکرد مدیران می‌تواند جنبه بازدارندگی برای مدیران فعال در بازار اوراق بهادار داشته باشد. از آنجا که مقررات بازار اوراق بهادار مقررات حساسی است، مدیران با عدم رعایت این قوانین تنها شخصیت حقوقی شرکت را در خطر قرار نمی‌دهند، بلکه سبب تضیع حقوق سهامداران نیز می‌شوند.

او با بیان اینکه نحوه انتشار در این دستورالعمل به شکل‌های مختلفی پیش‌بینی شده، گفت: در موضوع انضباطی، مجازات‌هایی که برای هر تخلفی درنظر گرفته شده، درجه‌بندی شده است و انتشاری که صورت می‌پذیرد براساس تکرار مجازات‌هایی است که در درجات مختلف پیش‌بینی شده است. برای نمونه، اگر مجازات درجه ۴ برای مدیری در نظر گرفته شود، چنانچه آن مدیر در طول دو سال بیش از یک بار دچار تخلف شود، موجب انتشار می‌شود یا در تخلف درجه ۵ تکرار بیش از دو بار در دو سال، انتشار را در پی خواهد داشت. بنابراین، انتشار جرائم یا تخلفات مدیران بازار سرمایه به معنی این نیست که هر مدیری که محکوم شده است، بلافاصله حکم وی منتشر می‌شود، بلکه بر اساس شرایط دستورالعمل مصوب شورای عالی بورس که طبقه‌بندی شده، اقدام خواهد شد.

حاتمی تاجیک ادامه داد: در موضوع کیفری نیز درجه‌بندی‌هایی که در قانون مجازات در نظر گرفته شده، در بحث کیفری و انضباطی رنگ‌بندی شده است؛ رنگ‌بندی شدن موضوع انتشار نیز از این باب است تا مخاطب عام زمانی که به سامانه انتشار عملکرد رجوع می‌کند بتواند از طریق رنگ‌ها تشخیص دهد که عملکردی مدیری که منتشر شده در کدام گروه قرار دارد.

او در راستای رنگ‎بندی جرایم عنوان کرد: درجات پایین‌تر یا با اهمیت پایین‌تر در گروه‌هایی با رنگ زرد یا نارنجی دسته‌بندی می‌شوند. تخلفاتی که اهمیت بالاتری دارند و منجر به مجازات‌های شدیدی شده‌اند نیز در گروه‌های قرمز یا مشکی قرار می‌گیرند. بنابراین، سهامدار یا مخاطب می‌تواند با مراجعه به پایگاه اطلاعاتی انتشار عملکرد مدیران، از طریق قرار گرفتن مدیر در رنگ‌بندی‌های مختلف به صورت کلی، درجه مدیر را در راستای رعایت قوانین و مقررات تشخیص دهد. جزئیات عملکرد مدیر از طریق جست‌وجو در این پایگاه قابل ملاحظه است و سهامداران می‌توانند تمامی سوابق کیفری و انضباطی او را مشاهده کنند.

منبع: سنا
  • ناشناس ارسالی در

    یک پایه تشویق می کنید

ارسال نظر