|
کدخبر: 280973

اوج‌گیری گرانی کالاهای خوراکی در این استان‌ها

 بررسی ها نشان می دهد تورم نقطه به نقطه خوراکی ها در آبان ماه برای دوازده استان کشور بالاتر از ۷۰ درصد به ثبت رسیده که استان سیستان و بلوچستان با اختلاف در صدر این لیست قرار دارد.

 تورم نقطه به نقطه در آبان ماه ۴۸.۱ درصد برآورد شده، به بیان ساده تر متوسط هزینه ای که یک خانواده ایرانی برای تهیه یک سبد مشخصی از کالا و خدمات در آبان امسال انجام داده، نسبت به هزینه ای که برای تهیه همین سبد در آبان سال گذشته متحمل شده حدودا یک و نیم برابر شده است. تورم نقطه به نطقه غیر خوراکی و خدمات در آبان امسال به ۳۷ درصد هم نمی رسد، این در حالیست که تورم نقطه ای خوراکی ها و آشامیدنی ها در همین ماه ۶۷.۷ درصد بوده است. این امر نشان می دهد در یکسال گدشته فشار تورمی بیشتر از سمت افزایش قیمت خوراکی ها و مواد غذایی بوده است. از دلایل اصلی این رخداد را می توان جراحی اقتصادی دولت در ابتدای سال بر شمرد. دولت در ابتدای ۱۴۰۱ با اجرای سیاست اصلاح یارانه کالا های اساسی دست به حذف ارز ۴۲۰۰ کرد که امر نیز منجر به افزایش شدید قیمت ها الخصوص در بخش خوراکی ها شد.

تورم نقطه به نقطه سیستان و بلوچستان در آبان ماه ۸۴ درصد برآورد شده، این بالاترین تورم خوراکی ها میان تمامی استان های کشور محسوب می شود. استان لرستان نیز با تورم نقطه به نقطه خوراکی ۷۸ درصد در جایگاه دوم قرار دارد. به طور کلی می توان گفت که ۱۲ استان کشور در آبان تورم نقطه ای خوراکی هایشان بالاتر از ۷۰ درصد بوده، به غیر از دو استان فوق مابقی عبارت است از؛ مازندران، آذربایجان غربی، کرمان، همدان، ایلام، سمنان، هرمزگان، قزوین، خراسان شمالی و البرز. همچنین تورم نقطه ای خوراکی در استان زنجان حدود ۵۷ درصد بوده که پایین ترین نرخ به ثبت رسیده این شاخص محسوب می شود، بر این اساس میان بالاترین و کمترین تورم خوراکی رقم خورده در میان استان ها نزدیک به ۱۷ درصد اختلاف وجود دارد.

 همانگونه که شاهد آن هستیم تورم خوراکی در استان های نسبتا کم برخوردار کشور بالا بوده یا حداقل این استان ها جز استان های با درآمد بالا نیستند. از طرفی می دانیم که هرچه درآمد افراد پایین تر باشد اقلام موجود در سبد مصرفی شان کیفیت پایین تری دارد و کالاهای خوراکی اساسی سهم بیشتری دارند. همچنین تورم هر استان نیز با توجه به سبد مصرفی اش تعیین می شود. با توجه به اینکه در بین مواد غذایی، اقلام اساسی تر افزایش قیمت بالاتری را تجربه کرده اند و به عنوان مثال گوشت تورم کمتری داشته، در استان هایی که سهم مواد غذایی اساسی در سبد مصرفی شان بالاست، تورم خوراکی نیز بیشتر برآورد شده است. البته بررسی ها نشان می دهد تورم نقطه ای خوراکی در بسیاری از استان ها نسبت به ماه های گذشته تر فروکش کرده، به عنوان مثال این شاخص در ماه های قبلی در چندین استان بالاتر از ۹۰ درصد بوده است

 

منبع: اکوایران

ارسال نظر