|
کدخبر: 164988

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

آمار عجیب از تورم خوراکی ها/ موز صدرنشین افزایش قیمت ها

بررسی ۵۳ قلم از کالاهای خوراکی تا پایان اسفند ۹۹ نشان می‌دهد که تنها پیاز در قیاس با اسفند ۹۸ ارزان شده و دیگر کالاها همگی رشد نرخ را تجربه کردند. همچنین از میان این اقلام تورم ۳۹ قلم بیش از تورم میانگین کشور بوده است.

اقتصاد آمار عجیب از تورم خوراکی ها/ موز صدرنشین افزایش قیمت ها

براساس آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، در گروه مربوط به نان و غلات، شیرینی خشک و رشته‌اش به ترتیب ۵.۴ درصد و ۲.۲ درصد گران‌تر از بهمن ۹۸ خرید و فروش شدند که در این گروه بیشترین تورم ماهانه را تجربه کرده‌اند.

در گروه لبنیات، تخم‌مرغ و انواع روغن نیز بیشترین افزایش نرخ ماهانه به روغن مایع با ۷.۹ درصد تعلق گرفت. روغن نباتی جامد نیز تورم ۴.۲ درصدی را تجربه کرد و نرخ شیر پاستوریزه نیز در عرض یک ماه ۲.۳ درصد افزایش یافت. این میان نرخ تخم‌مرغ نسبت به بهمن حدود پنج درصد ارزان‌تر شده است.

در میان میوه و خشکبار هندوانه با تورم ماهانه ۴۲ درصد پیشتاز بود. پس از آن انار و لیمو ترش به ترتیب با ۱۴.۱ درصد و ۱۳.۲ درصد تورم ماهانه قرار گرفته‌اند. برخی از کارشناسان نقش شب عید را در افزایش نرخ این گروه از خوراکی‌ها بسیار موثر می‌دانند.

در میان سبزیجات نیز نخود نسبت به بهمن ماه افزایش نرخ ۳.۸ درصدی را تجربه کرد. در این گروه اقلامی چون گوجه فرنگی، خیار و پیاز به ترتیب با ۲۴.۳ درصد، ۱۴.۳ درصد و ۱۳.۸ درصد نسبت به بهمن ماه ارزان‌تر شدند.

همچنین شکر افزایش نرخ ۷.۹ درصدی را در ماه آخر سال گذشته تجربه کرد اما قند تورم کمتری را تجربه کرد و ۷.۵ درصد در قیاس با ماه دوم زمستان گذشته افزایش نرخ را تجربه کرد.

افزایش ۷۵.۳ درصدی تورم خوراکی‌ها

بررسی تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها نشان می‌دهد در اسفند ۹۹ نسبت به اسفند ۹۸ تنها نرخ پیاز ارزان‌تر شده و نرخ تمام اقلام دیگر افزایش یافته است. البته میزان این افزایش حتی از نرخ تورم کشور هم بیشتر بوده است. به نحوی که نرخ ۳۹ قلم کالای خوراکی از ۵۳ قلم کالای محاسبه شده حتی از نرخ تورم کشور، ۴۸.۷ درصد، هم بیشتر گران شده است. به زبان ساده‌تر تورم برای بیش از سه چهارم کالاهای خوراکی از تورم کل کشور بیشتر بوده است.

بیشترین افزایش نرخ در میان ۵۳ قلم کالا در قیاس با اسفند ۹۸ به ترتیب به موز، خیار، هویج فرنگی، برنج خارجی درجه یک، پرتقال و روغن نباتی تعلق پیدا کرده است. در اسفند ۹۹ در قیاس با مشابه سال ۹۸ نرخ هر کیلو موز ۱۹۸.۴ درصد افزایش یافته است. به بیان دیگر نرخ موز در یک سال تقریبا سه برابر شد. همچنین خیار نیز تورمی ۱۶۶.۱ درصدی را تجربه کرد. هویج فرنگی و برنج خارجی درجه یک هم به ترتیب ۱۵۲.۳ درصد و ۱۵۰ درصد گران‌تر شدند. پرتقال و روغن نباتی جامد نیز افزایش نرخ بیش از ۱۴۴ درصدی را تجربه کردند. به این ترتیب دو کالای اساسی یعنی برنج خارجی، که به دلیل ارزان بودنش از سوی فقرا مصرف می‌شود و روغن در میان بیشترین کالاها گران شده کشور قرار دارند. این در حالی است که برای این بخش از کالاها سالانه چند میلیارد دلار ارز ترجیحی تخصیص می‌یافت تا از این طریق از تورم فزاینده در این بخش جلوگیری شود.

همچنین در حالی‌که نرخ تورم نقطه‌ای کل کشور براساس گزارش‌های مرکز آمار به ۴۸.۷ درصد می‌رسد که نرخ تورم ۵۳ قلم کالای محاسبه شده در گزارش خرده فروشی از افزایش ۷۵.۴ درصدی مجموع این خوراکی‌ها خبر می‌دهد. به این ترتیب تورم این اقلام خوراکی حدود ۳۰ درصد بیش از تورم میانگین کل کشور است.

تورم-خوراکی

حتی در گزارش‌های دیگری که مراجع رسمی اعلام آمار کشور منتشر کرده‌اند هم بر این واقعیت صحه گذاشته شده که نرخ خوراکی‌ها و مسکن با شتابی بیش از دیگر کالاها افزایشی شده است. این در حالی است که همه گزارش‌ها و پژوهش‌ها نشان می‌دهند خوراکی‌ها و مسکن بخش اصلی هزینه‌های خانوار را در هر ماه را در بر می‌گیرد. در واقع حدود ۶۵ درصد بودجه خانوار در دهک‌های پنج به پایین ماهانه صرف تهیه سرپناه و خوراک می‌شود. به این ترتیب در حالی‌که انتظار می‌رفت با توجه به اهمیت مسئله معیشت خانوار در سال ۹۹ دولت برنامه‌ای برای کنترل نرخ این بخش از کالاها داشته باشد. اما به نظر می‌رسد در هر حال در این زمینه دولت توفیق چندانی پیدا نکرد.

نویسنده: امیرعباس آزرم‌ وند

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها