|
کدخبر: 280690 افسانه سالاری

گفتگوی گسترش‌نیوز با کارشناس ارز؛

قیمت دلار از این عدد پایین تر نمی‌آید / سرنوشت نرخ طلا و مسکن تا پایان ۱۴۰۱

سجاد بوربور؛ کارشناس اقتصادی گفت: مردم باید کالای دلاری مانند سکه و طلای آب‌ شده بخرند. بورس نتوانست خود را از تورم نجات دهد و دلار نیز به سختی جلوی رکود اقتصادی ایستاد اما در این میان، مسکن خوب عمل کرده‌ است.

اقتصاد قیمت دلار از این عدد پایین تر نمی‌آید / سرنوشت نرخ طلا و مسکن تا پایان ۱۴۰۱

دلار بخریم یا سکه؟ پول نقد نگه داریم یا تبدیل به ارز و طلا کنیم؟ کدام سودآورتر است؟ قیمت دلار و سکه پایین می‌آید؟ همه این‌ها سوالاتی است که در میان جامعه و گفتگوهای روزمره می‌شنویم. در آشفتگی‌ و بی‌ثباتی‌ بازارهای مالی مردم سردرگم و در ابهام بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری به سر می‌برند. بسیاری قدرت ریسک ندارند و عده‌ای دیگر نیز همچنان امیدوار به عقب نشینی قیمت‌ها هستند. به نظر می‌آید نقدینگی در دست مردم نه به اندازه خرید ملک و مستغلات است و نه آنقدر که در بانک بگذارند و از سود آن بهره ببرند. البته هجوم مردم برای خرید دلار و سکه به عنوان کالای سرمایه‌ای نیز از اواخر دهه ۹۰ یعنی زمانی اوج‌گیری ناگهانی قیمت‌ها مرسوم شد. پیش از آن قیمت دلار چندان در زندگی روزمره مردم تاثیرگذار نبود و حتی جز دخل‌وخرج آن‌ها نیز به حساب نمی‌آمد. تنها برای سفر به کشورهای خارجی دلار اهیمت داشت. در این میان بسیاری از کارشناسان اقتصادی عبور قیمت سکه از کانال ۱۷ میلیون تومان و دلار از ۳۵ هزار تومان را پیش‌بینی می‌کنند. نباید ناددیده‌ گرفت که چنین تحلیلی حتی در میان عامه مردم نیز شنیده می‌شود. برای بررسی بیشتر این موضوعات به سراغ سجاد بوربور کارشناس ارز رفتیم. در ادامه با گسترش‌نیوز همراه باشید.

بوربور

دولت توانایی سرکوب قیمت دلار را ندارد

سجاد بوربور؛ کارشناس ارز گزینه‌های متفاوتی را موجب رشد قیمت دلار دانست و در توضیح مهمترین‌های آن‌ها گفت: شاید در کوتاه مدت هیچ تحلیلگری نتواند علت صعود قیمت اسکناس آمریکایی را بررسی کند اما در بلند مدت و میان‌مدت کاملا قابل پیش‌بینی است. نرخ دلار رابطه مستقیمی با رشد نقدینگی دارد؛ چرا که نقدینگی فعلی کشور حدودا ۵۶۰۰ میلیارد تومان است و برحسب آن رقم ۳۷ هزار تومان برای دلار مطلوب است.

او ادامه داد: اگر سال پایه پولی را از آغاز دهه ۸۰ در نظر بگیریم، قیمت دلار با میزان نقدینگی فعلی معقول است. اکنون دولت نمی‌تواند قیمت دلار را سرکوب کند؛ کمااینکه اینکار را در دهه ۸۰ به خوبی انجام داد. پول نقد در دست دولت بود و تحریم جدی نیز وجود نداشت. در حال حاضر جیب دولت واقعا خالی از منابع است و به همین علت قیمت دلار قابل کنترل نیست. به نظر می‌رسد تا پایان سال قیمت دلار به راحتی از ۴۰ هزار تومان عبور خواهد کرد و در شرایط فعلی رقم ۳۷ هزار تومان مناسب است.

پیش‌پینی قیمت دلار در بلند مدت

بوربور ضمن اشاره به کف قیمت دلار تا پایان سال ۱۴۰۱ گفت: سال ۱۳۹۶ یک پایداری نسبی در بازارها وجود داشت. در بازه حدودی سال ۹۶ تا اکنون مسکن حدودا ۸ برابر افزایش قیمت داشت. همچنین شاخص بورس نیز در سال ۹۶، ۱۰۰ هزار واحد بوده و اکنون به حدود ۱۴ برابر رسیده است. این اتفاق را در خودرو و دیگر بازارهای موازی نیز شاهد بوده‌ایم. در این سال‌ها، بازار مسکن کمترین رشد را ثبت کرد که که ۸ برابر افزایش قیمت بود. دلار سال ۹۶ به طور میانگین ۴ هزار تومان بود که اگر آن را ۸ برابر هم کنیم، ۳۲ هزار تومان می‌شود؛ یعنی قیمت دلار اگر به ۳۲ هزار تومان برسد، تازه میزان رشد آن به اندازه مسکنی می‌شود که از تمام بازارهای مالی کمتر ترقی کرده است.

این کارشناس ارز افزود: در این حالت اگر دلار به ۲۵ یا ۲۸ هزار تومان برسد، دلایل زیادی وجود دارد که قیمت مسکن نیز ثابت بماند و کاهشی نشود. در این شرایط اگر قیمت دلار افت کند، همه خانه و سهام‌های بورس خود را می‌فروشند و دلار می‌خرند. در نتیجه اجازه کاهش قیمت به دلار نمی‌دهند. در این شرایط می‌توانیم کف ۳۲ هزار تومان را برای دلار لحاظ کنیم و سقف قیمت مشخصی وجود ندارد. البته نرخ این ارز روی کاغذ و به طور علی الحساب تا حدود ۴۰ هزار تومان نیز پیش خواهد رفت. بنابراین به این شکل قیمت دلار تا میان مدت و بلند مدت قابل پیش‌بینی است.

بوربور عنوان کرد: نرخ دلار اگر هزار تومان نیز بالا و پایین شود این رقم در ۳۵ هزار تومان اصلا رقمی نیست. ۱۰ درصد این مبلغ ۳۵۰۰ تومان و ۵ درصد آن نیز ۱۷۵۰ تومان می‌شود که رقم چشمگیری نیست و نویز در معاملات محسوب می‌شود. زمانی هزار تومان رقم درشتی بود که قیمت دلار در محدوده ۳ الی ۴ هزار تومان می‌چرخید. آن زمان می‌توانستیم بگوییم هزار تومان رقم عجیب و غریبی است و ۵۰ درصد ارزش دلار را تشکیل می‌دهد اما هزار تومان در مبلغ ۳۷ هزار تومان رقم خاصی به حساب نمی‌آید.

جان کندن سخت دلار و بورس برای مبارزه با تورم

او خاطرنشان کرد: باید بتوانیم خود را با بازارهای جهانی تنظیم کنیم. همانطور که ابتدای سال نیز پیش‌بینی می‌شد بازار سهام یا همان بورس نتوانست خود را از تورم نجات دهد و دلار نیز به سختی توانست جلوی رکود اقتصادی بایستد. در این میان، مسکن تا الان خوب عمل کرده و با اینکه تورم را پر نکرده اما از پیش‌بینی‌ها بهتر بوده است. بازار پیشبرد در کشور همچنان سکه است؛ چراکه انس طلای جهانی پتانسیل خوبی برای رشد قیمت دارد. قیمت طلا و سکه از طلای جهانی حمایت می‌کند و از سویی دیگر نرخ دلار نیز احتمالا به ۴۰ هزار تومان سوق پیدا می‌کند. به همین حساب بازار پیشتاز کشور تا آخر سال سکه به شمار می‌آید.

کالای سرمایه‌ای مناسب که پشتش گرم است

این کارشناس اقتصادی در حال حاضر دلار را گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری راحت ندانست و اشاره کرد: در بازار نقدی خرید و فروش دلار ممنوع است و جدای از آن، سرمایه‌گذاری در اسکناس آمریکایی چندان هم جالب نیست. حفظ سرمایه‌ای که باعث تضعیف اقتصاد شود گزینه مناسبی برای ذخیره ارزش پول نیست. اگرچه پایه همه تحریم‌ها دلار است و در پی چنین اقدامی نرخ این ارز رشد می‌کند اما هیچگاه توصیه نمی شود با ترقی دلار آن را خریداری کنیم. چراکه علت رشد آن هم همین نخریدن‌ها و تحریم‌ها است. مردم باید کالای دلاری مانند سکه و طلای آب‌شده بخرند زیرا انس طلای جهانی پشت سودآوری آن است. چنین سرمایه‌گذاری علاوه بر حساب شده و علمی بودن، به اقتصاد کشور نیز از این بیشتر آسیب نمی‌رساند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها