|
کدخبر: 277998 افسانه سالاری

در گفتگوی گسترش‌نیوز با کارشناس بازار ارز؛

عامل اصلی گرانی دلار مشخص شد/ یک پیش‌بینی حیاتی از بازار ارز

سید کمال سیدعلی کارشناس بازار ارز گفت: تصمیماتی که بانک مرکزی گرفت، چندان با شرایط فعلی متناسب نیست. فروش ارز ملی اقدام صحیحی محسوب نمی‌شود؛ زیرا فاصله ۲ هزار تومانی میان صرافی‌ها و بازار وجود دارد که خرید آن نیز با کارت ملی امکان‌پذیر است.

بانک و بیمه عامل اصلی گرانی دلار مشخص شد/ یک پیش‌بینی حیاتی از بازار ارز

قیمت دلار در روزهای اخیر سیر صعودی را در پیش گرفته و از مرز مقاومتی ۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان عبور کرد و دیروز بر روی ۳۳ هزار و ۸۷۰ تومان ایستاد. صرافی‌ بانک‌مرکزی صبح دیروز ۱۱ آبان ۱۴۰۱ قیمت دلار را برای فروش به مردم ۲۹۰۰۴۳ ریال اعلام کرد که نسبت به آخرین قیمت‌ روز کاری گذشته افزایش یافته است. نرخ خرید در این صرافی‌ها نیز ۲۸۷۱۵۷ است. پرش قیمت دلار در حالی رقم خورد که دولت نرخ این اسکناس آمریکایی از کانال ۳۳ هزار تومان عبور نکرد. موضوعات متفاوتی از جمله اعتراضات اخیر در کشور و عدم به نتیجه رسیدن برجام بر جهش قیمتی دلار اثرگذار بوده است. پیش‌بینی کارشناسان نشان می‌دهد که احتمالا دلار مرز ۳۴ هزار تومانی را نیز تجربه کند. البته با وجود افزایش افسارگسیخته نرخ دلار آن هم در طی چند روز چندان بعید به نظر نمی‌رسد. سیاست‌های بانک مرکزی و دولت برای مهار قیمت ارز و کاهش هیجانات کارگشا نبوده است. واقعیت این بازار روند صعودی نرخ تورم نقطه‌ای را نشان می‌دهد. طبیعتا این روند پس از چند ماه روی قیمت دلار تاثیر مستقیم داشته است. در چنین شرایطی علت افزایش شتابان آن سوال برانگیز است. وضعیت عرضه و تقاضا نیز در بازار کنونی سرگردان است و تقاضا برای خرید مسلما کاهش پیدا می‌کند. باید دید در هفته آینده روند تغییرات نرخ دلار به چه صورت خواهد بود. در این زمینه و برای تحلیل وضع موجود بازار ارز، گسترش‌نیوز با سید کمال سید علی کارشناس بازار ارز گفتگو کرده که در ادامه می‌خوانید.

سیدعلی-کمال

عوامل موثر بر صعودی شدن قیمت دلار

سید کمال سید علی؛ کارشناس بازار ارز عوامل اقتصادی و سیاسی را عامل افزایش قیمت دلار دانست و اظهار کرد: از جمله عوامل اقتصادی می‌توان به پایین‌ بودن نرخ سود سیستم بانکی در مقایسه با تورم موجود اشاره کرد که به هرحال پاسخگوی تورم نیست. ارزش پول مردم در سیستم بانکی در حال کاهش است.

او افزود: خروج پول اشخاص حقیقی از بورس نیز دلیل دیگر افزایش قیمت دلار است. مردم به دلیل منفی بودن پی در پی شاخص کل، سرمایه خود را از بورس بیرون می‌کشند. هرکس که پولش را از سیستم بانکی و بورس خارج کند، به طلا و ارز تبدیل می‌کند چرا که این نوع از سرمایه‌گذاری نقدشوندگی بالایی دارد. موضوع مهم دیگر نیز عدم سرمایه‌گذاری چشمگیر در بازار مسکن است. همچنین به دلیل تنش‌های بین‌المللی و داخلی خروج سرمایه در کشور افزایش پیدا کرده است. مجموع این عوامل باعث شده که مردم به سوی ارز روی آورند.

صرافی ملی؛ سیاست شکست‌خورده بانک مرکزی

این کارشناس بازار ارز ادامه داد: تصمیماتی که بانک مرکزی و غیره گرفتند چندان با شرایط فعلی متناسب نیست. فروش ارز ملی اقدام صحیحی محسوب نمی‌شود؛ زیرا فاصله ۲ هزار تومانی میان صرافی‌ها و بازار وجود دارد که خرید آن نیز با کارت ملی امکان‌پذیر است. از این طریق می‌خواهند قیمت‌ها را کنترل کنند اما روش مناسبی را در پیش نگرفتند. مردم بیشتر برای خرید از صرافی بانک‌ها ترغیب می‌شوند. هرکسی که بتواند از این طریق دلار خریداری کند، در مبلغ ۲ هزار دلار یا ۲ هزار یورو اختلافی حدود  ۴ میلیون تومانی با بازار وجود دارد. حتی ممکن است از کارت ملی دیگر افراد نیز استفاده کنند و در صف قرار دهند تا دلار ارزان‌تر بخرند اینها مسائلی است که در بازار ارز مشکل‌ساز شده است.

سید علی در خصوص توضیح روند معاملات و عرضه و تقاضا در بازار بیان کرد: هر چه مداخله در بازار بیشتر شود، میزان ثبت سفارش، واردات و تقاضا نیز کاهش پیدا می‌کند.

او ضمن اشاره به  سقف و کف قیمت دلار در روزهای آتی گفت: تعیین  این موضوع بستگی به شرایط سیاسی کشور دارد. زمانی که تنش‌های داخلی و بین‌المللی کاهش پیدا کند، در پی آن از قیمت ارز نیز کاسته می‌شود. بانک مرکزی و دولت سعی در کنترل نرخ ارز دارند اما ممکن نرخ تنظیم شود که این رود مقطعی است. اینکه به چه سمت‌وسویی می‌رود، وابستگی عمیقی به شرایط سیاسی دارد. به طور کلی، راهکارهای موثر برای کنترل بازار ارز کاهش تنش‌ها، تعیین تکلیف FATF و برجام است. این راهکارها مسیرهایی است که می‌تواند به بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز کمک کند.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها