|
کدخبر: 280224 سارا سمیع شمس

گزارش گسترش نیوز از نشست خبری رئیس سازمان بورس:

اقدام صندوق های حمایتی در زمان شوک به بورس

عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری با خبرنگاران درباره شرایط کنونی بازار سرمایه گفت: معاملات همواره در حال انجام است اگر شوک در سمت عرضه و تقاضا ایجاد شود صندوق های حمایتی در آن زمان وارد بازار می شوند.

اقتصاد اقدام صندوق های حمایتی در زمان شوک به بورس

در ابتدا مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره عملکرد یک ساله سازمان گزارشی را ارائه کرد.

عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: براساس ۱۰ بند حمایتی از بازار سرمایه، قسمتی از نگرانی بازار درباره بودجه برطرف شد.همچنین سود سهام عدالت سال گذشته به روش یک جا پرداخت شد.

بورس-نشست۱

وی افزود: سازمان بورس به تنهایی از افزایش و ارتقای سواد مالی بیت ذی نفعان بازار سرمایه برنخواهد آمد ولی باز هم سازمان در این زمینه فعالیت های لازم را داشته است. با نمایندگان مجلس و مدیران دولتی جلسات متعددی در زمینه آموزش برگزار شده است و قول همکاری از مدیران در زمینه آموزش مباحث مالی گرفتیم‌

عشقی خاطرنشان کرد: دستورالعمل رسیدگی به تخلفات در بازار سرمایه بررسی شده است ولی هنوز به صورت کامل اجرا نشده است به این دلیل که فضای بازار سرمایه گسترده است و به زمان بیشتری نیاز است تا دستورالعمل ها به صورت کامل اجرا شوند.

عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: عرضه شرکت هایی مانند تپسی به سختی در سازمان بورس اتجام شد اما برنامه ورود سهل تر شرکت های دیجیتال به بورس را در پیش خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: انتشار سوابق تخلفاتی ناشاران بازار سرمایه طی سال گذشته اجرا شد. با ابلاغ این دستورالعمل، از ایجاد تخلفات پیشگیری خواهد شد. در نهایت با ترتیب هایی که در دستورالعمل ذکر شده است، سوابق تخلفاتی ناشران در سایت سازمان در دسترس خواهد بود.

عشقی به رونمایی از صندوق های مختلف در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: تنوع ابزار سرمایه در بورس باعث می شور افراد با هر میزان اطلاعات در مباحث مالی در فضاهای مختلف مشارکت داشته باشند.

عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره ورود خودرو به بورس کالا نیز ادامه داد: در تلاش هستیم که روش بخت آزمایی خودرو حذف شده و عرضه و خرید خودرو در بورس کالا انجام شود. اصلاح ساختار، حذف قیمت گذاری دستوری طی ورود خودروهای پر تیراژ به بورس کالا عملی خواهد شد.

عشقی

مجید عشقی در خصوص بحث استعفا و شایعات مطرح شده در خصوص فشار برخی نمایندگان مجلس گفت: در جلسه شورای عالی بورس گزارشی از عملکرد اقدامات انجام شده طی یکسال گذشته ارائه شد. اکثریت قریب به اتفاق اعضا با استعفا مخالفت کردند.

با مجلس و نمایندگان رابطه خوبی داریم و جلسات متعددی با مجلس در حال برگزاری است به خصوص در موضوع بودجه.

صندوق‌های حمایتی در زمان شوک بازار، اقدام می‌کنند

عشقی در پاسخ به شرایط کنونی بازار سرمایه عنوان کرد: معاملات همواره در حال انجام است اگر شوک در سمت عرضه و تقاضا ایجاد شود صندوق های حمایتی در آن زمان وارد بازار می شوند.صندوق های تثبیت بازار سرمایه و بازارگردان ها در شرایط تلاطمی وارد عمل می شوند و اکنون بخش اصلی معاملات توسط اشخاص حقیقی صورت می‌گیرد.

وی افزود: در نهایت تنها ۱۵ درصد صندوق‌های حمایتی برای حمایت از بازار سرمایه در شرایط بحرانی وارد عمل می‌شوند.برگشت اعتماد به بازار سرمایه با حمایت اصحاب رسانه و فعالان بازار سرمایه امکان پذیر است.

نشست-بورس

معاملات الگوریتمی روش معاملاتی برای بازارهای توسعه یافته

عیوض‌لو در پاسخ به خبرنگار شهر بورس در خصوص معاملات الگوریتمی گفت: این شیوه معاملاتی روش خوب برای بازارهای توسعه یافته است. اگر بخواهیم از نهادهای پیشرفته استفاده کنیم، معاملات الگوریتمی از جمله آنهاست.

وی افزود: صندوق‌های بازارگردان اگر از معاملات الگوریتمی استفاده نکنند نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند. در بازار سرمایه باید از مزایای معاملات الگوریتمی استفاده کنیم.

صندوق پالایش یکم تبدیل به صندوق بخشی شد و بازارگردان دارد

علیرضا ناصر پور معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به صدای بورس گفت: ساختار صندوق پالایشی یکم به بازار گردان صندوق پالایش یکم امکان خرید و ابطال می دهد. بازار گردان صندوق پالایش یکم، تامین سرمایه نوین انتخاب شد.فاصله بین قیمت و NAV کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: مهمترین اتفاق این است که ساختار صندوق پالایشی یکم به ساختار صندوق نرمال تبدیل شده است در حقیقت این صندوق ها تبدیل به صندوق سهامی بخشی شده است و بازار گردان دارند.

راه‌اندازی سامانه‌ای برای دریافت حقوق دولتی معادن

عشقی در پاسخ به پرسش خبرنگار فرهیختگان گفت: وزارت صمت تا امسال برای دریافت حقوق دولتی معادن رویه خاصی نداشت. به دنبال راه‌اندازی سامانه‌ای برای دریافت این حقوق هستند و این به معنی افزایش نرخ نیست. براساس مصوباتی که وجود دارد افزایش نرخی نخواهیم داشت.

شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت در اولویت پذیرش بورس هستند

پاسخ دکتر عشقی به سوال باشگاه خبرنگاران: بحث ورود و پذیرش شرکت‌های غیر بورسی سهام عدالت به کجا رسید؟ / تالار املاک و مستغلات در بورس کالا منتفی شد؟

مجید عشقی عنوان کرد: شرکت‌هایی که قابلیت پذیرش دارند، با توحه به اولویت سهام‌عدالت در اولویت قرار می‌گیرند و در خصوص درخواست شرکت‌ها، به سرعت بررسی می‌شود و در بازارهای بورس و فرابورس پذیرش می‌شوند.

بورس تهران، فرابورس و بورس کالا امکان راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات را دارند

علیرضا ناصرپور در ادامه گفت: به استثنای بورس انرژی، تمامی بورس‌ها امکان راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات را خواهند داشت و این موضوع بستگی به فرد متقاضی دارد که به کدام یکی از سه بورس، مراجعه کند.بورس کالا دپارتمان‌هایی به عنوان صندوق‌های کالایی‌ دارند و صندوق املاک به این بخش مربوط می‌شود.

افزایش مجدد دامنه نوسان منوط به بررسی همه جانبه شرایط و پیشنهاد بورس‌ها

عشقی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه آیا دامنه نوسان در پاییز تغییر خواهد یافت یا خیر گفت: در این بخش طبق برنامه اعلام شده پیش خواهیم رفت. در این راستا وضعیت بازار ارزیابی و تصمیم‌گیری می‌شود و متناسب با پیشنهاد بورس‌ها اجرا خواهد شد.

وی افزود: ابتدا باید ببینیم نتیجه تغییرات دو فصل قبل چه بوده و سپس برای تا پایان سال تصمیم‌گیری کنیم البته تغییر در این حوزه ترکیبی از تصمیمات است از جمله تغییر ساختار بازارها، حجم مبنا و دامنه نوسان.در این خصوص بورس تهران و فرابورس در حال بررسی و تحقیق هستند.

به گفته عشقی در حال حاضر  اختلاف زیادی بین بازارها در بورس ها وجود ندارد اما سطح ریسک و میزان نقدشوندگی آنها متفاوت است که باید این تفاوت‌ها را به سهامداران منتقل کنیم.

۱۵ میلیون نفر ذی‌نفع سهام عدالت متوفیان هستند

 مجید عشقی در پاسخ به سوالی در خصوص سهام عدالت متوفیان گفت: بحث‌هایی درباره گواهی انحصار ورثه متوفیان قبل از سال ۹۷داریم.با قوه قضائیه در حال رایزنی هستیم تا کار با دقت انجام شود.

بیش از ۱۵ میلیون نفر درگیر مباحث سهام عدالت متفویان هستند که باید با دقت حل شود؛ بسیاری از گواهی انحصار ورثه نسخه الکترونیکی ندارند و یا بسته به مذاهب افراد، ممکن است این گواهی تفاوت‌هایی داشته باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها