|
کدخبر: 278493

پیش بینی حساس از بورس امروز (۱۸ آبان)

بورس احتمالا امروز آغازی منفی خواهد داشت اما بالا رفتن ارزش معاملات خرد این نوید را می دهد که منفی شدن بازار کوتاه مدت باشد؛ در حد یکی دو ساعت یا نهایتا یکی دو روز.

بالا رفتن ارزش معاملات خرد بورس تهران، یکی از بزرگ ترین امیدواری های اهالی بازار سهام است. زمانی که ارزش معاملات خرد بالا می رود، عرضه ها به راحتی در بازار هضم می شوند و اثر سنگینی بر شاخص ها نمی گذارند.

این دقیقا اتفاقی بود که روز گذشته رخ داد. دیروز عرضه ها در بازار سهام بسیار زیاد بود. این حجم از عرضه اگر دو سه هفته قبل رخ می داد، شاخص کل با افتی سنگین مواجه می شد اما دیروز شاخص کل تنها 4-5 هزار واحد بابت این عرضه ها افت کرد و در نهایت هم مثبت بسته شد.

ارزش معاملات خرد روز گذشته تا حدود 6 هزار میلیارد تومان بالا رفت که نسبت به روز دوشنبه بیش از هزار میلیارد تومان افزایش یافت. در این بازار مثبت، طبیعی است که برخی افرادی که به سود می رسند، سهام خود را بفروشند و سود شناسایی کنند. اما مهم این است که بازار در مقابل فروش های این افراد چه واکنشی نشان دهد.

خروج پولی که نگران کننده نیست

واکنش بازار در روز گذشته، پایین آمدن دو سه درصدی قیمت برخی سهم ها بود. بسیاری از نمادها هم که صف خرید داشتند، صف آن ها عرضه شد. اما در کلیت بازار ترسی ایجاد نشد که این عدم ترس، اثر همان بالا رفتن ارزش معاملات است.

دیروز سهامداران حقیقی حدودا ۴۰۰ میلیارد تومان هم پول از بازار خارج کردند که این به دلیل ترس آن ها از گیر افتادن در یک روند نزولی دیگر است. به عبارتی آن ها هنوز به این باور نرسیده اند که بازار قرار است مدتی مثبت باشد و به همین دلیل با مشاهده هر افزایشی در سمت عرضه، سریعا سهام خود را می فروشند.

اما بالا رفتن نرخ دلار که اثری مستقیم در سود بسیاری از شرکت ها می گذارد و در مابقی شرکت ها هم اثر غیر مستقیم دارد، محرک اصلی این روزهای بورس است. به همین دلیل می توان گفت فعلا رشد بورس ادامه خواهد داشت تا شرکت ها شفاف سازی درخصوص اثرگذاری رشد نرخ دلار را منتشر کنند.

افت شاخص ها ادامه دار نخواهد بود

دیروز با وجود افزایش عرضه ها، همچنان شاخص قدرت خریداران حقیقی بالای یک بود و عدد ۱.۱ را نشان می داد. پس می توان گفت که هنوز فروشنده ها قدرت برتر بازار نیستند.

با توجه به بیشتر شدن تعداد نمادهای منفی در مقابل نمادهای مثبت و همچنین شیب منفی شاخص ها در یک ساعت پایانی معاملات روز گذشته، برای بازار امروز می توان افت شاخص ها در ابتدای معاملات را متصور بود. اما این افت چندان پایدار نخواهد بود و یا در نیمه دوم زمان معاملات امروز، یا نهایتا طی معاملات روزهای شنبه و یکشنبه عرضه ها فروکش خواهند کرد و بازار دوباره به سمت بالا حرکت می کند.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها