|
کدخبر: 280074

پیش بینی جدید درباره وضعیت بازار بورس

بازار سهام روز یکشنبه را نیز با واگرایی نماگرها به پایان رساند و خروج پول نیز ادامه پیدا کرد. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

اقتصاد پیش بینی جدید درباره وضعیت بازار بورس

بورس امروز در ادامه افزایش نسبی عرضه‌ها در روز گذشته، همانطور که پیش‌بینی می‌شد، روند کم‌نوسانی را دنبال کرد. شاخص کل بورس طی معاملات امروز در نهایت کار خود را با یک کاهش ۰.۱۴ درصدی به پایان رساند و شاخص هم‌وزن نیز که مدتی است روند بهتری از شاخص کل دارد، یک بازدهی مثبت ۰.۱۳ درصدی را رقم زد. ارزش معاملات نیز که مدتی است از اوج خود در اوایل آبان ماه فاصله گرفته است، یک عدد ۳۲۸۶ میلیارد تومانی را به ثبت رساند و شاهد خروج ۱۵۱ میلیارد تومان سرمایه کدهای حقیقی از چرخه معاملات بودیم.

با وجود اتفاقات مثبتی که طی چند وقت اخیر در صنعت خودرو با عرضه تولیداتشان در بورس کالا شکل گرفت، همچنان ریسک‌ها و ابهامات زیادی در بدنه بسیاری از صنایع و همچنین وضعیت کلان سیاسی و اقتصادی کشور وجود دارد که بورس تهران را تهدید می‌کند. طی چند وقت اخیر نیز اگر گروه خودرویی را کنار می‌گذاشتیم، در دیگر صنایع (به جز برخی که به دلیل خبر و اتفاقات روند مثبت مقطعی را تجربه می‌کردند)، معاملات قابل توجهی رخ نمی‌داد که همه از همین ابهامات سرچشمه می‌گیرد.

نرخ اوراق گام در مرز ۳۰

یکی از مسائلی که مدت‌هاست منتقدان زیادی چه از سمت اهالی بازار سرمایه و چه اقتصاددانان دارد، افزایش نرخ سود بدون ریسک است که گفته می‌شود می‌تواند وضعیت سرمایه‌گذاری در کشور را، آن هم در زمانی که رکود و تورم هم‌زمان درحال تاختن هستند، با مشکلاتی مواجه کند. طی معاملات امروز اوراق گام در بازار ثانویه، نرخ این اوراق به مرز ۳۰ درصدی رسیده است که رکورد جدیدی برای آن طی چندسال اخیر محسوب می‌شود.

میانگین نرخ بازده تا سررسید اوراق (YTM) در بازار اوراق (اسناد خزانه اسلامی و اوراق گام) از ۲۶ درصد فراتر رفته تا این نرخ به بالاترین سطح از مهر سال ۹۷ صعود کند. این روند افزایشی از اواسط شهریورماه سال جاری شکلی جدی‌تر به خود گرفت و پس از رسیدن به اوج ۱۰ ماهه در روزهای نخست آبان‌ماه حالا با عبور از مرز ۲۶ درصد به قله ۴ ساله صعود کرده است. به گفته کارشناسان انتشار اوراق گام جدید در بازار بدهی در کنار افزایش تخصیص اخزا به پیمانکاران، روند افزایشی انتظارات تورمی، تداوم ابهامات در فضای تصمیم‌گیری و نیاز به نقدینگی صندوق‌ها از دلایل اصلی کاهش قیمت اوراق و به تبع آن افزایش نرخ سود در بازار بدهی است. موضوع که به نظر می‌تواند مانع از ورود پول‌های سنگین به چرخه خرید سهام شود.

صعود تورمی دیگری در راه است؟

نرخ دلار در بازار آزاد روز گذشته با افزایش ۳۰۰ تومانی همراه شد که بیشتری مقدار آن طی ۱۰ روز گذشته بوده است. این موضوع درحالی اتفاق می‌افتد که سکه طلا در روز پنجشنبه هفته گذشته پس از دو سال سقف‌شکنی کرد و به قیمت ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید و دیروز نیز در سکه بورسی با ثبت قیمت‌های بیش از ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی، ‌توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد. به طور کلی به نظر می‌رسد که کنترل بازار ارز توسط بازارساز و عدم اجازه صعود آن در روزهایی که خبرهای سیاسی خوبی برای کشور و اقتصاد آن منتشر نمی‌شود، ‌سرمایه‌گذاران را به خرید طلا سوق داده و این فلز گرانبها درحال ثبت رکوردهای جدیدی است. اکنون اما با تحرکات کوچکی که در قیمت دلار مشاهده می‌شود، برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که احتمال دارد این اسکناس آمریکایی نیز از بند خود رها شده باشد و مسیری صعودی را در پیش بگیرد.

یکی از دلایل اصلی صعود اخیر و پرشتاب بورس تهران نیز افزایش چشمگیر قیمت دلار در بازار آزاد و سقف‌شکنی آن در قیمت ۳۶۸۰۰ تومان بود که موجی از انتظارات تورمی را ایجاد کرد و چشم‌انداز افزایش دوباره قیمت‌ها را ایجاد کرد. حال بعید به نظر نمی‌رسد که در صورت افزایش دوباره قیمت دلار فردوسی، بار دیگر شاهد اوج‌گیری بازار سهام نیز باشیم. در این میان اما سرکوب قیمتی توسط بانک مرکزی نیز اتفاق محتملی به نظر می‌رسد و تا افزایش قیمت به میزان قابل توجهی نباشد، بعید است که بورس تهران نیز صعود قدرتمندی را تجربه کند.

سیگنال خنثی از تکنیکال شاخص بورس

همانطور که در تصویر پیداست، شاخص کل بورس در نمودار تکنیکالی خود مسیر پرمانعی را در ادامه صعود خواهد داشت و طبق تحلیل، احتمال یک دوره استراحت زمانی برای آن دور از انتظار نیست. پس از صعود پرشتاب بورس تهران و ثبت یک بازدهی ۱۵ درصدی برای نماگر اصلی بازار، بعید به نظر نمی‌رسد که بازار سهام برای مدت کوتاهی به استراحت نیاز داشته باشد و دوباره به مسیر صعودی خود بازگردد. همانطور که در اندیکاتورها نیز پیداست، می‌توان اندک اصلاحی را برای شاخص کل بورس در روزهای پیش رو متصور بود. در اندیکاتور RSI یک مقاومت داینامیک وجود دارد که با توجه به حضور در محدوده بالای مرز ۷۰، قدرت بیشتری نیز خواهد داشت و می‌تواند روند صعودی را متوقف کند.

 

بنابراین پیش‌بینی می‌شود که بورس فردا نیز به روند کم‌نوسان و خنثی خود ادامه دهد و تنها برخی از تک‌سهم‌ها به دلیل اخبار یا اتفاقات مختص به خود، با تقاضای خوب و روند قیمت افزایشی همراه باشد. در این میان رنج مثبت در یک ساعت پایانی در گروه خودرویی می‌تواند به روند بورس فردا در این صنعت همچون روزهای گذشته کمک کند و برخی از نمادها نیز با توجه به گزارش‌هایی که برای آبان ماه خود منتشر می‌کنند، مورد توجه فعالان قرار می‌گیرند.

 

منبع: فردای اقتصاد

ارسال نظر