|
کدخبر: 279265

بسته حمایتی دولت از بورس کارایی ندارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: بسته هایی که مسئولین سازمان بورس در راستای حمایت از سهامداران تدوین می کنند با روح بازار سرمایه در تضاد است.

اقتصاد بسته حمایتی دولت از بورس کارایی ندارد

محسن زنگنه با اشاره به تدوین بسته حمایتی دولت از بورس و نارضایتی سهامداران از اینگونه سیاست گذاری ها، بیان کرد: بنده دیدگاهم را در قبال تدوین این بسته های حمایتی به وزیر اقتصاد مطرح کردم.

وی افزود: بسته هایی که مسئولین سازمان بورس در راستای حمایت از سهامداران تدوین می کنند با روح بازار سرمایه در تضاد است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه بازار سرمایه و بورس به اصطلاح دماسنجی برای وضعیت اقتصادی برشمرده می شود، بیان کرد: این دماسنج اقتصادی را نمی توانیم به زور سبز نگه داریم.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس تاکید کرد: اینکه ما بخواهیم بازار سرمایه را به بانک تبدیل کنیم و برای افراد مثلاً یک سود بیست درصدی در نظر بگیریم و این منابع را هم از محل و جیب دولت تامین کنیم، باید بدانیم تقریبا چنین مواردی در دنیا وجود ندارد و به اصطلاح بی نظیر است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: بنده در جلسه ای به وزیر اقتصاد گفتم که واقعا چنین بسته های کارایی لازم را ندارد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ما از سویی دیگر به دنبال افزایش اعتماد در بازار سرمایه هستیم، بیان کرد: این در حالی است که ما می آییم و می گوییم هر گونه عرضه اولیه در بنگاه ها تا اطلاع ثانوی ممنوع است؛ خب این به چه معناست؟ یعنی ما هیچ اعتمادی به بازار سرمایه نداریم.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس با اشاره به حوزه صندوق های ثابت بیان کرد: اینکه ما بیاییم و برای صندوق های ثابت اوراق تبعی صادر کنیم باید بدانیم که اوراق تبعی و اوراق اختیار اصولاً برای صندوق و سهام های شناور است نه برای صندوق ثابت.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تضامین صندوق ثابت به خوبی در قانون مشخص شده است، تاکید کرد: این موضوع سازوکاری کاملا قانونی دارد لذا ما در این فرایند داریم اوراق تبعی که هر سهمش یک ریال است را به صندوق ثابت ارجاع می دهیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اینکه ما از ابزارهایی همچون اوراق اختیار استفاده کنیم بسیار خوب است و به نظر بنده بازار سرمایه باید زودتر از اینها دست به این اقدام می زد ، با این حال اوراق اختیار در دنیا سازوکار خودش را دارد یعنی منتشر کننده آن و ضمانت دهنده اش، معلوم است و قیمتش هم یک الگوریتمی دارد و بیشتر برای کم کردن ریسک در اوراق بهادار سیال استفاده می شود نه در صندوق های ثابت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به اعتقاد بنده افرادی که بسته های حمایتی برای بازار سرمایه را تدوین می کنند در حقیقت با روح بازار سرمایه آشنایی چندانی ندارند و یا اینکه می کوشند دست به یک اقدام صوری بزنند. این در حالی است که باید بدانند اقتصاد یک موجود هوشمند است.

وی در ادامه درباره واکنش وزیر اقتصاد پیرو اشکالات به بسته حمایتی از بورس اظهار کرد: آقای خاندوزی به ما گفتند که باید جلساتی در این زمینه برگزار شود و برخی موارد مورد بررسی قرار گیرد.

این نماینده مجلس تاکید کرد : البته در آن جلسه بنده به وزیر اقتصاد گفتم که شما از طرفی می گویید که عرضه انجام نگیرد و اما از سویی دیگر خبر می رسد که دوازده درصد از سهام هلدینگ خلیج فارس عرضه می شود. از سویی دیگر هم رییس سازمان خصوصی سازی تاکید می کند که در ماه های آینده عرضه های زیادی خواهیم داشت؛خب این موارد هیچ تناسبی با هم ندارد. البته وزیر اقتصاد این را هم گفتند که این عرضه ها محدود است و اهلیت افراد باید مدنظر قرار گیرد.

وی تاکید کرد : بنابراین بسته حمایتی از بورس با روح اقتصاد هماهنگ نیست.

منبع: بازار

ارسال نظر