|
کدخبر: 279987

چه زمانی برای خرید ارز دیجیتال مناسب است؟

در یک سال که گذشت بازار ارز دیجیتال تحت‌تأثیر عوامل گوناگون دوران سختی را گذرانده است. بیت‌کوین از زمان ثبت اوج تاریخی قیمت در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) تاکنون حدود ۸۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است. اما همچنان برخی انتظار دارند با ادامه روند نزولی، قیمت این ارز دیجیتال حتی چهاررقمی شود.

در حال حاضر قیمت بیت‌کوین به‌آرامی به‌سمت ۱۵٬۵۰۰ دلار حرکت می‌کند. این توکن در خطر سقوط به سطوح پایین‌تر قرار دارد. طی روزهای گذشته برای حفظ موقعیت خود بالای ۱۶٬۶۵۰ دلار بود و از طرفی، در عبور از ۱۷٬۰۰۰ دلار نیز ناموفق ظاهر شد.

همانطور که می‌دانید تقریباً یک سال پیش صنعت ارزهای دیجیتال در اوج قرار داشت و بیت‌کوین نیز روند صعودی خوبی را تجربه می‌کرد. آخرین خبری که سبب رسیدن بیت‌کوین به اوج تاریخی ۶۹٬۰۰۰ دلاری شد، احتمالاً عرضه اولین صندوق بورسی (ETF) مبتنی بر این ارز دیجیتال در ایالات متحده بود. اما با گذشت زمان تغییراتی در این توکن و بازار ارز دیجیتال اتفاق افتاد. بانک‌های مرکزی سیاست کلان خود را از چاپ و عرضه پول‌های جدید در بازار به افزایش نرخ بهره بانکی تغییر دادند تا از این طریق با تورم مقابله کنند. بعد از آن حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین اتفاق افتاد و با افزایش تعداد عوامل کلان اقتصادی که خلاف جهت دارایی‌های ریسکی عمل می‌کردند، ارزهای دیجیتال نیز دچار ریزش بیشتری شدند.

شکل‌گیری بحران‌های بزرگ در بخش‌های مهمی از صنعت ارزهای دیجیتال نیز که با فروپاشی شبکه تِرا آغاز شد، شرایط را به‌مراتب بدتر کرد. به‌دنبال آن، چندین پلتفرم مختلف برداشت‌های کاربران خود را به‌حالت تعلیق در آوردند و با ماجرای FTX مجموعه‌ای که خود اکنون یک صرافی ورشکسته محسوب می‌شود، تقریباً هرجا که صحبت از اعطای وام به پلتفرم‌ها و ارائه پیشنهاد خرید مجموعه‌های ورشکسته این حوزه بود، نام FTX و سم بنکمن فراید دیده می‌شد و کمتر کسی تصورش را می‌کرد که خودِ FTX هم تنها چند ماه بعد به ورشکستگی فراگیر صنعت ارزهای دیجیتال دچار شود. بعد از اعلام ورشستگی این صرافی، بیت‌کوین سقوط ناگهانی دیگری را تجربه کرد و به پایین‌ترین سطح در دو سال گذشته، یعنی زیر ۱۶٬۰۰۰ دلار رسید.

دان آلت (DonAlt)، تحلیلگر ارزهای دیجیتال در توییتر، هشدار داده که ممکن است ریزش‌های بیت‌کوین هنوز به آخر نرسیده باشد.

طبق داده‌های پلتفرم تحلیلی اینتو دِ بلاک (IntoTheBlock)، در حال حاضر ۵۱ درصد یا ۲۴.۵۶ میلیون آدرس از مجموع ۴۷.۸۵ میلیون آدرس هولدر بیت‌کوین در شبکه، در وضعیت زیان‌دهی هستند؛ یعنی قیمت‌های کنونی پایین‌تر از متوسط قیمت خرید آنهاست. ۴۵ درصد دیگر در سود و مابقی هم تقریباً در وضعیت سربه‌سر قرار دارند. لوکاس اوتومورو (Lucas Outumuro)، تحلیلگر اینتو دِ بلاک نیز معتقد است حرکت نزولی بیت‌کوین در حال حاضر به اوج خود رسیده است. او می‌گوید چرخه‌های نزولی پیشین قیمت زمانی به پایان رسیدند که بیش از ۵۰ درصد آدرس‌های هولدر بیت‌کوین در وضعیت زیان‌دهی قرار گرفته بودند.

برای مثال، در ژانویه ۲۰۱۹ (دی ۱۳۹۷) سهم آدرس‌های در ضرر به ۵۵ درصد رسید و بیت‌کوین هم تقریباً هم‌زمان با آن کف قیمتی خود را در ۳٬۲۰۰ دلار تجربه و سه ماه بعد یک حرکت صعودی تازه را آغاز کرد. در اعماق بازار نزولی سال ۲۰۱۵ نیز سهم آدرس‌های در ضرر شبکه بیت‌کوین به ۶۲ درصد رسیده بود. البته این نکته هم حائز اهمیت است که هیچ تضمینی برای تکرار ‌شدن روندهای تاریخی در آینده وجود ندارد.

نهنگ‌ها در زمان ریزش بازار کدام رمزارزها را می‌خرند؟

به دنبال سقوط صرافی FTX و با کاهش قیمت ارزهای دیجیتال نهنگ‌های بزرگ همچنان افزایش ذخایر رمزارزی خود را ادامه می‌دهند. بر اساس داده‌های ارائه‌شده توسط پلتفرم WhaleStats، چهارمین نهنگ بزرگ زنجیره BNB به نام Sabo، در تاریخ ۲۱ نوامبر، ۵۳، ۵۰۱، ۸۷۹ دوژکوین (DOGE) به ارزش تقریبی ۴٫۰۵ میلیون دلار را خریداری کرده است. ارزش ذخایر دوژکوینی موجود در کیف پول این نهنگ، ۵٫۷۹ میلیون دلار و ارزش کل دارایی‌های آن، بیش از ۵۵ میلیون دلار است.

تا زمان ثبت این گزارش، دوژکوین یکی از ۱۰ توکن برتر خریداری‌شده توسط ۱۰۰ نهنگ بزرگ بایننس، قرار داشته و سایر نهنگ‌ها نیز در هفته گذشته این میم‌کوین محبوب را خریداری کرده‌اند. همچنین نتایج نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهند که در رکود فعلی بازار، سرمایه‌گذاران دوژکوین کمترین نگرانی را دارند. علاوه بر این، همزمان با کاهش قابل‌توجه قیمت اتریوم در روزهای اخیر، نهنگ‌های ارز دیجیتال حدود ۴۰۰ هزار اتریوم را نیز از صرافی‌های کریپتو جابه‌جا کرده‌ و از این افت قیمتی، به عنوان فرصتی برای انباشت بیشتر دومین رمزارز برتر بازار استفاده می‌کنند. طبق گزارش‌ها، بیش از ۴۴۵ میلیون دلار اتریوم به چند کیف پول ناشناخته منتقل شده است. با این تفاسیر می‌توان گفت اگر جزء نهنگ‌ها محسوب می‌شوید با ریزش بازار ارز دیجیتال نگرانی نمی‌تواند شما را به توقف دچار کند.

استراتژی خرید ارز دیجیتال در روند نزولی

هدف اولیه هر سرمایه‌گذاری کسب سود است. در بازار نزولی انتخاب ارزهای دیجیتالی که بتواند ارزش خود را حفظ کند و دوام بیاورد مهمترین تصمیم است. با توجه به اینکه بازدهی بازار رمزارزها در ۱۰ سال گذشته از اکثر بورس‌های دنیا و بازارهایی مانند طلا بسیار بیشتر بوده، بسیاری فکر کنند سرمایه‌گذاری در این بازارها بسیار آسان است اما بد نیست بدانید که تقریبا ۱۷۰۰ ارز دیجیتال در دهه گذشته ارزش خود را به طور کامل از دست دادند. هرگز تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید. اولین قدم در بازار نزولی این است که به سرمایه‌گذاری خود تنوع بدهید و با این کار می‌توانید از میزان زیان خود کاهش دهید. شما باید پروژه‌های مختلف ارزهای دیجیتال را در نظر داشته باشید و در بازار نزولی از هر کدام از این پروژه‌ها مقداری نگهداری کنید.

در بازار نزولی چه ارزهایی بخریم؟

این روزها بیش از ۱۶ هزار توکن در کوین‌مارکت‌کپ لیست شده و یک معامله‌گر نمی‌تواند تمام این توکن‌ها را بررسی کند اما بهترین راه بررسی آمارهایی مانند ارزش بازار، رتبه بازار و پروژه یک ارز دیجیتال است. در بازار نزولی نباید توکن‌هایی که تازه عرضه اولیه شدند یا ارزش بازار کمی دارند، بخرید چون باعث می‌شود دارایی شما به یکباره از بین برود. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند در زمان ریزش بازار بهتر است تمرکز سرمایه‌گذاران روی بیت‌کوین باشد. پروژه‌هایی مانند متاورس، وب۳، توکن‌های امنیتی و توکن ابزارها هم که این روزها به شدت مورد توجه جامعه جهانی هستند هم برای سرمایه‌گذاری مناسب‌اند.

ماجرای عرضه NFT رونالدو چیست؟

رونالدو که هم‌اکنون برای رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ به همراه تیم ملی پرتغال در قطر حضور دارد، با انتشار یک تیزر تبلیغاتی در صفحه شخصی خود در توییتر این موضوع را اطلاع‌رسانی کرد. کریستیانو رونالدو، ستاره دنیای فوتبال، هفته گذشته مجموعه توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) خود به نام CR۷ NFT را در پلتفرم NFT صرافی بایننس عرضه کرد. این فوتبالیست در ماه ژوئن از آغاز همکاری خود با بایننس خبر داده بود. این توکن‌های NFT که دارای چهار سطح کمیابی هستند، صحنه‌های نمادین از زندگی شخصی و حرفه‌ای رونالدو را به نمایش خواهند گذاشت. مزایای منحصر به‌ فردی برای هر سطح از کمیابی توکن‌ها در نظر گرفته شده است، از جمله پیام شخصی از رونالدو، هدایای امضاشده توسط او و غیره.

لازم به ذکر است که بزرگترین رقیب رونالدو، یعنی لیونل مسی نیز اخیرا وارد دنیای کریپتو شده است. در ماه مارس، این فوق ستاره آرژانتینی دنیای فوتبال قراردادی ۲۰ میلیون دلاری با Socios امضا کرد و سفیر جهانی این شرکت شد. او همچنین برای تبلیغ صرافی Bitget و معرفی مزایای وب ۳ به کاربران جهانی، با این صرافی همکاری می‌کند.

 

منبع: اطلاعات بورس

ارسال نظر