|
کدخبر: 279811

هاچ بک جذاب فیات که خیره آن می‌شوید + تصاویر

آبارث اولین محصول الکتریکی خود را بر اساس فیات ۵۰۰e معرفی کرده است. اصلی‌ترین ارتقاء این خودرو تجهیز به یک موتور الکتریکی قوی‌تر با ۱۵۵ اسب بخار قدرت و ۲۳۵ نیوتن متر گشتاور است که افزایشی ۳۷ اسب بخاری و ۱۵ نیوتن متری را نسبت به فیات ۵۰۰e معمولی نشان می‌دهد.

 به لطف این نیروی بیشتر، هاچ‌بک داغ آبارث ظرف ۷ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد که ۲ ثانیه از فیات سریع‌تر است.

البته آبارث ۵۰۰e از آبارث ۵۹۵ بنزینی که به‌زودی با خط تولید خداحافظی خواهد کرد ۱۰ اسب بخار قدرت کمتری دارد اما به لطف توزیع وزن بهتر، گشتاور بیشتر و فاصلهٔ محوری کشیده‌تر، در مقایسه با همتای بنزینی خود راندگی سریع‌تر و هیجان‌انگیزتری دارد. در این ماشین راننده امکان انتخاب از بین سه حالت رانندگی مختلف را خواهد داشت. حالت توریسمو قدرت را به ۱۳۶ اسب بخار و گشتاور را به ۲۲۰ نیوتن متر کاهش می‌دهد تا مصرف انرژی کمتر شود. حالت اسکورپیون استریت حداکثر پرفورمنس و حداکثر توان سیستم احیای انرژی ترمزها را فراهم می‌کند درحالی‌که حالت اسکورپیون ترک خودرو را در تهاجمی‌ترین حالت ممکن قرار می‌دهد.

در آبارث ۵۰۰e همان باطری ۴۲ کیلووات ساعتی فیات حفظ شده اما حالا از قابلیت شارژ سریع ۸۵ کیلوواتی جدیدی بهره می‌برد. این ویژگی با کمتر از ۵ دقیقه شارژ، حدود ۴۰ کیلومتر به برد خودرو اضافه می‌کند و از صفر تا ۸۰ درصد باطری‌ها را ظرف ۳۵ دقیقه شارژ می‌کند. آبارث اما برد خودرو را هنوز اعلام نکرده است. این شرکت همچنین برای هاچ‌بک الکتریکی اسپرت خود سیستمی سفارشی بنام «ژنراتور صدا» را تدارک دیده است که غرش پیشرانه‌های بنزینی آبارث را پخش می‌کند. البته امکان خاموش کردن این سیستم هم وجود خواهد داشت.

آبارث ۵۰۰e در بیرون در قسمت دماغه بازطراحی شده است. در اینجا نمای بدون جلوپنجره فیات حفظ شده اما روی آن حالا نوشتهٔ ABARTH نقش بسته و ورودی‌های هوای تزئینی روی سپر هم اسپرت‌تر شده‌اند. در پروفیل جانبی، شاهد رینگ‌های بسیار بزرگ ۱۸ اینچی منحصربه‌فرد به همراه برچسب گرافیکی آبارث و رکاب‌های اسپرت‌تر هستیم تا کسی این فلفل آتشین برقی را با فیات معمولی اشتباه نگیرد. در عقب اما به دلیل عدم وجود سر اگزوز، تغییرات فقط به اصلاحاتی جزئی در دیفیوزر محدود شده است.

در ابتدای عرضهٔ آبارث ۵۰۰e، این شرکت نسخهٔ ویژه‌ای بنام اسکورپیونیسیما (Scorpionissima) را ارائه می‌کند که به مناسبت سال تأسیس آبارث، فقط ۱۹۴۹ دستگاه از آن ساخته می‌شود. این نسخه صرفاً با دو رنگ بیرونی سبز اسیدی یا آبی سمی به همراه رینگ‌های ۱۸ اینچی خاکستری تیتانیومی، سقف شیشه‌ای و شیشه‌های دودی عقب ارائه می‌شود. اسکورپیونیسیما در داخل نیز از تودوزی آلکانترا روی داشبورد و صندلی‌های اسپرت، تریم‌های خاکستری تیتانیومی، نشان‌های عقرب به رنگ سبز اسیدی و پدال‌های فولادی بهره می‌برد.

۵۰۰e اسکورپیونیسیما در ماه اول فقط برای اعضای انجمن آبارث قابل سفارش خواهد بود. این شرکت ایتالیایی هنوز تاریخ عرضهٔ هاچ‌بک الکتریکی خود را اعلام نکرده اما انتظار می‌رود این کار در سال ۲۰۲۳ صورت گیرد. آبارث ۵۰۰e ابتدا در اروپا عرضه خواهد شد و بعداً به بازارهای دیگری مثل ژاپن و برزیل هم صادر خواهد شد اما فعلاً حرفی در مورد عرضهٔ آن در ایالات‌متحده زده نشده است.

 
منبع: پدال

ارسال نظر