|
کدخبر: 279756

این اقلام رکورددار تورم در آبان‌ماه بودند!

تورم نقطه‌ای «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در پایان آبان ۱۴۰۱ به ۶۷.۷ واحد درصد رسید. این شاخص در روند سالانه و ماهانه به ترتیب ارقام ۶۱.۳ و ۱.۳ واحد درصد را نشان می‌دهد. گروه «میوه و خشکبار» با ثبت تورم ۳.۹ واحد درصدی، همچون ماه گذشته رکورددار افزایش قیمت در طول یک ماه به حساب می‌آید.

 مرکز آمار ایران روز گذشته گزارش مربوط به شاخص قیمت مصرف‌کننده در آبان ۱۴۰۱ را منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد که همچون ماه‌های گذشته در سال جاری همچنان «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بار تورم را به دوش می‌کشند و کالاهای «غیرخوراکی و خدمات» وضعیت بهتری دارند.

بر اساس داده‌های موجود تورم مواد خوراکی، آشامیدنی و دخانیات طی آبان ۱۴۰۱ در شاخص‌های نقطه‌ای، سالانه و ماهانه به‌ترتیب روی اعداد ۶۷.۷، ۶۱.۳ و ۱.۳ واحد درصد ایستاد.

پرچم‌داران تورم در آبان ۱۴۰۱

همان‌طور که انتظار می‌رفت در روند تورم ماهانه گروه میوه و خشکبار به روال سال‌های گذشته در بازه مورد محاسبه رکورددار گرانی‌ها شد. اطلاعات به‌دست‌آمده حاکی از آن است که این گروه از ابتدای آبان تا انتهای آن به‌طور میانگین ۳.۹ واحد درصد رشد قیمت داشت. البته باید گفت که سرعت رشد قیمت این محصولات در آبان ماه نسبت به مهر سال جاری افت ۲.۱ واحد درصد روند نزولی را در پیش گرفت.

در میان تمام گروه‌های کالایی و خدماتی تنها «بهداشت و درمان» است که با چهار واحد درصد، تورم بیشتری از میوه و خشکبار دارد. به نظر می‌رسد افزایش بیماری‌های فصلی و البته کمبود دارو، به‌ویژه در یک ماه اخیر، بیشترین تأثیر را بر سیر صعودی تورم این گروه گذاشته است.

«روغن‌ها و چربی‌ها» تنها گروهی است که در آبان ماه نرخ منفی تورم را ثبت کرد. اما این گروه در شاخص نقطه‌ای و سالانه همچنان پیشتاز نرخ تورم به حساب می‌آید و بیشترین تأثیر را روی تورم عمومی ۴۸.۱ واحد درصدی (نقطه‌ای) گذاشته است. نرخ تورم این گروه نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۲۵۲.۸ درصد و طی ۱۲ ماه منتهی به آبان ۱۵۷.۴ درصد است.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر