|
کدخبر: 268286 محمد انوشه‌ئی

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس مسکن؛

بی انصافی ناتمام فروشندگان مسکن / بانک ها مردم را بیچاره کردند!

شهریار شقاقی گفت: دولت باید با اصلاح اقتصادی و فراهم کردن بسترهای ساخت وساز، به تولید مسکن سرعت ببخشد و با نظارت و برنامه ریزی منسجم دست دلالان را از این بازار حیاتی کوتاه کند تا عرضه و تقاضای مسکن در کشور به تعادل برسد.

راه و مسکن بی انصافی ناتمام  فروشندگان مسکن / بانک ها مردم را بیچاره کردند!

تاثیر قیمت ارز بر بخش‌های مختلف اقتصاد، چالشی است که در سال‌های اخیر شاهد آن بوده‌ایم. اوضاع زمانی سخت تر می‌شود که بازار مسکن به یک بازار سرمایه‌ای تبدیل شود،؛ چالشی که در گذشته استارت خورد و در سال های اخیر به اوج خود رسید. همچنین تورم روز افزون قیمت مسکن اتفاقی است که هر ساله شاهد آن هستیم و تازگی ندارد. به طوری که در سال ۱۳۹۹ تورم بخش مسکن رکورد بی سابقه ای را تجربه کرد و به ۹۹ درصد رسید. ولی در سال جاری این عدد به ۲۶درصد کاهش پیدا کرد، زیرا گرانی مسکن بازار را به سمت رکود برده و عدم تناسب درآمد ها با هزینه های خانوار خرید خانه را به یک رویا تبدیل کرده است.

شهریار شقاقی، کارشناس مسکن در این رابطه به گسترش نیوز گفت: در سال های گذشته تورم به این شدت نمایان نبود و مردم به بازار مسکن به عنوان یک کالای سرمایه ای نگاه نمی کردند و فقط افرادی که به خانه نیاز داشتند اقدام به خرید ملک می کردند. از طرف دیگر به علت کم بودن هزینه های اجاره بها، خرید خانه چالش بزرگی برای خانوار محسوب نمی شد اما در حال حاضر رشد افسار گریخته قیمت اجاره بهای مسکن، خرید خانه را برای مردم به اولویت تبدیل کرده است و با وجود ارزش افزوده و تورم سالانه در کشور، این بازار مهم حالت سرمایه ای به خود گرفت و از یک بازار مصرفی خارج شد.

شهریار -شقاقی

وی افزود: زمانی که مسکن به یک بازار مصرفی، تبدیل شود و تقاضا متناسب با نیاز جامعه رشد کند، قیمت ها به تعادل و ثبات می رسد و دیگر افراد برای سرمایه گذاری و کسب سود اقدام به خرید و فروش نمی کنند. بازار مسکن همانند کالاهای مصرفی دیگر با استهلاک سالانه روبرو است. همچنین در کشورهایی که از ثبات اقتصادی برخوردارند، قیمت مسکن و سن بنا رابطه معکوسی با هم دارد و در شاید قیمت خانه بعد از مدت ۲۰ یا ۳۰ سال یک رشد بلند مدتی را تجربه کند و نهایتا دو برابر شود ، بر عکس کشور ما که ممکن است قیمت مسکن بعد از گذشت ۲ سال چند برابر شود.

بی انصافی فروشندگان مسکن

شقاقی بیان کرد: در حال حاضر بازار مسکن به نحوی در حال پیشروی است که فروشندگان با احتیاط اقدام به معامله می کنند و مایل اند در مدت زمان کوتاهی به سودهای هنگفتی برسند.این اقدام به علت مسائل اقتصادی تا حدودی قابل دفاع است ولی گاها دیده می شود بعضی از صاحب خانه ها برای فروش ملک خود بی انصافی کرده و به خریداران پیشنهاد قیمت های نجومی می دهند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر مسکن هم یک نیاز حیاتی بشمار می رود و هم یک بازار سرمایه ای و با توجه به کمبود تولید و ساخت و ساز در کشور، یک فشار دوگانه را متحمل می شود. همچنین کمبود عرضه مسکن در کنار افزایش قیمت مصالح ساختمانی ، افزایش دستمزد کارگران و تورم روز افزون اقتصادی ، قیمت ها را صعودی کرده است.

مسکن-مهر

سیاست غلط بانک ها

این کارشناس در خصوص نقش بانک ها در گرانی مسکن گفت: بانک ها با سیاست های غلط خود مردم را بیچاره کردند و با سرمایه گذاری در بخش مسکن باعث تشدید گرانی ها شده اند.در حال حاضر اکثر واحدهای خالی کشور متعلق به بانک ها است و این اقدام بازار را از حالت مصرفی خارج است. همچنین از نقش دلال ها در گرانی بازار مسکن نمی توان چشم پوشی کرد این افراد اکثرا خودشان سازندگان مسکن هستند که اقدام به احتکار تعداد زیادی خانه می کنند.

وی گفت: دولت اگر بتواند قانون مالیات بر واحدهای خالی را به نحو احسن پیاده کند می تواند دلال های مسکن را وادار کند تا خانه های خود را را قیمت مناسب در بازار عرضه کنند تا یک تعادل نسبی بین عرضه و تقاضا در بخش مسکن برقرار شود.

دلایل کند شدن اهنگ نرخ تورم مسکن

شقاقی خاطر نشان کرد: در سال های اخیر شاهد کند شدن روند نرخ تورم مسکن بوده ایم. از دلایل این موضوع می توان گفت از یک سو توان مالی خانوار برای خرید خانه کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر قیمت مسکن در سال های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده و دیگر جای رشد ندارد. همچنین بازار مسکن نسبت براساس نرخ ارز، رشد بیشتری را نسبت به بازارهای مالی دیگر تجربه کرده است است و اکنون یک حباب ۳۳ درصدی را تجربه می کند. به همین دلیل باید برای برابری با سایر بازارهای مالی کاهش نرخ تورم را تجربه کند.

وی در پایان گفت: سیاست های دولت برای ساماندهی بازار مسکن فقط می تواند در حد اخذ مالیات از خانه های خالی موثر باشد. همچنین سایر طرح های مصوب شده برای تعادل بازار مسکن، به نظر می رسد آنچنان که باید تاثیر گذار نباشد. دولت باید با اصلاح وضع اقتصادی و فراهم کردن بسترهای ساخت وساز، به تولید مسکن سرعت ببخشد و با نظارت و برنامه ریزی منسجم دست دلالان را از این بازار حیاتی کوتاه کند تا عرضه و تقاضای مسکن  به تعادل برسد.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها