|
کدخبر: 275041

پیشتازی تورم شهریورماه در این اقلام

برای شهریور ماه ۱۴۰۱، مواد غذایی پیشتاز نرخ تورم بودند. گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در ماه گذشته لبنیات، نان، شیرینجات و مواد پروتئینی بالاترین نرخ تورم را داشتند.

اقتصاد پیشتازی تورم شهریورماه در این اقلام

 گزارش جدید مرکز آمار ایران از تورم مصرف‌کنندگان نشان میدهد، در شهریور ماه ۱۴۰۱، اقلام خوارکی و آشامیدنی از جمله کالاهای پیشتاز در افزایش قیمت بودند.

براساس گزارش مربوط به ماه گذشته شاخص قیمت مصرف کنندگان مرکزآمار ایران، تورم ماهانه و سالانه اقلام خوراکی، آشامیدنی و دخانیات روندی صعودی پشت‌سر گذاشته است.

در این گزارش، برای نرخ تورم عموم اقلام خوراکی بالای ۵۰ درصد ثبت شده است، در میان اقلام خوراکی و آشامیدنی، گروه روغن و چربی با تورم نقطه به نقطه ۲۷۱ واحد درصد رکورد دار افزایش قیمت بود.

لبنیات و تخم مرغ، نان و غلات، شکلات و شیرینی، گوشت ماکیان و گوشت قرمز به ترتیب با ۹۴٫۶، ۸۷٫۹، ۶۸٫۹، ۶۷ و ۶۲٫۷  درصد تورم در رتبه‌های بعدی افزایش قیمت شهریور ماه قرار داشتند.

تایید افزایشی شدن نرخ تورم اقلام خوراکی در گزارش مرکز آمار ایران، موید ارزیابی اخیری است که کمیته تعیین دستمزدهای کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور از افزایش نزدیک به ۱۰۰ درصدی هزینه‌های زندگی داشت.

براساس این برآورد جدید، مجموع هزینه‌های یک زندگی حداقلی از حدود ۱۰ میلیون تومان در انتهای سال ۱۴۰۰ به بیش از هفده میلیون تومان در پایان نیمه اول سال ۱۴۰۱ رسیده بود.

به موجب این گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم اقلام خوراکی و آشامیدنی‌ها برای شهریور ماه امسال، ۷۶٫۱  واحد درصد ثبت شده است.

تورم اقلام خوراکی به چه معناست؟

اهمیت تغییرات تورم اقلام خوارکی و آشامیدنی از این حیث حائز اهمیت است که مطابق برآورد مرکز آمار ایران، این بخش از خدمات بیش از یک چهارم سبد مصرفی عموم شهروندان را تشکیل می‌دهند.

از طرف دیگر ثابت ماندن بهای اقلام ضروری از جمله اقلام خوراکی یکی از شروط مجلس برای موافقت با اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی از سوی دولت بود.

این وضعیت درحالی است که دولت و مجلس بنا داشتند در قالب لایحه اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۱، علاوه بر بررسی افزایش یارانه‌های معیشتی، در خصوص افزایش حقوق کارکنان دولت نیز تصمیمات جدیدی اتخاذ کنند.

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر