|
کدخبر: 278729 سارا سمیع شمس

گزارش میدانی خبرنگار گسترش نیوز از مجتمع سیمان آبیک؛

پیش‌بینی‌ قیمت سیمان / برق و گاز کابوس صنعتگران شد

بازدید از شرکت سیمان آبیک با گروهی از خبرنگاران رسانه‌های مختلف توسط سازمان بورس و اوراق بهادار در ۱۸ آبان ماه برگزار شد. در این گزارش به طور مفصل به شرح جزئیات این بازدید می‌پردازیم.

اقتصاد پیش‌بینی‌ قیمت سیمان / برق و گاز کابوس صنعتگران شد

آخرین روز هفته گذشته یعنی ۱۸ آبان ماه، با دعوت و هماهنگی روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار به همراه گروهی از خبرنگاران بورس رسانه‌های معتبر اقتصادی به بازدید نزدیک از فرآیند تولید سیمان در مجمتع سیمان آبیک استان البرز رفتیم. این سفر چهارمین بازدید رسانه‌های تخصصی بازار سرمایه از صنایع به حساب می‌آمد. رسانه‌های ایبنا، دنیای اقتصاد، بورس و بانک، صدای بورس، بورس فوری، پایگاه خبری سنا، گسترش نیوز، دانشجو و اقتصاد آنلاین در این بازدید شرکت کردند.

مجتمع-سیمان

ورق زدن تحلیل نامه کوتاهی از صنعت سیمان

در طول مسیر از سازمان بورس و اوراق بهادار تا شرکت سیمان آبیک، خبرنگاران مشغول ورق زدن تحلیل مختصری از صنعت سیمان شدند. تحلیلی کوتاهی که گفته بود؛ سیمان چقدر چسبنده است، چه ترکیباتی دارد و پر مصرف‌ترین ماده بعد از آب، سیمان است. سیمان اولین محصول صنعتی بشمار می‌رود.

تحلیل-سیمان

ورود به شرکت سیمان آبیک

بالاخره به مجتمع سیمان آبیک رسیدیم. بعد از گذر از فضای سبز مجتمع وارد ساختمان اداری شرکت شدیم. سالن کنفرانس مجتمع سیمان آبیک آماده حضور مدیران شرکت و خبرنگاران برای شروع جلسه پرسش و پاسخ بود. آقایان پورابولی مشاور مدیرعامل سیمان تامین، قادری معاونت ملی سیمان فارس و خوزستان، مقصودی معاونت مالی شرکت، وثوق روحانی معاونت فنی، کامکار سرپرست مدیریت مجتمع، رجبی معاونت بازرگانی، مهرور مدیر حراست، محجوب روابط عمومی سیمان آبیک و خرمن بیز معاونت توسعه منابع انسانی در این نشست حضور داشتتند.

نشست-سیمان-آبیک

معرفی شرکت سیمان آبیک

ابتدا چند کلیپ درباره معرفی کلی از مجتمع سیمان آبیک برای خبرنگاران پخش شد. یکی از مدیران مجموعه در معرفی مجتمع سیمان آبیک گفت: شرکت سیمان آبیک در سال ۱۳۴۸ تأسیس شد. واحد اول آن در سال ۱۳۵۲ با ظرفیت اسمی ۳۵۰۰ تن کلینکر در روز و واحد دوم با ظرفیت اسمی ۴۰۰۰ تن کلینکر در روز در سال ۱۳۵۸ به بهره برداری رسید. در نیمه دوم سال ۱۳۸۸ واحد اول با ظرفیت اسمی روزانه ۸۵۰۰ تن در روز بهینه‌سازی شد. بنابراین شرکت سیمان آبیک در حال حاضر با توان تحویل روزانه بیش از ۱۶۵۰۰ تن سیمان، جزء بزرگترین کارخانجات سیمان کشور بشمار می‌آید.

مسئول دیگر مجتمع سیمان آبیک درباره پروژه‌های در دستور کار شرکت گفت: تکنولوژی به کار برده شده برای این واحدها، جزء تکنولوژی روز اروپایی است. واحد اول، بزرگ‌ترین پروژه افزایش ظرفیت در دنیا به حساب می‌آید. قرار ظرفیت ۳۵۰۰ تن به ۸۵۰۰ تن ارتقا پیدا کند. واحد دوم نیز با ظرفیت ۸۰۰۰ تن به بهره برداری رسیده است. با توجه به شرایط تحریمی حاکم در کشور، اقلام مورد نیازمان را در داخل کشور تهیه و تولید می‌کنیم.

خبرنگاران-آبیک

وضعیت صادراتی مجتمع سیمان آبیک

کامکار سرپرست مدیریت مجتمع درباره وضعیت صادراتی این شرکت گفت: بحث صادرات در حوزه خلیج و عراق داشتیم. در سال جاری با توجه به اینکه از نیمه خرداد تا نیمه شهریور محدودیت مصرف برق را داشتیم، سیاست مجتمع سیمان آبیک این بود که بیشتر برای بحث مصرف داخلی، کلینکر را استفاده کنیم که با مشکلی در بازار داخلی مواجه نشویم. بعد از رفع محدودیت‌ها در حوزه انرژی، محموله ۲۰۰۰۰ تنی کلینکر به عراق صادر شد. اگر شرایط تولید مستدام باشد این روند ادامه دار خواهد بود. البته مجدد در نیمه دوم سال محدودیت مصرف گاز را در پیش خواهیم داشت و این امر بر میزان تولید نیز اثرگذار خواهد بود. در مجموع اولویت اول شرکت بازار داخل است اما اگر با مازاد تولید کلینکر روبرو شویم، پتانسیل صادرات برایمان مهیا خواهد شد.

وی افزود: براساس سیاست‌گذاری کارگروه انجمن صنفی صادرات انجام داده است، قیمتی را مشخص کرده‌اند که شرکت‌ها موظف هستند به همان قیمت بفروشند. بنابراین شرکت‌هایی که به کشورهای حاشیه خلیج فارس نزدیک‌تر هستند، حاشیه سود بیشتری نسبت به باقی شرکت‌ها دارند.

سرپرست مدیریت مجتمع درباره وضعیت طرح ملی مسکن و مشارکت شرکت‌های سیمانی اشاره کرد: چند هیات خارجی با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی از کارخانه بازدید داشتند و اطلاعات سیمانی مجتمع سیمان آبیک را دریافت کردند اما فعلا در بخش مسکن به صورت جدی اقدامی صورت نگرفته است.

مدیران-آبیک

وضعیت مصرف انرژی در مجتمع سیمان آبیک

یکی از مدیران مجتمع سیمان آبیک درباره مصرف انرژی شرکت گفت: مصرف انرژی محدود به برق نمی‌شود و در کنار برق، مصرف گاز و مازوت را نیز داریم. واحدهای تولیدی شرکت از سوخت‌های دوگانه گاز و مازوت مصرف می‌کنند. متاسفانه سیمان درباره محدودیت مصرف انرژی در سال‌های اخیر ضربه‌های جبران ناپذیری را متحمل شده است. تقریبا ۶ ماه از سال یا با قطعی برق موجه هستیم و یا با محدودیت مصرف گاز روبرو هستیم. ما اجازه استفاده از مازوت به دلیل شرایط زیست محیطی را نداریم و منجر به کاهش تولید میزان بهره برداری خواهد شد. واحد تولیدی که با ظرفیت ۱۶۵۰۰ تن است و بسیار اثرگذار و تعیین کننده برای صنعت به حساب می‌آید، همچنین به دلیل شرایط جغرافیایی به چندین استان قادر است. تزریق انجام دهد اما به دلیل محدودیت انرژی با کاهش تولید و کاهش عرضه مواجه خواهد شد.

پیش‌بینی قیمت سیمان در نیمه دوم سال

در رابطه با بحث پیش‌بینی قیمت سیمان در ۶ ماهه آینده، ظرفیت تولید سیمان ۳۰۰ هزار تن برآورد می‌شود. در سال جاری متاسفانه بازار آن طور که باید عملکرد خوبی نشان نداده است. در مرداد ماه ما ۳۱۰ هزار تن به بورس کالا عرضه کردیم و از این میزان حدودا ۱۸۰ هزار تن آن به فروش رسیده است. ضمن اینکه مدیریت لازمه انجام شده بود که با همان محدودیت برق، تولید طبق تولید پیش برود. همچنین در ۶ ماهه دوم مصرف سیمان کمتر برآورد می‌شود. در مجموع قیمت پایه سیمان در بورس کالا تعیین می‌شود و میزان تولید در مبحث قیمت‌گذاری تاثیری نخواهد داشت.

عملکرد زیست محیطی شرکت سیمان آبیک

یکی دیگر از مدیران مجتمع آبیک در رابطه با شرایط زیست محیطی شرکت گفت: صنعت سیمان به دلیل خروجی‌هایی که دارد از نظر آلایندگی، مرتب تحت رصد است. بهینه‌سازی مصرف انرژی با اجرای مدیریت بار و ممیزی انرژی، کاهش آلاینده‌ها با اجرای مدیریت زیست محیطی، احداث و توسعه فضای سبز، مدیریت مواد زائد واحداث تصفیه خانه با شبکه جمع آوری فاضلاب به طول ۱۳۰۰ متر و با ظرفیت ۲۰ m۳/h و بهره برداری از ابتدای سال ۸۲ در اجرای پروژه‌های شرکت مورد توجه بوده است.

تصاویری از بازدید قسمت‌های مختلف مجتمع سیمان آبیک

شرکت-سیمان

اتاق-کنترل

 

آزمایشگاه-آبیک

بازدید-آبیک

 

بارگیری-سیمان

سیمان-آبیک

ویدئوی کوتاهی از توضیحات مسئول آزمایشگاه سیمان آبیک

 

ویدئوی کوتاهی از بارگیری سیمان در مجتمع آبیک

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها