|
کدخبر: 278371 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های اینترنتی؛

تصمیمی که لرزه بر تن کسب و کارها انداخت / دخالت دولت برای اتحادیه‌ها مشکل ساز است

الفت نسب گفت: با ۲ بخش شدن اتحادیه، انسجام صنفی از بین خواهد رفت و اختلافات بین آن ها قابل پیش‌بینی است و این تفکیک به نفع کسب و کارها نیست. متاسفانه دولت به بخش خصوصی توجهی ندارد.

اقتصاد تصمیمی که لرزه بر تن کسب و کارها انداخت / دخالت دولت برای اتحادیه‌ها مشکل ساز است

یازدهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ بود که وزیر صمت در نامه‌ای به معاون تجارت و خدمت آن وزارتخانه موافقت خود را به تفکیک اتحادیه کسب و کارهای مجازی به ۲ اتحادیه توزیعی و خدماتی اعلام کرد. این طرح مخالفان زیادی مثل جمله سعید ممبینی که در آن زمان ریاست اتاق اصناف ایران بود با نامه ای خطاب به وزیر صمت مخالفت صریح خود را اعلام کرد.

در جلسه هیات عالی نظارت به تصویب تفکیک ۲ اتحادیه رای داده شده است، رئیس جدید اتاق اصناف ایران قاسم نوده فراهانی که در مهرماه ۱۴۰۱ به عنوان رئیس اتاق اصناف انتخاب شده بود، با تفکیک ۲ اتحادیه موافقت کرده است. قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: بعد از تشکیل هیات مدیره، طی ۲ ماه آینده تفکیک اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی انجام خواهد شد که این تفکیک قانونی است. به همین دلیل بعد از تشکیل هیات مدیره پس از برگزاری انتخابات، طی ۲ ماه آینده تفکیک این اتحادیه انجام خواهد شد.

گسترش نیوز پیرامون این بحث و معایب و مزایای این مصوبه با رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های اینترنتی به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

رضا الفت نسب که یکی از مخالفان این مصوبه است به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: ما مخالفت خود را چندین بار اعلام کردیم اما در انتها این طرح تصویب شد و در حال حاضر لازم الاجرا است.

کسب و کارهای دوجانبه دچار آسیب می‌شوند

وی فواید و آسیب‌های تفکیک اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی را این‌گونه بیان کرد: ابعاد تفکیک اتحادیه کسب و کارها هنوز به طور کامل مشخص نیست و تعریفی برای اتحادیه توزیع و اتحادیه خدماتی بیان نشده است. بسیاری از کسب و کارها هم زمان در ۲ بخش فعالیت دارند که هنوز تکلیف و فعالیت آن‌ها مشخص نیست. پیش‌بینی می‌شود که اتحادیه‌های دیگر هم در آینده به وجود آید که اصلا درست نیست. همچنین با ۲ بخش شدن اتحادیه، انسجام صنفی هم از بین خواهد رفت و اختلافات بین آن ها قابل پیش‌بینی است و این تفکیک به نفع کسب و کارها نیست.

الفت_نسب

عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کار‌های اینترنتی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت به بخش خصوصی توجهی نکرد؛ ما با تخصصی شدن فعالیت اتحادیه کاملا موافق هستیم اما واقعا این اتفاق و تصمیم باید بیشتر نقد و بررسی می‌شد. بیان نظرات کارشناسان مختلف از حوزه‌های متعدد ضروری بود. در انتها تصمیم گیری صورت می‌گرفت اما متاسفانه وزارت صمت به این جنبه اصلا توجهی نداشت و در آخر حرف خود را به کرسی نشاند. بخش خصوصی قدرتی ندارد تا در این موضوع وارد شود و نظر خود را اعلام کند. من عاقبت خوبی برای پایان آن نمی‌بینیم زیرا تشکیل یک اتحادیه سازوکاری سخت و پیچیده با هزینه‌هایی را برای ایجاد اتحادیه باید پرداخت کرد.

حال کسب و کارهای آنلاین خوب نیست

الفت نسب پیرامون تاثیر اتفاقات اخیر کشور بر کسب و کار‌ها اظهار کرد: وضعیت خوبی پیش رو نداریم و کسب و کارهای آنلاین در این روزها انگیزه‌ای برای ادامه ندارند. وضعیت اینترنت، شبکه های اجتماعی حال کسب و کارها را وخیم کرده است. با ایجاد اتحادیه‌ای که وزارت صمت با نظری غیر کارشناسانه ای به وجود آورده است، حداقل با وضعیت فعلی کسب و کارها کارایی لازم را نخواهد داشت.

وی در پایان گفت: امیدوارم دولت به‌جای دخالت مستقیم در امور تشکل‌های صنفی به امور و وظایف خود رسیدگی کند و به بخش خصوصی که با سعی، تلاش و هزینه خود ایجاد اشتغال و ایجاد درآمد می‌کند اجازه فعالیت به نحو احسن دهد. به این دلیل که دولت قالبا شناخت کافی از این موضوعات ندارد. دخالت آن‌ها به غیر از این‌که مشکلات را افزایش می‌دهد فایده دیگری ندارد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها