|
کدخبر: 272226 رویا رئیسی

گفتگوی گسترش نیوز با عضو هیئت‌مدیره انجمن فین تک؛

سایه سنگین رگولاتوری بر سر فین تک‌ها در ایران / برجام این فناوری را احیا می کند

عبادی؛ عضو هیئت‌مدیره انجمن فین تک گفت: مهمترین دلیل عدم رشد اقتصاد دیجیتال در ایران مسائل داخلی است. مهمترین مانع برای کسب‌وکارهای فین تیک نیز در کشور رگولاتوری است. به اندازه‌ای رگولاتوری با دلایل دیگر فاصله دارد که می‌توانیم تنها مانع رشد بدانیم.

اقتصاد  سایه سنگین رگولاتوری بر سر فین تک‌ها در ایران / برجام این فناوری را احیا می کند

برجام در این روزها به خط پایان نزدیک شده است و خیلی‌ها معتقدند که اقتصاد مجدد احیا می‌شود. تحریم‌ها گریبان تمامی حوزه‌های مالی ایران را گرفته است و در دنیای تکنولوژی، فناوری مالی نیز از تحریم‌ها آسیب‌دیده است. صنعت فین تک برای افزایش ضریب نفوذ خود، با مشکل روبه‌رو شده است. در آستانه احیای برجام نگاهی به وضعیت فین تک‌ها و اینشورتک‌ها در زمان تحریم‌ها و در دوران احیای برجام خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

احیای برجام سرمایه‌گذاری خارجی حوزه فین تک را فعال می‌کند

مهدی عبادی؛ عضو هیئت‌مدیره انجمن فین تک در گفتگو با گسترش نیوز گفت: امضای برجام به واسطه پیچیدگی‌های ساختار تحریم‌ها خیلی نمی‌تواند به شبکه‌های پرداختی ما کمک کند تا ایران به شبکه‌های پرداختی دنیا متصل شود. حداقل در کوتاه مدت (۱۰ سال آینده) نمی‌توانیم انتظار این موضوع را داشته باشیم. احیای برجام می‌تواند به بحث سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه استارت آپ های فین تک کمک کند. تنها مانع برای سرمایه‌گذاری خارجی تحریم‌ها نیست. در داخل کشور نیز به گونه‌ای رفتار کرده‌ایم که در زمان امضای برجام و امضای احتمالی در آینده، حضور سرمایه‌گذاری خارجی را شاهد نبودیم و نخواهیم بود.

عبادی

عبادی اظهار کرد: ۲ عامل در این خصوص مطرح است. عامل اول مخالفت نهادهای امنیتی در خصوص سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی پیرامون شرکت‌های تکنولوژی محور است. بحث دوم نحوه رگولاتوری در ایران است. نوع رگولاتوری از سوی نهادهای قانون‌گذار، بانک مرکزی، بیمه مرکزی و سازمان بورس به اندازه‌ای فضا را تاریک می‌کند که سرمایه‌گذاری برای افراد جذاب نیست. در نتیجه عدم امضای برجام تأثیری بر صنعت فین تک ما ندارد.

وی افزود: مهمترین دلیل عدم رشد اقتصاد دیجیتال در ایران مسائل داخلی است. مهمترین مانع برای کسب‌وکارهای فین تیک نیز در کشور رگولاتوری است. بانک مرکزی، سازمان بورس و بیمه مرکزی مهمترین موانع رشد اقتصاد دیجیتال و صنعت فین تک هستند. به اندازه‌ای رگولاتوری با دلایل دیگر فاصله دارد که می‌توانیم تنها مانع رشد بدانیم.

این عضو هیئت‌مدیره انجمن فین تک ضمن اشاره به همکاری با کشورهایی مثل روسیه و چین در حوزه فین تک گفت: پیرامون بحث پرداخت روسیه بازیگر مهمی است و همکاری با این کشور به ما کمک می‌کند.

عبادی خاطرنشان کرد: اینشورتک‌ها در ایران جایگاه ضعیف و توسعه نیافته‌ای دارد. در کشور اینشورتک نداریم و شرکت‌هایی که در این حوزه فعال هستند، خرده‌فروش‌های سرویس‌های سنتی موجود هستند. در این حوزه نیز سیاست‌گذاری‌های بیمه مرکزی مانع بوده است.

وی افزود: فین تک‌ها می‌توانند کمک زیادی به بازار سرمایه ایران کنند اما امکان کمک فین تک‌ها نزدیک به صفر است. مانع این روند هم سازمان بورس و نوع رگولاتوری است.

این عضو هیئت‌مدیره انجمن فین تک در پایان گفت: به رگولاتوری توصیه می‌کنم که خودشان را از حوزه فین تک حذف کنند. نباید نقشی در صنعت داشته باشند تا فین تک رشد کند. متأسفانه در شرایط فعلی نقش پررنگی دارد. ساختارهای موجود اجازه تغییر نمی‌دهند.

فین تک در ایران ایزوله شده است

به نظر می‌رسد که احیای برجام تأثیری بر صنعت فین تک ندارد،‌ به این واسطه که نظام پرداخت ایران ایزوله شده است. کشور ما نه تنها با فعالین این حوزه در سراسر دنیا ارتباط ندارد، بلکه با کشورهای منطقه‌ای و همسایگان خود نیز ارتباط خوبی در حوزه فین تک ندارد. از سویی نباید فراموش کرد که بحث مهاجرت نیروهای متخصص نیز چالش بزرگی برای کشور ما در حوزه فناوری و خصوصاً فین تک است. ایران در حوزه‌های زیرساختی، سرمایه‌های دانشی و انسانی پیشرو است و می‌توان ایران را به عنوان‌ها منطقه‌ای فناوری در آینده معرفی کرد. فعال شدن کسب‌وکارهای فین تکی و اینشورتک در ایران اشتغال‌زایی خوبی را ایجاد خواهد کرد و نیروی تشنه فناوری را کشور حفظ خواهیم کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها