|
کدخبر: 277078 شهریار خادمی

در گفتگوی صمت با نایب‌رئیس اول کمیسیون عمران مجلس مطرح شد:

خدمات ضعیف‌ترین بخش صادراتی کشور

کمال علیپور، نایب‌رئیس اول کمیسیون عمران مجلس به صمت گفت: ایران در حوزه خدمات با ضعف‌های بسیاری مواجه است. شاید چند شاخه از خدمات ما مانند مهندسی توانسته باشد موفق عمل کند اما به‌طورکلی ضعف در حوزه خدمات ما بسیار مشهود است و حوزه خدمات ضعیف‌ترین بخش صادراتی ماست.

اقتصاد خدمات ضعیف‌ترین بخش صادراتی کشور

کمال علیپور درباره چگونگی عملکرد دولت سیزدهم اظهار کرد: شک و شبهات بسیاری درباره آمار‌ها همواره در کشور وجود داشته و آمار سازی‌های بسیاری انجام شده است. اعداد و ارقام ما به‌روز نیستند و سامانه دقیق و مرجعی برای بررسی پیشرفت‌های ریالی در دسترس نداریم اما دولت سیزدهم عملکرد مطلوبی در زمینه صادرات تا به این لحظه از خود به‌جای گذاشته و توانسته روابط کارآمدی با کشورهای همسایه برقرار سازد. به همین دلیل می‌توان گفت که صادرات ما رشدی قابل‌قبول را در این دوره تجربه کرده است.

علیپور

نایب‌رئیس اول کمیسیون عمران مجلس  اقلام صادراتی کشور را این‌گونه تشریح کرد: فولاد، سیمان، ‌صنایع پتروشیمی، نفت و مشتقات آن مهم‌ترین اقلام صادراتی ما را تشکیل می‌دهند. لازم به ذکر است که بخش‌های کشاورزی کشور نیز می‌تواند در زمینه صادرات اثرگذار باشد اما متاسفانه در حوزه‌های پایانه، بسته‌بندی و ... به جایگاهی که باید دست نیافته‌ایم و به همین دلیل بخش کشاورزی کشور نمی‌تواند در عرصه بین‌المللی حضور داشته باشد. با توجه به این شرایط بهتر است که بر صنایع و معادن کشور متمرکز شویم تا بتوانیم به رشد صادراتی مدنظرمان در این بخش دست یابیم.

وی درباره ورود به بازار روسیه افزود: روسیه درباره واردات بسیار سخت‌گیرانه عمل می‌کند. ما می‌توانیم با مرکبات و صنایع غذایی به این بازار ورود پیدا کنیم زیرا آنها راغب دریافت محصولات کشاورزی هستند اما همان‌طور که ذکر شد ما در زمینه بسته‌بندی و کیفی‌ سازی نتوانسته‌ایم عملکرد مطلوبی داشته باشیم و استانداردهای روز دنیا را در این زمینه اجرا نکرده‌ایم؛ به همین جهت اغلب کالاهای صادراتی ما به کشور بازمی‌گردند. اگر بتوانیم این موانع را از پیش روی برداریم و اصلاحات لازم را در این زمینه انجام دهیم، بی‌شک می‌توانیم بازار روسیه را از آن خود کنیم و شاهد موفقیت‌های بی‌شماری در این زمینه باشیم.

وی در پایان درباره صادرات خدمات خاطرنشان کرد: ایران در حوزه خدمات با ضعف‌های بسیاری مواجه است. شاید چند شاخه از خدمات ما مانند مهندسی توانسته باشد موفق عمل کند و ما بتوانیم فناوری‌های روز خود را به عرصه بین‌المللی عرضه کنیم اما به‌طورکلی ضعف در حوزه خدمات ما بسیار مشهود است و به همین دلیل ما نمی‌توانیم آن‌طور که بایدوشاید از این حوزه بهره‌مند شویم. درمجموع می‌توان گفت حوزه خدمات ضعیف‌ترین بخش صادراتی ماست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها