|
کدخبر: 271432 شهریار خادمی

گفتگوی گسترش نیوز بارییس اداره بازرسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس؛

صندوق سرمایه‌گذاری نیازی به حمایت دولت ندارد

ایرانشاهی: سازمان بورس نیز بستری سازی، مقرارت‌گذاری و نظارت می‌کند تا سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در چهارچوب مقرراتی که تدوین شده است، انجام شود. این مهم‌ترین فاکتور و عاملی است که احتمالا سرمایه‌گذار رضایت خاطر خود را از این موضوع جلب خواهد کرد. پس صندوق سرمایه‌گذاری نیاز ندارد که دولت از آن حمایت کند ،این که ما اجازه دهیم در بستری که برایش تدوین شده است، فعالیت کند این کفایت می کند.

اقتصاد صندوق سرمایه‌گذاری نیازی به حمایت دولت ندارد

صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری نهادهای مالی هستند که مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس اخذ نموده و توسط سبدگردانها تأسیس می‌شوند. این صندوق‌ها تحت مدیریت افراد متخصص در بازار سرمایه فعالیت کرده، وجوه حاصل از فروش واحدهای سرمایه‌گذاری به عموم مردم را در سبد متنوعی از اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌نمایند و از این طریق امکان کسب بازدهی مناسب و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را فراهم می‌نمایند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا این صندوق‌ها توسط دولت حمایت می‌شود یا خیر. برای رسیدن به پاسخ این سوال با رییس اداره بازرسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس به گفتگو پرداختیم: 

ایرانشاهی

مشارکت بیش از ۴ میلیون نفر در صندوق‌های سرمایه گذاری

علی اکبر ایرانشاهی رییس اداره بازرسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس اظهار کرد: اگر بخواهیم سیر تکاملی این صندوق‌ها را از سال 86 که اولین صندوق سرمایه گذاری ایجاد شد تا به الان، بررسی ‌کنیم، متوجه می‌شویم که توسعه این صندوق‌ها خیلی زیاد بوده است. در حال حاضر بیش از ۴ میلیون نفر در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده اند و منابع این صندوق ها در حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است. 

وی افزود: حال اینکه آیا دولت از این ها حمایت می کند یا خیر، برمی‌گردد به این موضوع که اساس این صندوق‌ها به گونه‌ای ایجاد نشده است که نیاز داشته باشد دولت حمایت کند. اساسا کارکرد صندوق سرمایه‌گذاری که با هدف سرمایه‌گذاری غیر مستقیم ایجاد شده این است که مدیریت حرفه‌ای سرمایه‌گذاری اوراق بهادار را به متخصص آن کار که سبد گردان ها هستند، بدهند.

ایرانشاهی ادامه داد: در واقع مردم باید به آن ها اعتماد کنند و سرمایه‌شان را در اختیار آن‌ها قرار دهند. این‌ها قاعدتا کسانی هستند که از سازمان مجوز گرفته‌اند. بنابراین نسبت به سرمایه‌گذار معمولی احتمالا عملکرد بهتری خواهند داشت. سازمان بورس نیز بستری سازی، مقرارت‌گذاری و نظارت می‌کند تا سرمایه‌گذاری غیر مستقیم در چهارچوب مقرراتی که تدوین شده است، انجام شود. این مهم‌ترین فاکتور و عاملی است که احتمالا سرمایه‌گذار رضایت خاطر خود را از این موضوع جلب خواهد کرد. پس صندوق سرمایه‌گذاری نیاز ندارد که دولت از آن حمایت کند ،این که ما اجازه دهیم در بستری که برایش تدوین شده است، فعالیت کند این کفایت می کند. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا نیاز نیست سرمایه‌گذاری غیر مستقیم تبلیغ شود یا خیر، اظهار کرد: سازمان در موارد مختلف تبلیغات برای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم را انجام داده است و در خیلی از مواقع تسهیلاتی برای صندوق های سرمایه‌گذاری قائل شده است. یعنی به نوعی سرمایه‌گذاران را تشویق کرده است که به سمت سرمایه‌گذاری‌ غیر مستقیم سوق پیدا کنند.

تبلیغات گسترده برای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم

رییس اداره بازرسی صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس بیان کرد: برخی از مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال های اخیر تبلیغات گسترده ای انجام داده اند. اگر در دو، سه سال اخیر بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر را نگاه کنید یک بخش آن حتما به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص پیدا کرده است. این امر نیز امروزه وجود دارد حتی در سال‌های قبل هم وجود داشته است و مجموعه‌ های مختلف تبلیغات گسترده انجام داده اند. خود آن‌ها در این زمینه هزینه می‌کنند و جذب سرمایه‌گذار را انجام می‌دهند بنابراین شاید بهترین کمکی که سازمان خواهد کرد این است که ابزارها را در این زمینه متنوع کند و همه تلاش خود را ‌به کار گیرد که ابزارهای متنوع حداقل در خصوص انواع مختلف صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایجاد نماید تا به سلایق و علایق مختلف پاسخ دهد.

وی افزود: به این معنا است که مدیران صندوق با تأسیس صندوقهای مختلف بتوانند هر سرمایه گذار با هر نوع سلیقه و نیازی را جذب کنند. بطور مثال ما یک روز فقط صندوق‌ سهامی ایجاد کردیم ولی بعد از آن انواع مختلفی آمده است، امروزه بیش از 15 نوع از این صندوق‌ها داریم. که برخی از این نوع صندوقها به دسته های متفاوتی طبقه بندی می گردند و بیش از 20 ، 30 نوع صندوق با کارکردهای متفاوت داریم و این نشان دهنده این است که سازمان برای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم اهمیت قائل است. لذا سازمان تمام تلاش خود را کرده که در زمینه صندوق ها توسعه ایجاد کند. صندوق های با تضمین اصل سرمایه جدید ترین نوع صندوق است که خیلی می تواند به این توسعه کمک کند. 

ایرانشاهی ادامه داد: روزی که قرار شد بر روی این صندوق‌ها کار کنیم، اول ارزیابی کردیم که چرا اقبال به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری از نوع سهامی و مختلط کم است ،یکی از مهمترین دلایلی که مطرح شد این بود که سرمایه‌گذار نگران اصل پول خود است. لذا تدوین مقررات صندوقهای که بتوانند اصل سرمایه سرمایه گذاران را تضمین کند در دستور کار سازمان قرار گرفت و در حال حاضر مقررات آن تدوین شده است.

وی در مورد ریسک سرمایه گذاری در صندوق‌ها اظهار کرد: ریسک در بازارسرمایه وجود دارد صندوقهای سرمایه گذاری هم از آن مستثنی نیستند. یکی از کارهایی که ما همیشه حواسمان به آن بوده است و سعی کردیم در تبلیغاتی که مدیران سرمایه‌گذاری انجام می دهند به آن ها تذکر بدهیم این است که شما نباید همیشه نکات مثبت قضیه را بگویید. مهم این است که شما همه جوانب از جمله ریسک سرمایه‌گذاری را حتی در صندوق‌های با درآمد ثابت به سرمایه گذاران بگویید. 

ایرانشاهی در پایان اظهار کرد: ‌البته عبارت صندوق‌های با درآمد ثابت مصطلح شده است، در واقع صندوق ها با درآمد ثابت نیستند بلکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری دراوراق بهادار با درآمد ثابت هستند که برخی از مدیران در مواردی به سرمایه‌گذار‌ اعلام می‌کنند که سود و اصل آن تضمین شده است در حالی که این گونه نیست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها