|
کدخبر: 276081

یارانه مهرماه همچنان نقدی است؟

قرار بود پرداخت یارانه نقدی از مهرماه متوقف و به جای آن کالابرگ پرداخت شود. آیا این وعده این ماه اجرا می‌شود و مردم مهرماه کالا برگ می‌گیرند؟

 گزارش‌ها نشان می‌دهد که یارانه مهر ماه به روال پنج ماه قبل، همچنان نقدی است و خانوارها این ماه هم باید منتظر دریافت یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی باشند.

چون آنگونه که از خبرها پیداست هنوز زیرساخت‌های پرداخت کالا برگ یا همان کوپن الکترونیک فراهم نشده و دولت نمی‌تواند وعده پرداخت کالابرگ را محقق کند.

از ابتدای این طرح، قرار بود طرح پرداخت یارانه نقدی تنها دو ماه پرداخت شود و بعد از آن دولت به جای یارانه نقدی به مردم کوپن بدهد. تاکنون پنج مرحله از واریز این یارانه کمک معیشتی گذشته است اما هیچ خبری از اجرای طرح موعود دولت نیست. این تعلل سبب شده که برخی اعلام کنند اجرای طرح توزیع کالای اساسی منتفی است. اما وزیر اقتصاد همچنان تاکید می‌کند که این طرح لغو نشده و همچنان در دستور کار است.

چرا طرح کوپن الکترونیک اجرا نمی‌شود؟

احسان خاندوزی پیش از این این اعلام کرده بود که دوره آزمایشی پرداخت کالا برگ انجام شده است. دوستان حوزه اجرایی و فنی در حوزه وزارت کار که مسئولیت کالابرگ بر دوش آنان قرارداده شده است، پیشنهاد دادند تا در ماه مهر بار دیگر طرحی آزمایشی را در این خصوص داشته باشند که پس از تعمیم آن به کل کشور برای مردم مشکلی پیش نیاید و مردم همچنان مراجعه نکنند و شکایت نکنند که دستگاه‌های خرید همچنان متصل نیست یا در فروشگاه‌ها امکان خدمات‌دهی وجود ندارد. به همین دلیل کار قدری به تاخیر افتاد تا وزارت کار بتواند مرحله جدید آزمایشی را انجام دهد و امیدوارم زودتر از پایان سال عملی شود.

اما مانع دیگر در سر راه پرداخت کالابرگ این است که این مسئولیت اکنون بر عهده وزارتخانه‌ای است که نه تنها وزیر که حتی سرپرست هم ندارد. به همین دلیل بعید است که این طرح به زودی اجرایی شود.

از طرف دیگر خاندوزی ابراز امیدواری کرده که حداقل تا پایان سال کوپن جایگزین کالای نقدی شود. بر این اساس انتظار می‌رود پرداخت یارانه نقدی همچنان ادامه داشته باشد.

اما این تنها مانع جایگزینی این دو با همدیگر نیست. مساله این است که مجلس تاکید دارد که در طرح کوپن الکترونیک، هفت قلم کالای اساسی باید با قیمت شهریور ۱۴۰۰ به دست مردم برسد اما دولت اعلام کرده که امکان چنین کاری وجود ندارد و دولت نمی‌تواند کالاها را با قیمت سال قبل به مردم بدهد.

 

ارسال نظر