|
کدخبر: 275909 افسانه سالاری

در گفتگوی گسترش‌نیوز با یک کارشناس اقتصادی مطرح شد؛

کلید کنترل تورم در دستان سیاست/ راهکاری تضمینی به‌جای کالابرگ و یارانه

علی قنبری گفت: حل مسائل اقتصادی، در گرو بهبود مسائل سیاسی از جمله تحریم‌ها، محدودیت‌ها، تورم و همچنین مسئله FATF است. دولت باید مسائل اقتصادی کشور را به کمک حل معضلات اجتماعی و سیاسی اصلاح کند.

اقتصاد کلید کنترل تورم در دستان سیاست/ راهکاری تضمینی به‌جای کالابرگ و یارانه

مهرماه به نیمه رسیده است و  هنوز خبری از کالابرگ یا به اصطلاح کوپن نیست. هر ماه اخبار ضد و نقیضی درباره قطع یارانه نقدی به گوش می‌رسد. به نظر می‌آید دولت در ابهام و سردرگمی به سر می‌برد. بودجه و خزانه دولت کفاف پرداخت یارانه‌ها را نمی‌دهد. زیرساخت‌ها برای اعطای کالابرگ الکترونیک هنوز مهیا نیست. از سویی تورم و گرانی کالاهای اساسی نیز روز به روز بیشتر می‌شود، زندگی برای طبقه متوسط هر روز سخت‌تر شده است و به طور کلی مردم تحت فشار اقتصادی دوچندان هستند. مخالفان، کوپن را تداعی‌کننده دوران سخت پس از جنگ تحمیلی و خلاف شأن ایرانیان می‌دانند. آن‌طور که پیدا است دولت برای کنترل گرانی و جبران عواقب حذف ارز ترجیحی درمانده شده است. در این شرایط سوالات زیادی مطرح است. دولت چه گونه افزایش قیمت کالاهای اساسی را برای دولت و مردم تسهیل خواهد کرد؟ بهترین استراتژی برای اقتصاد در کشور چیست؟ آیا دولت به زیرساخت‌های لازم برای اعطای کالابرگ دست پیدا می‌کند؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها گفتگویی با علی قنبری داشتیم. در ادامه همراه با گسترش‌نیوز باشید.

علی-قنبری

علی قنبری ضمن اشاره به بی برنامگی دولت برای اداره امور گفت: علاوه بر مخالف‌های عده بسیاری از مردم و اقتصاددانان دولت تصمیمی مبنی بر اعطای کالابرگ گرفته است. این شیوه بازگشت به روش‌های سنتی گذشته است و حل مشکلات اقتصاد فعلی ایران را به دنبال نخواهد داشت. اگرچه زمزمه‌های کالابرگ توسط دولت به گوش می‌رسد اما هنوز زیرساخت‌ها برای اعطای آن فراهم نشده است. دولت در تدوین برنامه و اجرای آن در تردید و ابهام به سر می‌برد.

کالابرگ دولت را سردرگم کرد

در این بخش از گزارش باید اشاره کنیم که اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی گفته بود: «شاید مجبور شویم برای برخی از کالاها به سمت سهمیه‌بندی و کوپنی شدن برویم.» این سخن نیز در همان زمان واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت. در دولت حسن روحانی ارز دولتی همچنان پابرجا بود اما آیا تفکر کالابرگ پس از حذف ارز ترجیحی، از همین سخن سرچشمه گرفته است؟ اگر اینطور بود چرا چنین امری تا به حال اجرایی نشده است؟

قنبری درباره این موضوع به گسترش‌نیوز می‌گوید: کالابرگ امر سنتی و پوسیده‌ است. برای بهبود اقتصاد باید سیاست‌های درستی از جمله مبارزه با گرانی و همچنین ارتقای وضع درآمدی مردم را به کار ببندیم. اگر معاون اول آقای روحانی نیز چنین حرفی زده‌اند، این سخن مربوط به گذشته‌ها است. قریب به یکسال از دولت روحانی می‌گذرد و در همان زمان هم این نقطه نظر مطرح نبود و مشکل کمبود کالای اساسی را جبران نمی‌کرد.

درهم تنیدگی مشکلات سیاسی و اقتصادی دردسرساز شد

وی ادامه داد: دولت باید با روش‌های درست و آزاد برای اقتصاد کشور تصمیم‌گیری کند. با سرکوب قیمت‌ها، بگیر‌وببندها و محدودیت‌ها نمی‌توان مسائل مردم را مرتفع ساخت. حل مسائل اقتصادی، در گرو بهبود مسائل سیاسی از جمله تحریم‌ها، محدودیت‌ها، تورم ناشی از آن و همچنین مسئله FATF است. اکنون در موضوعات یادشده به مشکل خورده‌ایم که لازم است ابتدا آن‌ها را رفع‌ورجوع کنیم. اگر ایران عضویت در FATF و گروه ۱+۵ را بپذیرد، وضعیت تحریم‌ها و به دنبال آن معیشت اقتصادی مردم بهبود پیدا می‌کند.

این کارشناس اقتصادی افزود: ایران پتانسیل‌ها، امکانات و ظرفیت‌های مناسبی دارد. همچنین با وجود منابع زیرزمینی شامل نفت، گاز، شرایط آب‌ و هوایی، بازگشت به شرایط پیش از دوران جنگ تحمیلی و اعطای کوپن در شان مردم نیست. باید روابط خود را با کشورهای دیگر را بهبود ببخشیم و به جایی برسیم که از ظرفیت‌های منطقه‌ای و همسایگان خود نهایت استفاده را داشته باشیم. به این صورت می‌توانیم مسیر توسعه را برای مردم هموار کنیم.

راهکاری موثر برای بهبود اقتصاد کشور

قنبری ضمن ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور گفت: دولت باید مسائل اقتصادی کشور را به کمک حل معضلات اجتماعی و سیاسی اصلاح کند. همچنین لازم روابط خود را با کشور‌های همسایه بهتر کند و درصدد افزایش درآمد مردم برآید. کسری بودجه نیز از نقطه ضعف‌های دولت رییسی به شمار می‌رود که برای جبران آن باید بودجه اختصاص‌ داده شود. در این راستا باید بودجه دستگاه‌های فرهنگی و اقتصادی را محدودتر و بودجه عمرانی را افزایش دهند. بنابراین تلاش اصلی دولت باید پیرامون طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی برای کنترل تورم باشد تا در پی آن درآمد مردم بیشتر و بیکاری کمتر شود. تنها با این راهکار است که شکاف درآمدی در جامعه از بین می‌رود.

قنبری در خاتمه تصریح کرد: مردم انتظار دارند تورم کنترل شود تا به کالابرگ و یارانه نقدی نیازی نباشد. پرداخت یارانه نقدی نیز منجر به افزایش نقدینگی و تورم می‌شود. دولت باید سعی بر اتخاذ روش‌های درست برای مهار تورم را داشته باشد. اگر این اتفاق بیافتد به افزایش حقوق‌ها و ارائه کالابرگ نیازی احساس نمی‌شود. راه درست اصلاح اقتصاد خروج دولت از آن، افزایش رقابت بخش دولتی با خصوصی، آزادسازی قیمت‌ها و کنترل تورم است.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها