|
کدخبر: 275043

سرنوشت فعلان رمزارز ایرانی بعد از اجرای طرح صیانت

این روزها بزرگترین دغدغه فعالان بازار رمزارز و سایر بازارهای مالی، بحث قطعی اینترنت در زمان معاملات است. همچنین با قوت گرفتن بحث طرح صیانت و طرح اینترنت ملی، بسیاری از معامله‌گران از آینده خود در این بازارها اطمینان ندارند.

در ادامه به بررسی شرایط و تاثیرات قطعی اینترنت در آینده بازارهای رمزارز می‌پردازیم. همچنین پیشنهادهای تحلیلگران در مواقع اختلالات شبکه را بررسی می‌کنیم.

زمانی که طرح صیانت به تازگی مطرح شده بود، برای پلتفرم‌های خارجی ضوابطی در نظر گرفته شد. در این طرح پلتفرم‌های خارجی را موظف می‌داند تا فعالیت‌ خود را در ایران به ثبت برسانند. از نظر بسیاری از تحلیلگران این امر بسیار دور از ذهن است. به طور مثال ثبت شرکتی مانند گوگل، به دلیل مسائل تحریمی موجود بسیار دور از انتظار است.

با توجه به شرایط کنونی و قطعی اینترنت‌های مکرر، بسیاری از معامله‌گران با نگرانی‌های مثل باز ماندن معاملاتشان حین قطعی اینترنت و یا مشکلات برداشت دارایی‌ از کیف‌پول‌ها مواجه شدند. گفتنی است این مسائل ریسک معاملات کاربران را افزایش خواهد داد. در چنین شرایطی تحلیلگران توصیه‌های مهمی به فعالان بازار می‌کنند.

از مهمترین توصیه‌ها می‌توان به تعیین حد ضرر برای تمامی معاملات اشاره کرد. اگر این مسئله رعایت نشود، ذهن معامله‌گر دائما درگیر با معامله می‌ماند. همچنین اگر قطعی اینترنت در پیش باشد، معاملات دارای حد ضرر، از ریسک پایین‌تر و محدودتری برخوردار می‌مانند.

دومین توصیه تحلیلگران، بحث عدم معامله در تایم‌های نزدیک خاموشی است. گفتنی است بسته به تایم‌فریم معامله و نوع معامله‌ باید توجه شود که مدت زمان باز بودن معامله و حرکت قیمت به سمت حد سود چقدر خواهد بود. به این طریق شما دیگر درگیر معاملات باز خود در زمان قطعی اینترنت نخواهید بود.

طرح صیانت و اینترنت ملی

در ابتدا، طرح صیانت از حقوق کاربران در با نام صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در دستور کار مجلس یازدهم قرار گرفت.

گفتنی‌ست بعد از مطرح شدن این طرح برای بار اول و انتقادات گسترده نسبت به این طرح نمایندگان آن را از دستور کار خود خارج کردند. این طرح بعدها دوباره در مجلس بررسی شد و رسیدگی آن ادامه یافت. این بررسی‌ها زمانی باعث نگرانی در بین فعالان بازار شد که این موضوع بعنوان یک طرح که بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی است مورد بررسی قرار گرفت.

با وجود عدم شفافیت کامل درباره نحوه اجرا این طرح و شرایط پلتفرم‌های بازار مالی پس از این طرح، بدون شک هرگونه محدودیتی می‌تواند روی فعالیت در بازارهای مالی مانند کریپتو اثر مستقیم داشته باشد.

پس از تمام این کشمکش‌ها در نهایت از دیدگاه تحلیلگران، این طرح به گونه ای طراحی شده تا کشور را به سمت اینترانت یا همان اینترنت ملی هدایت کند.

گفتنی است، این طرح اگر در سطح پلتفرم‌های شبکه‌های مجازی اجرا شود، نگرانی برای فعالان بازار رمزارز نخواهد داشت. از طرفی اما، کاهش پهنای باند برای سایت‌ها و پلتفرم‌ها تاثیر مستقیمی بر بازار رمزارزها خواهد گذاشت. به طور مثال تمامی کیف‌پول‌ها و صرافی‌های خارج از ایران که معامله‌گران زیادی را در خود جای داده‌‌اند در صورت اجرا این طرح با مشکل مواجه خواهند شد.

به عقیده کاربران، محدودسازی پهنا باند پس از شبکه‌های مجازی مثل اینستاگرام و جستجوگرهایی مانند گوگل، سپس به سراغ صرافی‌های رمزارزی چه داخلی و چه خارجی خواهد رفت. البته به نظر می‌رسد صرافی‌های داخلی احتمالا همچنان فعالیت خود را در ایران ادامه دهند.

گفتنی است تمام این وقایع همراه شده است با حساسیت بالای دولت و نمایندگان مجلس، نسبت به کنترل بازار رمزارزها و استفاده از آن‌ها که از گذشته مطرح بود. این مسئله نگرانی‌های اقتصادی زیادی را برای سرمایه‌گذاران دنیای بازارهای مالی ایجاد کرده است.

در ادامه به چند مشکل اساسی که برای فعالان رمزارزها  ایجاد می‌شود اشاره خواهیم کرد. از ابتدایی‌ترین مشکلات اجرا این طرح، اخلال در دسترسی ماینر‌ها به استخر‌های استخراج است. همچنین دسترسی به سرویس‌های مربوط به bitcoin core نیز مختل می‌شوند. در ادامه کیف‌پول‌های ارز دیجیتال مثل لجر نانو و تراست والت نیز در دسترسی و اتصالات خود با مشکل مواجه می‌شوند. کار با صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی نیز مختل خواهد شد. هرچند که به دلیل تحریم‌های فعلی ایران این صرافی‌های خارجی نیز قانونا در دسترس کاربران ایرانی نبودند.

تمامی این مشکلات دست به دست هم خواهند داد و به مرور دانش کابران ایرانی از بازار کریپتو که در این چند سال اخیر با رشد زیادی مواجه شده بود، مختل خواهد کرد. این مسئله شامل افرادی که به صورت فریلنس به فعالیت در پروژه‌های بلاکچین و ارز دیجیتال مشغول بودند، نیز می‌شود.

 

 

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها