|
کدخبر: 274646

ادامه روند خروج پول حقیقی از بورس

خروج پول حقیقی از بازار سهام همچنان ادامه دارد و از طرف دیگر خروج پول از صندوق های درآمد ثابت حکایت از این دارد که سرمایه ها در حال انتقال به بازارهای موازی همچون ارز هستند.

قیمت دلار آزاد بیش از ۲۰ درصد از ابتدای سال افزایش یافته است و قیمت ارز نیما که مبنای قیمت گذاری کالاهای اساسی، مواد غذایی و تولیدات داخلی است، نسبت به ابتدای سال ۳۰۰۰ تومان بالا رفته است. پس از حذف ارز ترجیحی و به تبع آن نرخ تورم ماهانه ۱۲.۲ درصدی و قول رئیس جمهور مبنی بر توقف افزایش قیمت ها، انتظار می رفت که دولت افزایش قیمت ها را متوقف کند.

اما این اتفاق تاکنون نیفتاده و به نظر می رسد که تئوری این است که تحریم ها ادامه خواهد یافت، اول این که دولت اجرای بودجه انبساطی را متوقف کند و دوم این که همه فشار تحریم ها را به مردم منتقل نکند. مردم مستاصل و درمانده اند و بیش از این تاب افزایش قیمت ها را ندارند. دولت برای اداره کشور بایستی بر روی بنگاه های رانتی سودآور کاسب تحریم ها متمرکز شود.

در واقع قیمت واقعی دلار در بازار بیشتر از قیمت های مورد معامله است و این مساله باعث می شود که بسیاری از افرادی که نقدینگی دارند وارد این بازار شوند و انتظارشان این است که بازار یک شوک قیمتی برای دلار داشته باشد.

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه در حال حاضر قیمت واقعی دلار حدود ۴۰ هزار تومان است گفت: روند معاملات بازار سرمایه و اینکه خروج پول حقیقی از بازار سهام همچنان ادامه دارد و از طرف دیگر خروج پول از صندوق های درامد ثابت هم وجود دارد این موضوع حکایت از این دارد که سرمایه ها در حال انتقال به بازارهای موازی همچون ارز هستند.

محمود مرادی با بیان اینکه طبق محاسبه ای وضعیت تراز تجاری و میزان صادرات و واردات کالا می توان به این نتیجه رسید که قدرت ریال در مقابل دلار بسیار کمتر از نرخی هست که هم اکنون اعلام می شود، افزود: در واقع قیمت واقعی دلار در بازار بیشتر از قیمت های مورد معامله است و این مساله باعث می شود که بسیاری از افرادی که نقدینگی دارند وارد این بازار شوند و انتظارشان این است که بازار یک شوک قیمتی برای دلار داشته باشد.

منبع: بازار

ارسال نظر