|
کدخبر: 273982

چرا خودروهای سایپا در سامانه یکپارچه طرفدار ندارند؟

فقط ١.٢ درصد متقاضیان دریافت خودرو از طریق سامانه یکپارچه سراغ محصولات سایپا رفتند. وزارت صمت قبلا با حذف برخی محصولات از فرآیند قرعه‌کشی، کم‌تقاضا بودن آنها را پذیرفته بود

فروش خودرو در سامانه یکپارچه درحالی سومین مرحله خود را پشت سر می‌گذارد که فقط ۱.۲ درصد از ثبت‌نام‌کنند‌ه‌ها سراغ محصولات سایپا رفتند. با پایان مهلت نام‌نویسی، شش میلیون و ۶۸۴ هزار و ۳۸۴ نفر برای دریافت خودرو اقدام کردند که سهم سایپا از این تعداد متقاضی حدود ۸۰ هزار نفر محاسبه می‌شود. یکی از دلایل کم‌تقاضا بودن محصولات سایپا حاشیه سود ناچیز آنهاست. متقاضیانی که به واسطه اولین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه سراغ محصولی مثل کوییک رفتند و سه ماه منتظر ماندند، الان می‌توانند آن را نهایتا با سود ۱۹ درصدی بفروشند درحالی که این رقم برای برخی محصولات داخلی مثل پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۱۰۰ درصد است. تیبا و تیبا ۲ در بازار مثل ۲۰۶ طرفدار دارند و به ترتیب با اختلاف ۶۸ و ۵۳ درصدی نسبت به کارخانه معامله می‌شوند اما سایپا در دو مرحله اخیر فروش خودرو هیچکدام از آن‌ها را عرضه نکرده است.

حاشیه سود محصولات داخلی؛ تیبا ۶۸ درصد، کوییک ۱۲ درصد

فروش خودرو در سامانه یکپارچه سه ماه پیش کلید خورد. سایپا در اولین مرحله اواخر اردیبهشت تیبا، ساینا و کوییک را در نسخه‌های مختلف عرضه کرد و الان متقاضیانی که کوییک دنده‌ای، کوییک R و کوییک S را بعد از موعد سه ماهه تحویل گرفتند و قصد فروش آن‌ها را در بازار آزاد دارند، بین ۱۴ تا ۱۹ درصد سود می‌کنند. درحالی که این رقم برای برخی از مدل‌های ایران‌خودرو مثل پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و دنا تیپ یک حدود ۱۰۰ درصد برآورد می‌شود. این ارقام حاصل اختلاف قیمت خودرو‌های داخلی بین کارخانه و بازار است. متقاضیان دریافت کوییک دنده‌ای R اردیبهشت امسال ۱۷۸ میلیون تومان به حساب سایپا واریز کردند و الان این مدل را در بازار آزاد حدود ۲۰۴ میلیون تومان خرید و فروش می‌کنند. اختلاف ۲۶ میلیونی قیمت کوییک دنده‌ای R بین کارخانه و بازار همان حاشیه سود ۱۴ درصدی به‌شمار می‌رود که نسبت به سایر محصولات ساپیا کمتر است. قیمت کوییک دنده‌ای S که در کارخانه ۱۸۴ میلیون تومان اعلام شده، در بازار آزاد به ۲۲۰ میلیون تومان رسیده و اختلاف قیمت این یکی بین کارخانه و بازار معادل ۱۹ درصد محاسبه می‌شود. حاشیه سود کوییک دنده‌ای هم مثل کوییک دنده‌ای S حدود ۱۹ درصد است. سایپا در اولین مرحله فروش خودرو در سامانه یکپارچه تیبا، تیبا ۲ و ساینا دنده‌ای را هم عرضه کرده بود که اختلاف قیمت این سه محصول بین کارخانه و بازار بیشتر از ۵۰ درصد است و جزو مدل‌های پرطرفدار سایپا محسوب می‌شوند. با این حال در سومین مرحله فروش خودرو خبری از آن‌ها نبود.

اختلاف قیمت محصولات سایپا بین کارخانه و بازار

خودرو

قیمت کارخانه

قیمت بازار

اختلاف

حاشیه سود

تیبا صندوقدار

۱۱۹ میلیون تومان

۲۰۰ میلیون تومان

۸۱ میلیون تومان

۶۸ درصد

تیبا 2

۱۲۷ میلیون تومان

۲۰۵ میلیون تومان

۶۸ میلیون تومان

۵۳ درصد

ساینا دنده‌ای

۱۲۴ میلیون تومان

۲۰۲ میلیون تومان

۷۸ میلیون تومان

۶۲ درصد

کوییک دنده‌ای

۱۶۸ میلیون تومان

۲۰۰ میلیون تومان

۳۲ میلیون تومان

۱۹ درصد

کوییک R

۱۷۸ میلیون تومان

۲۰۴ میلیون تومان

۲۶ میلیون تومان

۱۴ درصد

کوییک S

۱۸۴ میلیون تومان

۲۲۰ میلیون تومان

۳۶ میلیون تومان

۱۹ درصد

 

استقبال ضعیف از فروش فوق‌العاده محصولات سایپا

فروش خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص درحالی مرحله سوم خود را پشت سر گذاشت که استقبال خوبی از محصولات سایپا نشد. طبق اعلام سخنگوی وزارت صمت در این مرحله کمتر از ١.۵ درصد متقاضیان سراغ محصولات سایپا رفتند و چیزی حدود ٩٧ درصد از نام‌نویسی‌ها برای دریافت محصولات ایران‌خودرو بوده است. امید قالیباف تعداد کل متقاضیان دریافت خودرو در سومین مرحله سامانه یکپارچه را حدود شش میلیون و ۶٨٠ هزار نفر اعلام کرد که باید تعداد نام‌نویسی‌ها برای محصولات سایپا را کمتر از ۶٧ هزار نفر بدانیم. در همین مرحله از فروش که از چهارشنبه ۱۶ شهریور آغاز شد، متقاضیان ٧٢ ساعت برای تکمیل فرآیند خرید فرصت داشتند اما مهلت ثبت‌نام منوط به تکمیل ظرفیت عنوان شد. وزارت صمت به‌عنوان متولی سامانه یکپارچه با حذف برخی محصولات مثل شاهین و کوییک از فرآیند قرعه‌کشی، کم‌تقاضا بودن این مدل‌ها را در بازار پذیرفته است.

منبع: فرارو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها