|
کدخبر: 272846

تحولات عراق بر بازار سرمایه ایران تاثیرگذار است؟

به دنبال اعلام کناره گیری رهبر جریان صدر از دنیای سیاست در عراق ناآرامی هایی ایجاد شده است که به کشته و زخمی شدن تعدادی از معترضان منجر شده است. آیا این ناآرامی ها و اوضاع داخلی عراق بر بازار سرمایه ایران تاثیرگذار است؟

اقتصاد تحولات عراق بر بازار سرمایه ایران تاثیرگذار است؟

رهبر جریان صدر عراق روز یکشنبه با انتشار بیانیه‌‎ای اعلام کرد که برای همیشه از عرصه سیاسی کناره گیری می‌کند و این بیانیه ورود هواداران جریان صدر به خیابان‌ها و آغاز تجمع اعتراض آمیز، تصرف منطقه سبز، بروز ناآرامی‌ها و کشته و زخمی شدن شماری از معترضان در درگیری با نیرو‌های امنیتی شد. آیا این ناآرامی ها و اوضاع داخلی عراق بر بازار سرمایه ایران تاثیرگذار است؟

در معاملات امروز سه شنبه، شاخص کل تا این لحظه با ۰.۱۱ درصد کاهش، معادل ۱۵۱۷ واحد به کانال ۱ میلیون و ۴۴۳ هزار و ۶۲۱ واحد رسیده است و شاخص هم وزن با ۰.۰۹ واحد افزایش در کانال ۴۱۱ هزار واحد قرار دارد.

 وضعیت بازار بورس تهران تا این لحظه نشان می‌دهد که اوضاع داخلی عراق کوچکترین تحولی در بورس تهران ایجاد نکرده است. شرکت‌های حاضر در بورس تهران که داخلی هستند و بازار داخل را پوشش می‌دهند، طبعا از این تحولات جهان تاثیر نمی‌پذیرند و شاخص قیمت بورس تهران تا زمانی که آسیب این اوضاع متوجه ایران بشود، تغییر محسوسی نخواهد کرد. اما برخی شرکت‌ها ممکن است از این ناآرامی‌ها تاثیر بگیرند.

اما تحولات عراق در چه حوزه‌هایی اثرگذار است؟

تحولات سیاسی اخیر عراق و احتمال بسته شدن مرز آن کشور با ایران، اثرات زیادی بر حوزه معدن و صنایع معدنی بخصوص در حوزه‌های سیمان و فولاد دارد.

آمار نشان میدهد که صادرات حوزه معادن و فلزات ایران به آن کشور بطور متوسط ۱۸۵ میلیون دلار در ماه بوده که رشد ۸۵%+ نسبت به سال ۱۳۹۹ داشته و این کشور در حال حاضر یکی از بزرگترین مقاصد صادرات بخش معدن ایران است.

جمع صادرات از ابتدای ۱۴۰۰ تا به امروز ۲.۵۹ میلیارد دلار به وزن ۲۱ میلیون تن میباشد، از نظر ارزشی زنجیره فولاد به ارزش ۶۳% کل، بیشترین ارزش صادرات ایران به عراق بوده و از نظر وزنی نیز زنجیره سیمان با سهم ۵۳% بیشترین تناژ صادرات به آن کشور بوده است.

 

منبع: نبض بورس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها