|
کدخبر: 272162

دو محرک سبز بورس تهران

در ادامه معاملات سبز بورس در آغاز شهریور، نماگرهای بازار سهام امروز را نیز مثبت آغاز کرده‌اند.

اقتصاد دو محرک سبز بورس تهران

با شروع آخرین ماه از فصل تابستان، بورس تهران روندی صعودی به خود گرفته و برای دومین روز متوالی درحال ثبت بازدهی مثبت در نماگرهای اصلی خود است.

بورس امروز در ادامه روند صعودی خوبی که از روز گذشته شروع کرد، با نقشه سبزرنگی روبروست که اکثر صنایع خود را در آن جای داده است. افزایش دوباره خوش‌بینی‌ها به احیای برجام با توجه به خبرهای منتشر شده و البته بهبود نسبی شرایط کامودیتی‌ها باعث شد که تقاضا بتواند بر عرضه روزهای گذشته غلبه کند و بار دیگر شاهد یک نوسان مثبت در بازار سرمایه باشیم.

نماگرهای اصلی بورس تهران امروز با افزایش خوبی همراه شده‌اند و شاخص کل بورس پس از گذشت حدود دو ساعت از شروع معاملات، افزایش ۰.۵ درصدی را تجربه کرده است. شاخص هم‌وزن نیز همچون روزهای گذشته که عملکرد بهتری را نسبت به شاخص کل داشت، امروز نیز با حفظ فاصله خود توانسته است بیش از یک درصد بر ارتفاع خود بیفزاید. در این میان اما همچنان انتظار برای بهبود ارزش معاملات و وضعیت ورود و خروج پول کدهای حقیقی ادامه دارد. اگرچه روز گذشته این دو متغیر با بهبود نسبی همراه بودند و پس از چندین روز کاری شاهد اندک ورود سرمایه به چرخه معاملات بودیم، اما فعلا فاصله زیادی تا سقف‌های چند ماه قبل باقی مانده است. در دو ساعت ابتدایی بازار امروز، ارزش معاملات از دو هزار میلیارد تومان فراتر رفت که نسبت به روزهای گذشته عملکرد بهتری را گزارش می‌کند.

روز خوب پالایشی‌ها

امروز سهام پالایشی در صدر نمادهای اثرگذار بر رشد شاخص کل سهام خودنمایی می‌کنند. به نظر می‌رسد که افزایش قیمت نفت جهانی و همچنین آمار ذخیره آمریکا اقبال به پالایشی‌ها را افزایش داده‌است. ذخایر نفت استراتژیک آمریکا اکنون ۴۵۳.۱ میلیون بشکه است که پایین‌ترین رکورد در ۳۵ سال اخیر به شمار می‌رود. شاخص صنعت فرآوده‌های نفتی در حال حاضر رشد بیش از ۲.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

توقف خودرویی‌ها حاشیه بورس

نکته جالب توجه بازار امروز اما آغاز کم‌رمق خودرویی‌ها بود که در ادامه دادوستدها این رویه نیز در حال تغییر است. این موضوع از آن جهت قابل توجه است که طی روزهای گذشته روند معاملاتی این صنعت و سهام اصلی آن به نوعی به کلیت بازار جهت می‌داد اما امروز با وجود اینکه روند صعودی خوبی شکل گرفته است، سهام اصلی این گروه همچون «خساپا» و «خودرو» از محدوده‌های منفی دامنه نوسان معاملات خود را شروع کردند و در این لحظات وارد محدوده سبز شده‌اند. البته هنوز شور معاملاتی روزهای اخیر در این نماده مشاهده نمیشود.

دلیل این موضوع را از چند منظر می‌توان بررسی کرد. به هر حال از زمان شروع روند صعودی اخیر بازار به واسطه خبرهای برجامی و زنده شدن دوباره امیدها به نتیجه‌بخش بودن این دور از مذاکرات، گروه خودرویی با افزایش قیمت خوبی همراه شد و احتمالا برخی از سهامداران در حال حاضر به شناسایی سود کسب شده فکر می‌کنند که می‌تواند بخشی از عرضه‌های ایجاد شده در این صنعت را شامل شود. موضوع بعدی اما کسانی هستند مشکلات ساختاری این صنعت را عامل مهمی در شرایط نامساعد پیش آمده قلمداد می‌کنند و معتقدند رفع این مشکلات ساده نیست. بنابراین می‌توان انتظار داشت که با وجود اقداماتی همچون عرضه خودرو در بورس کالا، خبر احتمال مجوز افزایش قیمت به خودروسازان برای خودروهای زیان‌ده و واگذاری بلوک سهام مدیریتی دولت، همچنان ابهامات درباره آینده این صنعت و نگرانی بابت دخالت‌های مداوم دولت در آن، مانع از سرمایه‌گذاری (نه نوسانگیری) در سهام این گروه شود.

تفاوت در چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها

روز گذشته بیست و پنجمین گزارش اجماع تحلیلگران برای مرداد ۱۴۰۱ منتشر شد. این گزارش که نکات جالب توجهی را در خود جای داده است در بخشی به چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها در بازه‌های زمانی مختلف می‌پردازد.

زمانی که پیش‌بینی سود صنایع و شرکت‌های مختلف را نگاه می‌کنیم، مشخص است که انتظار افزایش سودآوری تحلیلگران به طور واضحی به سمت صنایع و سهام کوچک تغییر جهت داده است به طوری که برای اغلب شرکت‌های بزرگ بازار که وابستگی بالایی به صادرات و قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی دارند، انتظار حول کاهش سودآوری یا افزایش اندک آن می‌چرخد که عمده این موضوغ نیز به دلیل تعدیل پیش‌بینی‌ها از آینده قیمت کامودیتی‌هاست. اما در سمت مخالف چشم‌انداز سودآوری شرکت‌های داخلی با اختلاف فاحشی بهتر از شرکت‌های صادراتی پیش‌بینی شده است که این موضوع می‌تواند از دلایل عمده اقبال بالاتر این روزها به سمت نمادهای کوچک‌تر بازار باشد.

در این خصوص بخوانید: پیش‌بینی ۱۲۴ تحلیگر از آینده سهام

به طور کلی تجمیع نظر ۱۲۴ تحلیلگری که در این گزارش همکاری کرده‌اند، برای سال ۱۴۰۲ یک رشد قیمت ۱۱.۵ درصدی را برای دلار نتیجه داده است که پیش‌بینی میانگین رشد ۱۱.۵ درصدی سودآوری شرکت‌ها در سال آینده نیز نشان از این موضوع دارد که احتمالا با مفروضات کنونی، بورس تهران (به عنوان یک بازار واحد) به صورت میانگین از لحاظ بنیادی با تغییرات قابل توجهی همراه نخواهد بود که این موضوع همچنان منجر به تردید سهامداران و فعالان بازار خواهد شد.

منبع: فردای اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها