|
کدخبر: 272683 کیمیا ملکی

گفت‌وگوی گسترش نیوز با سخنگوی پیشین اتحادیه لوازم یدکی خودرو :

لوازم یدکی خودرو گران می شود / وزارت صمت تنها فرمان صادر نکند

سخنگوی پیشین اتحادیه لوازم یدکی خودرو گفت: اگر بازار ما از رکود خارج و قانون شناسه کالا حکم فرما شود ما دچار کمبود و گرانی خواهیم شد و نتیجه این صحبت را ۳ ماه آینده در بازار مشاهده می‌کنید.

اقتصاد لوازم یدکی خودرو گران می شود / وزارت صمت تنها فرمان صادر نکند

۱۹مرداد ماه سال جاری معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) استان تهران از آغاز اجرای گشت مشترک بازرسی و نظارت بر عرضه ۵۵ قلم لوازم یدکی خودرو با شناسه و کدرهگیری خبر داد.

گسترش نیوز در خصوص بررسی وضعیت بازار لوازم یدکی خودرو پس از این تصمیم به گفت و گو با مهدی کاظمی، سخنگوی پیشین اتحادیه لوازم یدکی خودرو پرداخت.

مهدی-کاظمی

کاظمی در خصوص وضعیت عرضه لوازم یدکی خودرو در بازار اظهارکرد: درحال‌حاضر هیچ گونه کمبودی در بازار نداریم. اما با توجه به اینکه امروزه شاهد ابلاغیه‌های وزارت صمت در رابطه با شناسه کالا هستیم متاسفانه آینده خیلی بدی را برای صنف لوازم یدکی خودرو پیش‌بینی می‌کنم و اگر همین گونه پیش برویم با کمبود و گرانی قطعات رو به رو خواهیم بود.

وی با اشاره به گلایه برخی از افراد از کیفیت این محصولات گفت: بی‌کیفیتی که گاهی از آن صحبت می‌شود به علت آموزش ها، نظارت و زحمات اتحادیه به سمت بهبود حرکت می‌کرد. اما اگر این روند ادامه پیدا کند کیفیت قطعات دوباره کاهش می‌یابد و نگرانی که مصرف کننده‌ها داشتند، چندین برابر خواهد شد.

سخنگوی پیشین اتحادیه لوازم یدکی خودرو در خصوص میزان واردات این محصولات نیز بیان کرد: بیشتر میزان واردات مربوط به چند ماه پیش است. اما امروز که مسئله شناسه کالا مطرح است، وارد‌کنندگان و تجار سردرگم هستند در نتیجه همه دست نگه داشتند. میزان واردات ما خوب بوده ولی قطعا اوضاع بدتر می‌شود.

گمرک را توجیه کنید

کاظمی ضمن انتقاد به عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت پیرامون شناسه کالا افزود: به برخی از همکاران پیشنهاد می‌دهیم که شناسه کالا را در همان گمرک انجام دهند اما با این پاسخ مواجه می‌شویم که گمرکی‌ها اصلا نمی‌دانند شناسه کالا چه است! در صورتیکه که همکاران ما اگر مسیر را نمی‌توانند طی کنند و شناسه کالا بگیرند، حداقل اسم آن را شنیده‌اند. با وجود این مشکلات همه در استرس هستند و نمی‌دانند باید چه کنند؟

وی با بیان اینکه وزارتخانه هنوز زیر ساخت سایت خود را آماده نکرده است، گفت: درحال‌حاضر بیشتر همکاران من بالای ۶۰ سال سن دارند و این‌ها شناختی از فضای مجازی ندارند پس چگونه می‌توانند شناسه کالا بگیرند. بنده کارمندی دارم با تحصیلات خوب که آموزش‌های لازم را بابت موضوع شناسه کالا دیده است ولی این کار برای همه افراد این صنف ممکن نیست. فرض کنیم زیر ساخت‌ها درست شد چگونه افراد در این مدت زمان کم می‌توانند شناسایی کالا دریافت کنند. مگر می‌شود یک کاسب سابقه دار که به سختی زندگی خود را می‌چرخاند بتواند یک کارمندی را استخدام کنند و دستمزد بالایی به او بدهد تا برای او شناسه کالا بگیرد.

فرمان صادر نکنید

سخنگوی پیشین اتحادیه لوازم یدکی خودرو با بیان یکی از ایرادات این سامانه اظهارکرد: کد‌های اعلامی برای قطعات عمومی است. این موضوع اصلا درست نیست و هر قطعه باید کد مخصوص به خود را داشته باشد. برای مثال برای تمام کمک فنرهای موجود در ایران یک کد صادر شده است. باز هم ما مشکلی با این موضوع نداریم. اما زمانیکه فردی برای اطلاعات قطعه خریداری شده به سامانه می‌رود با دریافت کد آن کالا را نا موجود اعلام می‌کند. این موضوع نشان دهنده آن است که زیر ساخت‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت آماده نیست اما ما را الزام می‌کنند که اگر شناسه کالا را روی قطعات نصب نکرده باشید به عنوان کالای قاچاق جمع آوری می‌شود. برای سهولت در این کار تنها فرمان صادر نکنند. عملا کار انجام دهند. باید وزارت صمت به مردم آموزش دهد و زیر ساخت‌ها و امکانات آن را در خصوص این موضوع آماده کند.

کاظمی در ادامه بیان کرد: در هر صورت صنف ما روزهای خوبی ندارد. امیدوارم سازمان صمت هر چه زودتر تجدید نظری روی این قضیه داشته باشد و اجازه ندهد که اتوبوس ها، تاکسی‌ها و کامیون‌های ما بخوابد و مردم صدایشان بلند شود. ما ضرر می‌کنیم اما ضرر ما موقتی است ولی ضرر کامیون داری که در حمل‌ونقل موادغذایی مورد نیاز مردم نقش دارد به عموم مردم آسیب می‌زند.

وی در خصوص کد شناسایی کالا بیان کرد: بنده اصلا با کد شناسایی کالا مشکلی ندارم خیلی هم خوب است اما نه روی قطعات خودرو. در ایران بیش از ۲۵۰ نوع خودرو داریم و قطعات هر خودرو با خودروی دیگر متفاوت است. هر قطعه را بیش از ۱۰۰ کارخانه مهم دنیا تولید می‌کند. در نتیجه انجام این کار برای قطعات خودرو تصمیم درستی نیست.

تا ۳ ماه دیگر صبر کنید!

سخنگوی پیشین اتحادیه لوازم یدکی خودرو در پایان پیرامون افزایش نرخ قطعات خودرو نیز گفت: به علت اوضاع و احوالی که درحال‌حاضر در بازار حاکم است مردم فروش ندارند. وقتی فروش نیست چرا نرخ بالا برود؟ پس به علت اینکه بفروشیم نرخ را بالا نمی‌بریم. تنها افزایش نرخ ۳۰ درصدی در ابتدای سال ۱۴۰۱ اعمال شد. اگر بازار ما از رکود خارج و قانون شناسه کالا حکم فرما شود ما دچار کمبود و گرانی خواهیم شد و نتیجه این صحبت را ۳ ماه آینده در بازار مشاهده می‌کنید.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها