|
کدخبر: 272603

قیمت نجومی کالباس / ۱ کیلو، نیم میلیون تومان!

هر کیلوگرم کالباس ۹۰ درصد گوشت از ۱۱۸ هزار تومان در شهریورماه ۱۴۰۰ حالا به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

اقتصاد قیمت نجومی کالباس / ۱ کیلو، نیم میلیون تومان!

از ابتدای سال ۱۴۰۱ همسو با سیاست‌هایی همچون حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از سوی کابینه اقتصادی دولت سیزدهم، اقلام خوراکی پرشتاب در حال گران شدن هستند؛ بنابر آمار رسمی که از سوی مرکز آمار ارائه می‌شود، نرخ تورم اقلام خوراکی در مرداد ماه امسال به ۹۰.۲ درصد رسیده است و آمارهای غیر رسمی از افزایش بیش‌ از ۲۰۰ درصدی نرخ این اقلام در ماه‌های اخیر حکایت دارد.

گوشت و مرغ نخستین کالاهای اساسی بودند که غول تورم آنها را از چنگ مردم درآورد؛ آمارهای رسمی حاکی از آن است که سرانه مصرف گوشت در کشور به ۳ کیلوگرم رسیده است و کاهش این چنینی مصرف پروتئین می‌تواند تبعات جبران ناپذیری برای سلامت عمومی داشته باشد.

با جهش قیمت‌ها در بازار مرغ و گوشت، اقبال عمومی برای خرید سوسیس و کالباس افزایش یافت اما طولی نکشید تا زور تورم به قدرت خرید مردم چربید و سوسیس و کالباس نیز از سبد خرید ایرانیان حذف شد.

در شهریورماه سال ۱۴۰۰ هز کیلوگرم هات‌داگ ۹۰ درصد گوشت در بازار ۱۱۴ هزار تومان نرخ داشته است و در تاریخ ۵ شهریور امسال هر کیلوگرم از این کالا ۳۳۱ هزار تومان نرخ خورده است که حاکی از جهش ۱۹۰ درصدی نرخ آن در بازه زمانی یک ساله است.

کوکتل گوشت و پنیر نیز در این بازه زمانی ۱۸۰ درصد افزایش نرخ را تجربه کرده‌است و هر کیلوگرم از این کالا از ۱۱۸ هزار تومان در شهریور ۱۴۰۰ درحال‌حاضر به ۳۳۱ هزار تومان رسیده است.

در حالی که سوسیس در بازه زمانی یک ساله نزدیک به ۲۰۰ درصد افزایش نرخ را تجربه کرده‌است اما میانگین نرخ کالباس در این بازه‌ زمانی نزدیک به ۴۰۰ درصد افزایش یافته‌است؛ هر کیلوگرم کالباس ۹۰ درصد گوشت از ۱۱۸ هزار تومان در شهریورماه ۱۴۰۰ حالا به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

نرخ‌های نجومی سوسیس و کالباس به کالباس نیم‌میلیونی ختم نمی‌شود؛ درحال‌حاضر نرخ هر کیلوگرم سوجوک ۹۰ درصد گوشت به ۴۹۹ هزار تومان رسیده است و نرخ هر کیلوگرم چوریزو ۹۰ درصد گوشت قرمز نیز به ۵۱۰ هزار تومان رسیده است.

از دیرباز خوردن یکی از لذت‌بخش‌ترین کارها برای ایرانیان بوده‌است و فست‌فودها محبوب‌ترین غذای قشر جوان تلقی می‌شده است و می‌شود؛ حال نرخ‌های نجومی سوسیس و کالباس و از طرفی سر به فلک کشیدن نرخ فست‌فودها تنها تفریح قشر جوان را نیز از چنگ آنها درآورده است و همسو با گران شدن مواد اولیه نرخ‌های فست‌فودها نیز سر به فلک کشیده است.

بررسی‌های به عمل آمده از فست‌فودها حاکی از آن است که میانگین نرخ پیتزاهای ایتالیایی در بازار به ۱۳۵ هزار تومان رسیده است و نرخ پایه آن ۱۱۰ هزار تومان است و تا ۱۶۰ هزار تومان گران می‌شود و در خصوص برگرها نیز وضعیت به همین منوال است و میانگین نرخ این فست‌فود محبوب جوانان درحال‌حاضر در بازار به ۱۲۰ هزار تومان رسیده است و نرخ پایه آن ۹۰ هزار تومان است و تا ۱۵۰ هزار تومان پیش‌می‌رود.

 

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر