|
کدخبر: 272420 کیمیا ملکی

اختصاصی گسترش نیوز؛

قیمت باورنکردنی فست فود ۱۰ سال قبل / پیتزا در خارج ارزان تر است!

در این گزارش به بررسی نرخ غذاهای فست فودی نسبت به ۱۰ سال گذشته می پردازیم.

اقتصاد قیمت باورنکردنی فست فود ۱۰ سال قبل / پیتزا در خارج ارزان تر است!

در هر دوره‌ای یکی از پر رفت و آمد‌ترین اصناف رستوران‌ها و فست فودی‌ها هستند. این صنف با وجود قیمت‌های بالایی که اخیرا پیدا کرده است هنوز هم مشتری‌های پر و پا قرص خود را دارد. البته بیشتر مشتریان آنها جوانان هستند.

در روزگار فعلی که هزینه‌ها سر به فلک می‌کشد، یک وعده شام ساده در فست فودی‌ها حسابی جیب افراد را خالی می‌کند. اگر این فست فودی‌ها معروف باشند که هزینه‌ها را باید دو برابر کرد. هر چه ظاهر آنها شیک و پیک تر و منطقه بالاتر، منو سنگین تر!

در گذشته خرید غذا از بیرون برای افراد بسیار راحت تر از اکنون بود. در حال حاضر با افزایش نرخ مواد اولیه منو رستوران‌ها و فست فود‌ها تغییرات زیادی داشته است.

منطقی است که با وجود روغن هایی که یک حلب ۱۶ کیلویی آن نزدیک به ۹۰۰ هزار تومان، مرغ کیلویی ۵۹ هزار تومان یا ۳۰۰ گرم ژامبون گوشت ۹۰ درصد حدود ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد، قطعا نرخ نهایی نیز بالا می‌رود.

گسترش نیوز در این گزارش به بررسی نرخ غذاهای فست فودی نسبت به ۱۰ سال گذشته می پردازد.

هزینه یک وعده شام در بیرون از منزل

درحال‌حاضر اگر یک خانواده به فست فودی بروند و بخواهند دو پیتزا خانواده بخورند که ظاهر چندان شکم سیر کننده‌ای هم ندارد، ۶۰۰ هزار تومان آب می‌خورد. اگر در کنار آن ۲ سیب زمینی و نوشابه نیز سفارش دهند هزینه آنها به ۸۰۰ هزار تومان می‌رسد.

قیمت-روز-پیتزا

برای به صرفه شدن می‌توان به سمت غذا‌های دیگر در منو رفت. مرغ سوخاری یا همبرگر، پنه نیز می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

در این صورت برای خرید ۴ تیکه مرغ سوخاری حدود ۱۸۰ هزار تومان هزینه می‌شود. اگر پنه را انتخاب کنند برای یک نفر نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد. برای خرید همبرگر نیز نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان باید هزینه کرد. همچنین خرید پیتزای یک نفره نیز حدود ۱۸۰ هزار تومان هزینه دارد.

قیمت-همبرگر

پنه-۱

قیمت-روز-پیتزا-۳

در نیتجه اگر یک خانواده ۴ نفره برای شام به یکی از فست فودی‌ها بروند و هر کدام یکی از غذ ا‌های بالا را سفارش دهند نزدیک به ۱ میلیون تومان بدون پیش غذا و نوشیدنی آب می‌خورد. در کنار این‌ها باید به نرخ سس‌ها نیز توجه کرد که با مبلغی حدود ۶ هزار تومان به فروش می‌رسد.

قسمت-جدید-سس-رستوران

با این هزینه‌ها دیگر صرف یک وعده غذا در فست فودی‌ها یا رستوران‌ها نه تنها تفریح نیست بلکه خرجی سنگین است بر جیب سرپرستان خانوار!

مالیات ارزش بر افزوده شوکی پای صندوق!

بهتر است در این جا به مالیات ارزش بر افزوده هم اشاره کنیم. مبلغی که شوک عجیبی مقابل صندوق به فرد وارد می‌کند. ارزش بر افزوده حدود ۹ درصد نرخ نهایی فاکتور است که برخی به صورت جداگانه در انتهای فاکتور و برخی روی هزینه خود محصول بدون رویت محاسبه می‌شود.

یک تیکه پیتزا با هزینه ای سنگین

هزینه غذاهای فست فودی این روزها به حدی سنگین است که برخی از کارمندان به سفارش یک اسلایس از پیتزا برای ناهار خود روی آوردند که آن هم حدود ۳۰ هزار تومان هزینه دارد.

اسلایس-پیتزا

قیمت باورنکردنی غذاهای فست فودی در سال ۹۱

گذری به سال ۹۱ می‌زنیم که نرخ مواد اولیه بسیار پایین تر از امسال بود. به قیمت‌ها که نگاه می‌کنیم بیشتر شبیه به قرار گیری در سرزمین عجایب است.

در سال ۹۱ هزینه لازم برای خرید یک پیتزا مخصوص ۱۵ هزار تومان، پیتزا مرغ و قارچ ۱۷ هزار تومان، همبرگر دستی ۱۲ هزار تومان و مرغ سوخاری ۴ تیکه ۱۸ هزار تومان بود.

در نتیجه هزینه یک شام در فست فودی‌ها برای یک خانواده ۴ نفره حدود ۶۲ هزارتومان آب می‌خورد.

قیمت فیله- قدیم

پیتزا در خارج از کشور ارزان تر از ایران!

در قسمت بعدی این گزارش سری به نرخ فست فود در کشورهای دیگر می‌زنیم.

در کشور ترکیه که سالانه میزبان تعداد بسیاری از گردشگران است و غذاهای آن ها تقریبا شباهت خوبی به غذاهای کشور ما دارد. هزینه لازم برای خرید ۲ عدد پیتزا به علاوه یک نوشابه  با لیر ۱۶۵۰ تومانی در کشور ترکیه به پول ایران ۲۲۱ هزار تومان خواهد شد.

همچنین خرید یک عدد پیتزا حدود ۱۱۵ هزار تومان است.

قیمت-پیتزا-ترکیه-۱

قیمت-پیتزا-ترکیه

پیتزا در گرجستان چند؟

 کشور بعدی گرجستان است، کشوری که می توان گفت قیمت ارزان غذا در آن دلیلی بر سفر به این کشور است.

 هزینه خرید یک عدد پیتزا در کشور گرجستان با لاری ۱۰۶۷۰ هزار تومانی به پول ایران حدود ۱۹۰ هزار تومان می‌شود.

پیتزا-گرجستان

کلام آخر

این روزها گرانی مواد اولیه بیداد می‌کند و هزینه لازم برای صرف غذا در بیرون از منزل به گونه ای بالا است که بسیاری از خانواده‌ها در ماه تنها یک بار به سراغ آن بروند. فراموش کردن وعده غذایی برای محل کار هزینه‌ای ۲۰۰ هزار تومانی روی دست کارمندان می‌گذارد.

شاید جالب باشد بدانید که هزینه خرید پیتزا در خارج از کشور ارزان تر از ایران است.

 همچنین تفاوت قیمتی صرف یک وعده شام نسبت به سال ۹۱ مبلغی بیش از ۹۰۰ هزار تومان است.

ارسال نظر