|
کدخبر: 271526 کیمیا ملکی

گسترش نیوز گزارش می‌دهد؛

آرامش در بازار مواد غذایی / مرغ و برنج ارزان شد

در این گزارش به محدوده قیمتی برخی از مواد غذایی در هفته آخر مرداد پرداختیم.

اقتصاد آرامش در بازار مواد غذایی / مرغ و برنج ارزان شد

قیمت مواد غذایی در ۱۴۰۱ تغییر قابل توجهی را تجربه کرد. این تغییرات از مرغ و گوشت تا برنج و حتی ماهی را شامل شد. اما در هفته آخر مرداد ماه وضعیت قیمت این مواد غذایی به چه صورت بود؟ آیا شاهد ارزانی بودیم یا دوباره قیمت ها بالا رفت؟ برای بررسی بیشتر قیمت این مواد غذایی با گسترش نیوز همراه باشید.

پایان مرداد ماه با ارزانی برنج

در هفته دوم مرداد ماه در بازار، هر کیلو برنج فجر ممتاز و معطر با قیمت ۹۵ هزار تومان به فروش می رسید.

در هفته آخر مرداد ماه شاهد عرضه برنج ایرانی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با قیمت کیلویی ۶۴ تا ۸۶ هزار تومان و برنج هندی درجه یک با قیمت‌هایی بین ۳۰ تا ۳۷ هزار تومان هستیم. در نتیجه قیمت برنج مرداد ماه را با کاهش قیمت به اتمام می رساند.

قیمت مرغ وابسته تقاضا

بررسی‌ها از سطح بازار در هفته دوم نشان می داد که قیمت هر کیلو مرغ ۵۳ تا ۵۷ هزار تومان، ران مرغ ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان، سینه ۱۰۰ تا ۱۰۳ هزار تومان و فیله مرغ ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تومان بود.

حال بررسی‌های میدانی خبرنگار گسترش نیوز از بازار مرغ درهفته پایانی مرداد ماه نشان می دهد هر کیلو مرغ بسته‌بندی شده در میادین میوه و تره بار ۴۷ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش می رسد.

همچنین قیمت انواع گوشت مرغ، قطعه بندی، بسته‌بندی در میادین میوه و تره بار تهران به شرح زیراست: بازوی کبابی ساده هر کیلوگرم ۴۳ هزار و ۶۰۰ تومان،بال کبابی ساده (بدون نوک بال) هر کیلوگرم ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان.جگر مرغ بسته‌ای ۴۰۰ گرمی ۹ هزار و ۹۰۰ تومان، ران مرغ بدون پوست بدون دنبالیچه، چربی، سرساق هر کیلوگرم ۶۸ هزار و ۸۵۰ تومان، ران و سینه بدون پوست، بدون دنبالیچه، شش، گردن، بال و بازو هر کیلوگرم ۷۴ هزار و ۲۰۰ تومان، سینه با استخوان بدون پوست، شش، گردن، بال (با بازو) هر کیلوگرم ۷۹ هزار و ۶۰۰ تومان، سینه بدون استخوان(شنیسل بدون آرد بدون بازو) هر کیلوگرم ۹۶ هزار و ۴۰۰ تومان، فیله مرغ هر کیلوگرم ۱۰۵ هزار و ۶۰۰ تومان است.

مهدی یوسف خانی، رئیس اتحادیه پرنده و ماهی نیز به گسترش نیوز گفت: بازار در کل کاهشی است. از ابتدای هفته تا روز دوشنبه افزایش نرخ مرغ را شاهد بودیم و در پایان هفته کاهش نرخ را داریم. این بازار وابسته به میزان تقاضا است.

در محصولاتی که باید به صورت روزانه به فروش برسد اگر بازار تقاضایی که مورد انتظار است نسبت به تولید و عرضه نداشته باشد قطعا با کاهش نرخ همراه است. در نتیجه قیمت مرغ نیز در پایان مرداد ماه زیر نرخ مصوب به فروش رسید.

وضعیت قیمت گوشت در هفته آخر مرداد

در هفته دوم مرداد آخرین قیمت اعلام‌شده برای هر کیلو شقه گوسفندی ۱۵۵‌هزار‌تومان و برای هر کیلو ران گوساله ۱۷۰‌هزار‌تومان بود.

همچنین بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار گسترش نیوز از خرده‌فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت گوشت گرم گوسفندی و گوساله در هفته پایانی مرداد به شرح زیر است: ران کامل ممتاز گوسفندی ۱۷۸ هزار تومان، کف دست گوسفندی با ماهیچه ۱۶۲ هزار تومان، ران پاک کرده گوساله ۱۸۶ هزار تومان، سر دست پاک کرده گوساله ۱۶۷ هزار تومان، گردن گوسفندی ۱۳۵ هزار تومان، قلوگاه گوساله ۱۴۷ هزار تومان، گردن گوساله ۱۳۲ هزار تومان، سردست گوسفندی ۱۳۱ هزار تومان، ماهیچه گوساله ۱۶۵ هزار تومان، نیم شقه سردست گوسفند ۱۵۸ هزار تومان، شقه لاشه گوسفندی ۱۴۹ هزار تومان و نیم شقه ران گوسفندی ۱۸۵ هزار تومان است.

بنابر آمار اعلامی تشکل‌ها و اتحادیه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های تولیدی سرانه مصرف گوشت قرمز به کمتر از ۶ کیلوگرم رسیده است که رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی می‌گوید آماری در این‌باره نداریم. اما در شرایط کنونی بازار گوشت و دام شتاب‌زده نیست و در ایام محرم خریدها همانند سال‌گذشته نبود که همین امر موجب شد تا نرخ نسبت به قبل تفاوتی نداشته باشد.

ماهی را چند بخریم؟

بر اساس گزارش میدانی از بازار تهران در هفته پایانی مرداد، قیمت ماهی زنده قزل آلای رنگین کمان ۸۵، ماهی حلوا سیاه ۱۴۰، ماهی هامور ۱۱۰ به فروش می رسد.

در هفته پایانی مرداد ماهی قزل آلا با قیمت ۶۹ هزار تومان، فیله قزل سالمون ایرانی بدون تیغ ۵۰۰ گرم ۱۴۲ هزار تومان، فیله ماهی شوریده جنوب ۶۰۰ گرم ۱۶۵ هزار تومان، ماهی کیلیکا منجمد با سر ۵۰۰ گرم ۴۲ هزار تومان، فیله ماهی قزل سالمون ایرانی ۵۰۰ گرم ۱۳۵ هزار تومان به فروش می رسد.

کلام آخر

هفته پایانی مرداد ماه با آرامش خوبی نسبت به اوایل آن به پایان رسید. در این هفته قیمت برنج کاهش خوبی را تجربه کرد. اما این کاهش قیمت منجر به رکود این بازار شد. همچنین قیمت مرغ نیز در این هفته نوسانات زیادی را تجربه کرد اما احتمالا مرداد ماه را با کاهش قیمت به پایان می رساند.

 

ارسال نظر