|
کدخبر: 270706 رویا رئیسی

در گفتگوی گسترش نیوز با نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه مطرح شد؛

نقشه تازه ایران و روسیه برای بانکداری و فناوری دنیا

میرکریمی؛ نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: روابط بانکی بین ۲ کشور وجود دارد، با ارز ملی ایران و روسیه مبادلات مالی انجام می‌شود. توافق پیرامون عرضه روبل در بازار متشکل ارزی هم اجرایی شده است که روند خوبی برای تجارت بین ایران و روسیه است.

اقتصاد نقشه تازه ایران و روسیه برای بانکداری و فناوری دنیا

از چندین سال پیش شاهد همکاری‌های ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف بودیم. هم‌زمان با گسترش جنگ میان روسیه و اوکراین و تحریم روس‌ها از سوی غرب و اروپا روابط دو کشور در حوزه بانکی و فناوری رشد چشم‌گیری داشت. به تازگی وزیر ارتباطات ایران سفری به این کشور داشت و نماینده‌های روسیه نیز در نخستین کنفرانس بلاک چین و رمز ارز ایران شرکت کردند. در حوزه بانکی هم کارت «میر» مورد استفاده تجار ایران و روسیه قرار گرفته است. در این خصوص گفتگویی با یکی از اعضای هیئت‌رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

میر کارت در ایران فعال شد

کامبیز میرکریمی؛ نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در گفتگو با گسترش نیوز گفت: کارت میر روسیه همانند شبکه شتاب ما در ایران است. البته میر کارت بین‌المللی محسوب می‌شود. به واسطه تحریم ۲ سالی بود که در ایران استفاده نمی‌شد. ایران و روسیه توافق کردند که میر کارت در ایران هم فعال شود. دارندگان کارت میر در ایران می‌توانند پرداخته‌ای خود را انجام دهند. البته توافق اولیه است و نرخ تبدیل هنوز مشخص نشده است. باید نرخ تبدیل مقرون به‌صرفه باشد.

میرکریمی

میر کریمی اظهار کرد: زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نیز موضوع مهمی است. باید پیرامون این مسائل به درستی برنامه‌ریزی شود. شایعاتی در خصوص سقف برداشت و پرداخت مطرح شد که صحت ندارد. سقف برداشت به واسطه مقررات روسیه محدود است. توافق ابتدایی و به مرحله اجرا نرسیده است.

وی افزود: روابط بانکی بین ۲ کشور وجود دارد، با ارز ملی ایران و روسیه مبادلات مالی انجام می‌شود. باید انگیزه ایجاد مقررات ایجاد شود. البته توافق پیرامون عرضه روبل در بازار متشکل ارزی هم اجرایی شده است که روند خوبی برای تجارت بین ایران و روسیه است.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه خاطرنشان کرد: متقاضیان بازار متشکل ارزی متفاوت با بازار نیمایی هستند و ریال خود را از طریق عرضه روبل در بازار متشکل ارزی دریافت می‌کنند. اندکی نرخ بالاتر از سامانه نیمایی است و به این دلیل مورد استقبال صادرکنندگان قرار خواهد گرفت. قیمت بازار متشکل ارزی به بازار آزاد نزدیک‌تر است و انگیزه برای صادرکننده ایرانی ایجاد می‌کند. از سویی محدودیت‌های کمتری نسبت به سامانه نیما دارد.

نگاهی به همکاری‌های مشترک ایران و روسیه

در این گزارش از میر کارت صحبت کردیم. به صورت کلی میر کارت در سال ۲۰۱۴، پس از الحاق کریمه به روسیه ایجاد شد. کلمه «میر» به معنای «جهان» یا «صلح» است. برای مقابله با شرایط قطع ارتباط کارت‌ها از سیستم‌های پرداخت بین‌المللی، از میر کارت استفاده کردند. بیش از ۶۴ بانک در ویتنام، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، اوستیای جنوبی، آبخازیا، کوبا، ترکیه از این برند حمایت می‌کنند. میر کارت جایگزین مستر کارت و ویزا کارت در روسیه است.

ایران و روسیه در حوزه بلاک چین و رمز ارز نیز همکاری مشترک دارند. در این راستا الکساندر براژنیکوف، رییس انجمن بلاک چین روسیه در کنفرانس تکنو بلاک گفت: به زودی نمایندگی خود را در ایران دایر خواهیم کرد. همچنین بانک‌های ایرانی در روسیه فعال هستند و براساس اطلاعاتی که به دست آوردیم امکان استفاده از رمز ریال برای روسیه وجود دارد. علیرضا پیمان‌پاک، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در مصاحبه‌ای اعلام کرد که به زودی تجارت با چند کشور دنیا از جمله چین و روسیه با استفاده از رمزارزها آغاز می‌شود که تمرکز آن بر روی معاملات خرد و متوسط در حوزه‌های پوشاک و صنایع غذایی است.

زارع پور وزیر ارتباطات هم اخیراً سفری به روسیه داشت که در دیدار باهمتای خود گفت: با امضای اسناد همکاری بین ایران و روسیه، همکاری‌های دوجانبه در حوزه «ارتباطات و فناوری اطلاعات» توسعه می‌یابد. همچنین مرکز مشترک فناوری ایران و روسیه با هدف ارتقای همکاری‌های مشترک فناورانه میان ۲ کشور،‌ در دانشگاه پلی تکنیک سن پترزبورگ تأسیس شد. دانش‌بنیان‌های ایرانی نیز آماده انتقال تجربیات خود به فناوران روسی هستند. در این راستا سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در رأس هیئتی از شرکت‌های دانش‌بنیان به روسیه رفت تا به جریان صادرات محصولات دانش‌بنیان ایران، در بازار روسیه و اوراسیا سرعت دهد.

ماهواره خیام تازه‌ترین همکاری ایران و روسیه است که از مقر فضایی بایکونور در قزاقستان با موفقیت به فضا پرتاب شد. این ماهواره با وزن ۶۰۰ کیلوگرم توسط ماهواره‌بر سایوز روسی به مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین پرتاب شد. عمر عملیاتی این ماهواره ۵ سال اعلام شده است. بر اساس اعلام سفارت روسیه در تهران، ماهواره «خیام» توسط شرکت‌های روسی به سفارش طرف ایرانی ساخته شده است.

 

ارسال نظر