|
کدخبر: 270580 رویا رئیسی

عضو شورای عالی کانون صرافان در گفتگو با گسترش نیوز؛

واکنش بازار ارز به اخبار برجامی/ دلار گیج شد!

سلطانی زاده؛ عضو شورای عالی کانون صرافان گفت: با توجه به پیش‌بینی‌ها از اثرات مثبت برجام بر بازار ارز، شاهد روند آرام در بازار هستیم. در شرایط فعلی فروشندگان نسبت به خریداران ارز پیشی گرفته‌اند. عرضه در بازار به جهت نگرانی از نتیجه برجام و کاهش احتمالی قیمت کاهش بیشتری داشت.

اقتصاد واکنش بازار ارز به اخبار برجامی/ دلار گیج شد!

چندین سال که بازار ارز ایران منتظر کوچک‌ترین سیگنال از مذاکرات برجامی است. اگر چه برخی از مهره‌های اصلی مذاکرات وین نسبت به توافق هسته‌ای خوش‌بین هستند اما اختلاف بر سر نتیجه نهایی بازار دلار را سر درگم کرد. دیپلمات‌های اتحادیه اروپا مدعی هستند که متن نهایی توافق هسته‌ای آماده است اما سیاست مردان ایرانی با رد این موضوع معتقدند که این متن همچنان نیازمند بررسی ایران است. در خصوص وضعیت بازار ارز کشور و سرنوشت قیمت دلار در روزهای آینده گفتگویی با یکی از اعضای شورای عالی کانون صرافان داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

فروشندگان بازار ارز فعال شدند

کامران سلطانی زاده؛ عضو شورای عالی کانون صرافان در گفتگو با گسترش نیوز گفت: با توجه به پیش‌بینی‌ها از اثرات مثبت برجام بر بازار ارز، شاهد روند آرام در بازار هستیم. در شرایط فعلی فروشندگان نسبت به خریداران ارز پیشی گرفته‌اند. عرضه در بازار به جهت نگرانی از نتیجه برجام و کاهش احتمالی قیمت کاهش بیشتری داشت.

سلطان-زاده

سلطانی زاده اظهار کرد: در ماه‌های اخیر تلاطم افزایشی بیشتر بود و بازار نسبت به اخبار منفی، سیگنال مثبت نشان داده است. روند کاهش قیمت چشم‌گیر نبوده است. اگر نسبت بگیریم، حدود یک چهارم افزایش، کاهش قیمت را تجربه کرده‌ایم. اگر به میزان افزایش، کاهش قیمت داشتیم؛ قیمت دلار در کانال‌های پایین‌تر قرار می‌گرفت. اثر افزایش تلاطم‌ها بیش‌تر در بازار خودنمایی می‌کند.

وی ضمن اشاره به تأثیر کشورهای همسایه بر بازار ارز ایران گفت: ایران صادرات گسترده‌ای به عراق و افغانستان دارد و بازگشت ارز از این کشورها به صورت اسکناس است. می‌توانیم از کشورهای همسایه برای تأمین ارز حاصل از صادرات استفاده کنیم. در نتیجه کشورهای همسایه برای بازار ارز ایران اهمیت زیادی دارند. صرافی‌های ما در عراق و افغانستان بسیار پویا و فعال هستند. در نتیجه تأثیرات منفی را با جایگزینی راهکارهای مؤثر کنترل می‌کنند.

عضو شورای عالی کانون صرافان پیرامون استفاده از رمز ارزها در تجارت خاطرنشان کرد: متولی و مجری مباحث ارز در کشور بانک مرکزی است و اخبار رسمی پیرامون ارز دیجیتال باید از سمت بانک مرکزی مخابره شود. قانون نقش بانک مرکزی را مشخص کرده؛ مرجع تشخیص استفاده از هر نوع ارزی، بانک مرکزی است. مطمئناً در تصمیم  جدید ثبت سفارش با رمز ارز، بانک مرکزی به ‌عنوان متولی اصلی مباحث ارزی نظارت  داشته است.

وضعیت دلار در بازار ارز ایران

بر اساس آخرین اخبار منتشر شده، قیمت‌ دلار، در بازار آزاد افزایش داشت. از  ۳۱۶۰۰ شروع شد و به ۳۱۳۵۰ رسید. قیمت دلار نیمایی امروز با ۰،۰۴ درصد افزایش نسبت به روز گذشته، به قیمت ۲۶۴۴۸ تومان رسیده است. قیمت دلار در سامانه متشکل ارزی نیز با ۰،۱۰ افزایش ۲۷۸۳۴ تومان شد. همچنین در بازارهای همسایه نرخ دلار، محرکی برای صعود ارز امریکا در تهران شد. قیمت دلار در بازار بیش از ۴۰۰ تومان افزایش را تجربه کرد و به مرز مقاومتی جدید نزدیک شد. در بازار سلیمانیه نیز نرخ دلار صعودی بود. در معاملات نقدی سلیمانیه تقریباً ۳۰۰ تومان افزایش قیمت را شاهد بودیم.

 

ارسال نظر