|
کدخبر: 272170

خبر مهم خاندوزی درباره بورس

اول شهریور ماه جلسه شورای عالی بورس تشکیل شد که مصوباتی را در پی داشت. سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی امروز در پی جلسه روز گذشته در صفحه شخصی خود در توئیتر خبر مهمی را منتشر نموده است.

اقتصاد خبر مهم خاندوزی درباره بورس

اواسط مهرماه ۱۳۹۸ بود که علی صحرایی مدیرعامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران از مذاکره با ۱۶ بورس دنیا برای شناساندن بورس تهران خبر داده بود.

البته این موضوع چندان که باید پیگیری نشد و تقریبا مسئولان حول محور آن وعده‌ای ندادند تا این‌که حدود یکسال بعد یعنی در سال ۱۳۹۸ مدیرعامل منطقه آزاد کیش اعلام کرد که مقدمات بورس بین‌الملل در حال انجام است و تا پایان سال ۱۳۹۸ راه‌اندازی می‌شود.

با این حال چندی بعد صحرایی اعلام کرد که این طرح، طرحی است که باید متناسب با شرایط بین‌المللی تصمیم‌گیری شود.

به گفته وی، بورس بین‌الملل قرار بود در جزیره کیش راه‌اندازی شود که بورس تهران هم در آن سهامدار است، اما این طرح با توجه به شرایط کشور متوقف شده است.

صحرایی تاکید کرده بود که راه‌اندازی بورس بین‌الملل مشمول تحریم بوده و محدودیت‌های تحریمی سر راه آن قرار دارد.

حمیدرضا مومنی دبیر شورای‌ عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ۳ مرداد ۱۴۰۱ گفت: این موضوع در سازمان بورس کشور تصویب شده و ظرف یک الی دو هفته آینده به شورای عالی بورس می‌رود، از این رو پیش بینی می‌شود ظرف مدت یک ماه آینده مصوبه شورای عالی بورس در خصوص تشکیل بورس بین الملل ارائه شود.

حال با گذشت حدود سه سال از مباحث مربوط در جلسه روز سه شنبه (۱ شهریورماه) شورای عالی بورس، اعضای این شورا، راه اندازی بورس بین‌الملل در مناطق آزاد کشور را تصویب کردند.

«مجید عشقی» رئیس سازمان بورس گفت: اعضای شورای عالی بورس با اعطای مجوز راه اندازی اصولی بورس بین الملل موافقت کردند.

او گفت: با دادن این مجوز موسسان بورس می‌توانند مقدمات بورس بین الملل را فراهم کنند. به گفته رئیس سازمان بورس، در فرصتی که برای در خواست کنندگان تعیین می‌شود شرکت تاسیس شده و کار خود را آغاز خواهد کرد.

بورس بین الملل چیست؟

این بورس با سرمایه ارزى در مناطق آزاد تاسیس مى شود و تمامى معاملات آن ارزى خواهد بود.

بورس بین الملل مناطق آزاد پنجمین بورس کشور است که با هدف تامین مالی ارزی پروژه‌های صنعتی و عمرانی با سرمایه اولیه ۳۰ میلیون یورو در مناطق آزاد راه اندازی می‌شود.

بورس بین الملل مهم‌ترین بستر برای جذب منابع مالی خارجی به کشور است که از طریق انتشار ابزار‌های ارزی، زمینه جذب سرمایه‌های خارجی و همچنین شرکت‌های واجد شرایط در حوزه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی و انرژی را فراهم می‌آورد.

راه اندازی بورس بین الملل در مناطق آزاد، بستر لازم را برای اتصال به اقتصاد جهانی و بین المللی کردن بازار سرمایه در این مناطق ایجاد می‌کند و از طریق پیوند با بازار‌های جهانی، جذب سرمایه‌های خارجی و فناوری پیشرفته، زمینه افزایش صادرات کالا و خدمات در کشور را فراهم می‌نماید.

خبر مهم خاندوزی درباره بورس

همچنین سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی؛ در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت:

پس از پیگیری‌های بسیار، دیروز موافقت اصولی تاسیس بورس بین الملل توسط شورای عالی بورس صادر شد بورسی که با کارکرد ارزی و در یکی از مناطق ازاد مستقر خواهد شد. با ایجاد ساختار تسویه فراملی، جریان ورود سرمایه به کشورمان تسهیل می‌شود.

منبع: نبض بورس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها