|
کدخبر: 271923

آیا خرید سهام خودرویی ها سودساز است؟

در حالی شائبه ها درباره ارزش گذاری بلوکی دو خودروساز مطرح شده تقاضا برای خرید سهام دو خودروساز را بالا برده، اما برخی کارشناسان به نسبت زیان این دو شرکت، خرید سهام آن‌ها را پرریسک می دانند.

اقتصاد آیا خرید سهام خودرویی ها سودساز است؟

در حالی که همچنان خبر عرضه بلوک خودرویی ها در بورس برای بسیاری از سهامداران جذاب است و عده ای تصور می کنند که خودرویی ها در حال نوسان کردن برای خرید مابقی سهام خرد هستند، اما برخی از کارشناسان با توجه به شرایط خودرویی ها معتقدند که اصولا سهام دو خودروساز دولت برای مردم سودساز نیست، زیرا زیان انباشته بالایی دارند و سیاست گذاری ها حکایت از این دارد که هنوز قرار نیست مشکل زیان دهی آن‌ها برطرف شود از طرف دیگر این دو خودروساز هنوز نتوانسته اند از نظر تولید خود را به شرایط رقابتی با شرکت های خارجی برسانند، به همین دلیل تقاضای خرد برای سهام این دو خودروساز با ریسک بالایی همراه است.

امیرحسن کاکایی کارشناس حوزه خودرو با اشاره به اینکه در دهه ۹۰ صنعت خودرو زیان ده بوده و این مساله ناشی از سود تسهیلات و تورم بوده است، گفت: برخی هنوز هم فکر می کنند که صنعت خودرو باید تعطیل شود برخی دیگر هم فکر می کنند در صنعت خودرو می توان خیلی سود کنند هر دو اشتباه می کنند.-

امیرحسن کاکایی با بیان اینکه دو خودروساز دولتی مرزهای ورشکستگی را هم در نوردیده اند، افزود: اگر خودروسازی های خارجی مانند نیسان را بررسی کنید متوجه می شوید همین خودروسازی در سال ۱۹۹۸ ورشکست شده بود بعد رنو آن را خرید و ۴ سال طول کشید به سودآوری برسد به همین دلیل سهام خودروسازی های ورشکسته باید توسط حرفه ای ها خریداری شود و اگر این دو خودروسازی به صورت خرد فروخته شود به ضرر خریدار سهام است و اگر بلوکی فروخته شود ممکن است مدیری بیاید و وضعیت این دو شرکت را درست کنند.

او با بیان اینکه در این موقعیت که همچنان ایران زیر فشار تحریم هاست واردات خودرو ممکن است به مشکلات بازار بیفزاید، اظهار کرد: به طور قطع عده ای با استفاده از رانت های تعرفه ای و... خودرو واردات می کنند و از آنجایی که با این درآمد محدود نمی توان خودروی زیادی واردات کرد تعداد کمی خودرو وارد می شود و همان خودروها را با قیمت بالا به مردم می فروشند و این مساله عمدتا به تعادل رسیدن بازار خودرو منجر نمی شود.

او با اشاره به اینکه عده ای در مقطع کنونی با بازی و جوسازی های رسانه ای به دنبال ایجاد نوسان در معاملات سهام هستند تا سود کنند تصریح کرد: حتی عده ای فکر می کنند که با آزادسازی قیمت ها این دو خودروساز سود می کنند در صورتی که اینطور نیست و فقط کمی سود عملیاتی ایجاد می شود و از طرف دیگر آزادسازی قیمت ها در بازار منجر به کاهش تقاضا برای خودرو می شود و در آن حالت سرپا نگهداشتن این شرکت ها ممکن نیست، بنابراین خرید سهام این خودروسازی ها توسط یک سرمایه گذار واقعی زیان بار است.

کاکایی افزود: از طرف دیگر یک سرمایه گذار واقعی برای سودآوری باید بهره وری ایجاد کند و حداقل باید ۱۰ درصد از نیروی انسانی هر یک از این شرکت ها را تعدیل کند و دولت و مجلس اجازه چنین کاری را نمی دهند، از این رو بعید است که خریدار واقعی برای این دو خودروساز پیدا شود و بیشتر شرکت های خصولتی تمایل برای خرید داشته باشند.

او با اشاره به اینکه برای خصوصی سازی واقعی باید حداقل ۵ سال به خریدار اجازه ندهند زمین یا دارایی های شرکت را بفروشد، تصریح کرد: در همین چند وقت اخیری که تورم و... داشته ایم عده ای به شدت پولدار شده اند به نوعی می خواهند با ورود به معاملات سنگین سهام و...پولشویی کنند و به دنبال سرمایه گذاری در چنین شرکت های بزرگی هستند که سرمایه بالایی نیاز دارند به همین دلیل همیشه در صف تقاضا هستند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه با واگذاری سهام شرکت های تودلی خودرویی شفافیت از بین می رود، اظهار کرد: با همین ۶ درصد سهامی که دولت در ایران خودرو دارد مجلس می تواند از وزیر سوال کند و اگر این ۶ درصد واگذار شود چه کسی می تواند از وزیر درباره خودروسازی ها سوال کند؟

کاکایی با اشاره به اینکه امروز مسئولان به جای اینکه به فکر این بازی ها باشند باید ابتدا وضعیت خودرو را درست کنند بعد آن را واگذار کنند نه اینکه شرکت های خودروسازی را در بدترین شرکت واگذار کنند، تصریح کرد: دولت با قیمت گذاری غلط باعث زیان ۱۱۰ هزار میلیارد تومان خودروسازی ها شده و طبق ماده ۹۰ اصل ۴۴ دولت باید مابه التفاوت را پرداخت می کرد و امروز دولت نمی خواهد مشکلات صنعت خودرو به اینجا برسد.

واگذاری خودرویی ها می تواند در معاملات سهام آنها تاثیر بگذارد

همچنین یک کارشناس بورس ضمن اشاره به اینکه واگذاری سهام خودرویی ها می تواند در معاملات سهام آنها تاثیر بگذارد، گفت: با توجه به اینکه امضای توافق برجام هم در پیش است و اگر این اتفاق بیفتد همکاری شرکت های خودرویی با دو خودروساز ایرانی بیشتر می شود و این مساله می تواند در رونق تولید و کاهش زیان انباشته این شرکت ها تاثیرگذار باشد.

رضا روحی با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی تقاضا برای خرید سهام خودرویی افزایش یافته است، اظهار کرد: هرچند بازار نوسانی است، اما گروه خودرویی نسبت به سایر گروه ها با تقاضای بیشتری همراه بوده و این مساله نشان می دهد که خبرهای در این گروه در حال اتفاق افتادن هست.

به تازگی وزیر صنعت گفته باید تا پایان سال واگذاری دو خودروساز اتفاق بیفتد و از آنجایی که برخی از خودروهای این دو شرکت به بورس کالا وارد شده به نظر می رسد که زمینه سازی برای واگذاری کامل این دو شرکت در حال اتفاق افتادن است و این مساله می تواند با آزادسازی قیمت ها همراه باشد.

 

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها