|
کدخبر: 271652

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش التهاب بازار خودرو با عرضه در بورس کالا

یک فعال بازار سرمایه گفت: در حالتی می‌توان انتظار کاهش التهاب بازار را داشت که خودرو به‌صورت مداوم در بورس کالا عرضه شود.

اقتصاد کاهش التهاب بازار خودرو با عرضه در بورس کالا

احسان خاتونی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز تاکید کرد: اگر عرضه خودرو در بورس کالا ادامه دار باشد، باعث رهایی این صنعت از قیمت گذاری دستوری، جمع شدن بساط رانت و دلالی ناشی از فاصله قیمت های کارخانه و بازار خواهد شد و در پایان مصرف کنندگان واقعی از شفافیت بازار خودرو نفع خواهند برد.

این کارشناس فعال بازار سرمایه با بیان اینکه اکنون صف تقاضا بیش از عرضه است افزود: بر اساس پیشنهاد وزارت صمت، خودورهای پر تیراژ ۲۰ درصد، بالای ۵۰۰ میلیون تومان ۵۰ درصد در بورس کالا عرضه می شود.

احسان-خاتونی

خاتونی ادامه داد: عرضه خودرو در بورس کالا مطلوب تر از شرایط فعلی در برابر سیل عظیم تقاضا در بازار آزاد است اما اگر افزایش عرضه با توجه به تقاضا صورت نپذیرد قطعا دولت به هدف مورد نظر خود نخواهد رسید.

این کارشناس معتقد است عرضه خودرو در بورس کالا کمک زیادی در کوتاه شدن دست مافیای صنعت خودروسازی است.

وی تاکید کرد: یکی از اصلی‌ترین مزایای عرضه خودرو در بورس کالا، جمع شدن بساط رانت و دلالی است که به این ترتیب سود به جای دلالان به تولیدکننده رسیده و در صنعت خودروسازی استفاده شود و از سوی دیگر مصرف کننده نهایی منتفع شود. در شرایط کنونی دلالان بیشترین سود را از معاملات خودرویی می برند.

با ورود خودرو به بورس، تاثیر ورود کالاها در بازارسرمایه و ایجاد شفافیت به خوبی نمایانگر می شود. عملاً سالهاست تفاوت زیاد قیمت خودرو موسوم به «درب کارخانه» با بازار آزاد محل چالش جدی مصرف‌کنندگان نهایی است که عملاً با عرضه در بورس کالا کمک شایانی به کشف قیمت واقعی‌تر بر اساس نظام عرضه و تقاضا می‌ گردد.

۲۶ مرداد بازار رقابتی فروش خودرو در بورس کالا از امروز رسما کلید خورد و خودروهای دیگینیتی و فیدلیتی برای اولین بار در بورس کالا عرضه شد. در این عرضه خودروها حدود ۱۳درصد ارزان‌تر از بازار قیمت خوردند.

نویسنده: اختصاصی گسترش نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها