|
کدخبر: 250972 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش نیوز با دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شد:

وعده ویژه مجلس برای پرداخت تسهیلات ارزان به این افراد

خلیل بهروزی فر: مجلس یازدهم در راستای جوان سازی جمعیت مفادی در قالب طرح و لایحه تنظیم کرد و یکسری مشوق هایی را همانند تسهیلات ارزان، زمین رایگان و... مشخص کرده است.

اقتصاد وعده ویژه مجلس برای پرداخت تسهیلات ارزان به این افراد

در اخبار آمده است که «رشد جمعیت ایران در سال ۱۴۱۵ به صفر می‌رسد» این یعنی جمعیت ایران به سرعت در حال پیر شدن است. روند پیری جمعیت ایران آن‌قدر شتاب گرفته که حتی در گزارش سال ۱۳۹۹ سازمان ملل ایران از لحاظ رشد جمعیت سالمندی در رتبه سوم کشور‌های جهان قرار گرفته است. این موضوع از دهه‌های گذشته مورد اشاره استراتژیست‌ها و آینده‌پژوهان هم قرار گرفته بود و حتی بار‌ها هم رهبر معظم انقلاب به آن پرداخته‌اند. در سال‌های اول انقلاب، نرخ رشد جمعیت‌ کشور حدود سه درصد بود؛ به این معنا که جمعیت سالانه حدود سه درصد نسبت به سال قبل افزایش می‌یافت، اما از اواخر دهه ۶۰ از این درصد کاسته شد و این رقم در ابتدای ورود به دهه ۸۰ به حدود ۱.۵ درصد رسید و در سال ۱۳۹۸ رشد جمعیت کشور برای اولین بار به کمتر از یک درصد رسید. در کنار پیری جمعیت، سیل مهاجرت عظیم نخبگان و جوانان نیز از معضلات بزرگ کاهش جمعیت ایران محسوب می شود. در همین راستا گفتگویی داشتیم با یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس. با گسترش نیوز همراه باشید:

خلیل-بهروزی-فر

نیروی جوان از سرمایه های بزرگ و مهم هر کشور

خلیل بهروزی فر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با گسترش نیوز در مورد موضوع یاد شده اظهار کرد: یکی از سرمایه های بزرگ و مهم هر کشور نیروی جوان است. لذا دولت ها همواره تلاش می کنند نسبت به این سرمایه عظیم توجه ویژه داشته باشند.

وی افزود: اگر چنانچه سرمایه گذاری در حوزه اقتصاد ، بهداشت و درمان،‌اجتماعی و فرهنگی و.. صورت می گیرد. نیازمند است که نیروی جوان آن را اداره کند. لذا متاسفانه در یک زمانی شعار (فرزند کمتر، زندگی بهتر) در سراسر کشور پخش می شد. این شعار عامل اصلی در روند کاهش جمعیت جوان و سرکوب زاد و ولد در کشور شد. بر همین اساس سال‌های طولانی جمعیت جوان کشور به شدت در مسیر کاهش قرار گرفت. ایران در سالهای آینده با کاهش شدید جمعیت جوان دسته و پنجه نرم خواهد کرد.

نماینده مردم شفت و فومن در مجلس اظهار کرد: به همین مناسبت مجلس یازدهم در راستای جوان سازی جمعیت مفادی در قالب طرح و لایحه تنظیم کرد و یکسری مشوق هایی را در این رابطه مشخص کرده است. همانند تسهیلات ارزان، زمین رایگان و... در نظر گرفته شده است. لذا باید در این زمینه بیش از گذشته آگاهی داده شود و توجه ویژه ای به نسل جوان شود. بر همین اساس، اشتغال زایی می‌تواند پایه و اساسی باشد برای تداوم رشد جمعیت. به نظر بنده مهمترین عاملی که می توان برآن پافشاری کرد، اشتغال جوانان است تا با یک پشتوانه قوی، نگرانی بابت تشکیل و مدیریت خانواده نداشته باشند.

توجه ویژه بودجه دوسال گذشته به افزایش جمعیت

بهروزی فر در مورد اینکه آیا در بودجه ۱۴۰۱ برای این مورد تدبیری لحاظ شده است یا خیر، اظهار کرد: هم در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و هم در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ ،‌ مشوق هایی را در نظر گرفته ایم و برای سال جاری مشوق های بهتری را مدنظر داریم.

دبیر اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان در مورد بحران مهاجرت جوانان و نخبه ها اظهار کرد: یکی از مسائل و مشکلاتی که نیاز است دولت به آن توجه کند، هیمن موضوع مهاجرت نخبگان است. ما متاسفانه از گذشته تا اکنون با این معضل روبرو بوده ایم. این امر به نگاه دولت ها برمی گردد.البته دولت سیزدهم نگاه و برنامه جامع تری نسب به دولت ها گذشته دارد. امیدوارم که این دیدگاه ویژه در دولت و مجلس ادامه داشته باشد تا بتوانیم از فرصت پیش رو نهایت استفاده را ببریم تا نخبه هایی هم که از کشور رفته اند،‌ تشویق به بازگشت شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها