|
کدخبر: 246258 شهریار خادمی

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس در گفتگو با گسترش نیوز پیشنهاد کرد؛

تغییرات اساسی در معافیت های مالیاتی

جعفر قادری: آن چیزی که دولت بر آن تاکید می‌کند با نظر مجلس متفاوت است. دولت معافیت‌ها را روی ۱۰ میلیون تومان بسته بود اما مجلس سقف معافیت مالیاتی را روی ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین کرده است.

اقتصاد تغییرات اساسی در معافیت های مالیاتی

لایحه بودجه سال آتی در کمیسیون تلفیق تغییرات بنیادی و مهمی داشته است. ارز ۴۲۰۰ تومانی کماکان در راس مذاکرات بودجه قرار دارد. از طرفی رقم دستمزد کارمندان و همچنین مالیات ها از موارد مهم اختلافی میان دولت و مجلس در مهمترین سند مالی کشور است. در همین راستا گفتگویی داشتیم با عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی. برای خواندن مشروح این گفتگو با گسترش نیوز همراه باشید:

جعفر_قادری

دولت همچنان خواهان حذف ارز ترجیحی

جعفر قادری عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ در مورد آینده ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) اظهار کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی را نیاز است که مجدد در کمیسیون تلفیق بررسی کنیم تا به جمع بندی برسیم. اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنیم دیگر خبری از یارانه‌های وعده داده شده نیست. اگر این کار صورت گیرد باید کماکان با درآمدهای نفتی که با ارز ۴۲۰۰۰ تومانی به فروش می‌رسد ادامه دهیم. اما اگر اگر حذف شود می‌توانیم در محدوده قیمتی ۲۵ هزار تومانی بفروشیم و مابقی را به مردم یارانه بدهیم. اکنون وضعیت روشن نیست و مجلس به یک جمع‌بندی نرسیده و نیاز است که کامل به این جمع بندی برسیم.

وی در مودر اینکه دولت در این مورد چه نظری دارد و آیا ۲۰ درصد صندوق توسعه ملی حذف خواهد شد یا خیر ظهار کرد: دولت کماکان اصرار دارد که ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف شود. یعنی درآمدهای ارزی نفتی با همان قیمت‌ای تی اس و هر بشکه ۶۰ دلار باشد اما وقتی آن ۲۰ درصد صندوق توسعه ملی حذف شود، نرخ هر بشکه نفت ۷۰ دلار و ایی تی اس حدود ۲۸۷ هزار تومان خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد آینده دستمزدها در بودجه ۱۴۰۱ اظهار کرد: درست است که نرخ تورم میانگین ۴۵ درصد است، اما با این حجم زیادی که دولت پرسنل دارد، نمی‌شود اعداد و ارقام کلانی پرداخت کرد. آن چیزی که در کمیسیون مصوب شده در حدود ۶۰ درصد رشد کرده است، یعنی از ۳ میلیون و نیم به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. اما شخصا اعتقاد دارم که برای همه مشاغل نباید کمتر از ۱۰ درصد سقف افزایش حقوق اعمال شود. میان آن سقف ۶۰ درصد و کف ۱۰ درصد باید به صورت پلکانی و معکوس اضافه کرد.

قادری ادامه داد: اما آنچه که دولت بر آن تاکید می‌کند افزایش ۱۰ درصدی دستمزد در کلیه مشاغل است که این مسئله در مجلس نیاز به یکسری بازنگری‌ها دارد که پیشنهاد بنده در صحن آن است که به صورت پلکانی معکوس دستمزدها را افزایش دهیم.

ماجرای مالیات در بودجه

وی در مورد ماجرای مالیات‌ها در بودجه اظهار کرد: چیزی که دولت بر آن تاکید دارد با نظر مجلس متفاوت است. دولت معافیت‌ها را روی ۱۰ میلیون تومان بسته بود، اما مجلس سقف معافیت مالیاتی را روی ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین کرده است و بین ۵ میلیون ۶۰۰ هزار تا ۱۵ میلیون تومان ۱۰ درصد معاف از مالیات خواهند بود.

نماینده مردم شیراز در مجلس در پاسخ به این سوال که اگر با به سرانجام رسیدن برجام، فروش نفت آغاز شود آیا FATF هم تایید می‌شود؟ اظهار کرد: ما زمانی وارد برجام می‌شویم که بتوانیم از ظرفیت‌های خودمان به نحو درست استفاده کنیم. یعنی بتوانیم نفت را بفروشیم و پول آن را دریافت کنیم و در جای درست و اصولی سرمایه‌گذاری کنیم. اینکه فقط نفت بفروشیم و کاری از پیش نبریم، مشکلی به مشکلات اقتصادی کشور اضافه خواهد کرد. باید سعی کنیم از ظرفیت‌های اقتصادی آن به درستی استفاده کنیم.

  • علی ارسالی در

    افزایش پلکانی حقوق کار بسیار خوبی است ول ی درخصوص مالیات، حرف دولت صحیح میباشد، چ راکه خط فقر دوازده میلیون تومانه و از فق یر نبایستی مالیات ستاند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها