|
کدخبر: 270396 کیمیا ملکی

گفت و گوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه میوه و تره بار:

گرانی میوه در راه است؟ / اثر سیل های اخیر بر وضعیت بازار

رئیس اتحادیه میوه و تره بار گفت: سیل های اخیر قطعا بر بازار میوه تاثیر دارد اما فعلا مشخص نیست. لازم به ذکر است که در حال حاضر مقداری ذخیره میوه در سردخانه داریم.

اقتصاد گرانی میوه در راه است؟ / اثر سیل های اخیر بر وضعیت بازار

سیل هایی که اخیر در سراسر کشور اتفاق افتاد باعث بروز خساراتی شد و قاعدتا کشاورزان نیز از این خسارات بی نصیب نمانده‌اند. اما تبعات ناشی از این سیل ها چقدر بر نحوه عرضه میوه به بازار تاثیر می‌گذارد؟ آیا باید منتظر گرانی میوه و صیفی جات باشیم؟ برای بررسی بیشتر این موضوع و دریافت پاسخ سوالات ذکر شده گفت و گویی با مصطفی دارایی نژاد، رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی انجام دادیم که در ادامه گزارش مشروح آن را می‌خوانید. با گسترش نیوز همراه باشید.

مصطفی-دارایی-نژاد

وضعیت بازار میوه بعد از سیل های اخیر

دارایی نژاد ابتدا در خصوص سیل های اخیر و اثر آن بر بازار میوه اظهار کرد: سیل های اخیر قطعا بر بازار میوه تاثیر دارد اما فعلا مشخص نیست. لازم به ذکر است که در حال حاضر مقداری ذخیره میوه در سردخانه داریم.

وی ادامه داد:  با سیل اخیر دماوند حدود ۶۰ درصد باغات را تگرگ زد. میوه هایی شامل سیب درختی، گلابی، هلو و شلیل را تگرگ از ریشه می‌زند. همچنین این سیل ها به باغات پسته نیز آسیب زده است. اما در حال حاضر هیچ چیز مشخص نیست. اثرات این سیل دو ماه آینده روی میزان بار و قیمت ها خود را نشان می‌دهد. تگرگی که امسال به درخت ها زده است تاثیر خود را تا چندین سال روی بار آن درخت میگذارد.

توصیه مهم به کشاورزان

دارایی نژاد افزود: مهم ترین کاری که کشاورزان برای جلوگیری از آسیبی که به باغ های آن ها می رسد باید انجام دهند این است که حتما باغ های خود را بیمه کنند. حدود ۴۰ درصد باغ ها بیمه ندارند و این اشتباه است. وزارت کشاورزی باید تمام باغداران را موظف کند که باغ های میوه خود را بیمه کنند. باغ ها به میزان بار و برداشت سالیانه بار خود را بیمه می کنند.

رئیس اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی در خصوص عملکرد وزارت کشاورزی گفت: وزارت کشاورزی عملکرد خوبی ندارد. در همه کشور ها کشاورزان امکانات خوبی دارند و بیمه هستند اما در ایران این گونه نیست. باید برنامه ریزی پایه ای داشته باشیم و هیچ سالی تدبیری از سوی دولت صورت نمی گیرد.

وضعیت بازار میوه در محرم

وی در خصوص وضعیت بازار میوه در ایام محرم گفت: در ایام محرم  میزان خرید ۵۰ درصد کاهش می یابد و همچنین استقبال خاصی از بازار میوه نمی شود. در این ایام تنها از سه قلم شامل پیاز، سیب زمینی و خیار استقبال می شود. این نکته را نیز باید گفت که از قبل سیب زمینی و پیاز را دپو کردیم که برای ایام محرم به مشکل بر نخوریم‌.

دارایی نژاد ادامه داد: باقی ۶۶ قلم در تمام بارها شامل صیفی جات و فرنگی جات به علت کاهش تقاضا با کاهش ۳۰ درصدی قیمت همراه بوده است.

وی در پایان قیمت برخی از میوه ها را چنین اعلام کرد و گفت: قیمت هر کیلو آلبالو رسمی ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان، آلوقطره طلا ۸ تا ۳۳ هزار تومان، آلو شابلون ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان، انجیر سیاه ۱۵ تا ۳۸ هزار تومان، انگور عسگری ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان، انگور بی دانه زرد ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان، توت فرنگی ۴۰ تا ۸۰ هزار تومان، سیب گلاب ۲۵ تا ۵۰ هزار تومان، هلو انجیری ۱۵ تا ۳۵ هزار تومان، شلیل شبرنگ ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان و زردآلو ۲۰ تا ۴۰ هزار تومان است.

ارسال نظر