|
کدخبر: 269084

دولت از طریق بورس قادر به فروش اوراق و تامین مالی ۶۸ درصدی شد

دولت از ابتدای سال ۲۲.۷ هزار میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی تأمین مالی کرد که ۳۲ درصد از طریق بازار پول و ۶۸ درصد از طریق بازار سرمایه بود.

اقتصاد دولت از طریق بورس قادر به فروش اوراق و تامین مالی ۶۸ درصدی شد

وزارت اقتصاد اعلام کرد: در ادامه تامین مالی با هدف کاهش تبعات تورمی، خزانه‌داری کل درسال جاری نسبت به انتشار و عرضه اوراق بهادار دولتی و ۹ هفته عرضه اوراق بدهی میان بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه از قبیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین مالی و یک مرحله پذیره نویسی اوراق از طریق کارگزاری بانک مرکزی و سیستم مظنه یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اقدام کرد.

بر اساس این گزارش در نهمین هفته عرضه اوراق بدهی پس از اخذ سفارش‌های خرید متقاضیان در سامانه‌های بازار بین‌ بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس در مجموع ۸۲۹ میلیارد تومان اوراق بصورت نقدی به فروش رسید.

با احتساب این مبلغ تاکنون در مجموع ۲۲.۷ هزار میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی، ۳۲ درصد از طریق بازار پول و ۶۸ درصد از طریق بازار سرمایه تامین مالی شد. علاوه بر این مبالغ ۳۰ هزار میلیارد تومان اسناد خزانه منتشر شد که به مرور به گیرندگان واگذار خواهد شد. با احتساب اسناد خزانه، مجموع عملکرد انتشار اعم از نقدی و غیرنقدی معادل ۵۲.۷ هزار میلیارد تومان است.

در مقابل مبلغ تامین شده از طریق انتشار اوراق نقدی در سال جاری، ۵۰.۱ هزار میلیارد تومان توسط خزانه‌داری کل برای تسویه اصل و سود اوراق در سال جاری پرداخت شد که بر همین اساس مجموع نقدینگی جذب شده توسط دولت از طریق انتشار اوراق نقدی منفی است.

علاوه بر مبالغ منتشره ۶۲.۲ هزار میلیارد تومانی اوراق مالی اسلامی از جمله اوراق مرابحه عام و اسناد خزانه از ابتدای سال تاکنون تا پایان سال‌ جاری نیز نسبت به انتشار ۵۵.۸ هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی اقدامات لازم صورت می‌یابد. ظرفیت‌های قانونی سال جاری برای انتشار اوراق مالی اسلامی توسط دولت ۱۱۸ هزار میلیارد تومان است.

منبع: بورس پرس

ارسال نظر