|
کدخبر: 263708

برگزارکننده نمایشگاهی در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

همه چیز برای برگزاری نمایشگاه بانک، بورس و بیمه آماده است

سپاسدار گفت: مسیر برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بانک، بورس و بیمه در چهارچوب نظارت مستقیم وزارت اقتصاد دارائی پیش خواهد رفت.

نمایشگاه همه چیز برای برگزاری نمایشگاه بانک، بورس و بیمه آماده است

چهاردهمین نمایشگاه بین المللی بانک، بورس و بیمه به عنوان بزرگترین گردهمایی اقتصادی سال جاری و دروازه اصلی ارتباط مستقیم مدیران اقتصادی و فعالان بازارهای مالی با آحاد جامعه هفته اول مرداد ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار خواهد شد.

از طرفی طی روزهای گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که امتیاز برگزاری این نمایشگاه از سال گذشته به طور کامل در اختیار شرکت سهامی نمایشگاه‌ های بین‌ المللی قرار گرفته است و این سازمان هیچ نقش و مسؤولیتی در روند برگزاری این رویداد ندارد.

پیرامون جزییات برگزاری این رویداد و تصمیم سازمان بورس مبنی بر واگذاری امتیاز برگزاری این رویداد از سازمان بورس به شرکت سهامی نمایشگاه های بین اللملی، گفتگویی را با شهنام سپاسدار مدیر برگزاری این رویداد ترتیب داده ایم.

واگذاری امتیاز برگزاری نمایشگاه بانک، بورس و بیمه از سازمان بورس به شرکت سهامی نمایشگاه ها چه تاثیری بر برگزاری این رویداد گذاشته است؟

نمایشگاه بورس، بانک و بیمه تا سال ۱۳۹۸، دوازده دوره برگزار شد. دوره دوزادهم آن که در سال ۱۳۹۸ برگزار شد، دوره ی بسیار موفقی بود. گفتنی است سازمان بورس در این سال ها متولی برگزاری پنج یا شش دوره از این رویداد بود. در حالت معمول،‌ وقتی یک نهاد دولتی عهده دار برگزاری رویداد نمایشگاهی می شود برگزاری به مجری هایی که حائز رتبه بندی و مورد تایید سازمان توسعه تجارت هستند واگذار می شود و خود سازمان یا نهاد دولتی، تنها در نقش نظارت کننده ایفای نقش می کند. 

در سال ۱۳۹۹ (که دوره سیزدهم برگزاری رویداد بورس، بانک و بیمه بود) سازمان بورس به دلیل شرایط حاصل از شیوع ویروس کرونا تمایل به برگزاری آن دوره نداشت. در سال ۱۴۰۰ این سازمان به صورت کلی مسئولیت برگزاری رویداد را نپذیرفت یا به عبارتی می توان گفت که مایل نبود مسئولیت بپذیرد.

سازمان توسعه تجارت با صدور مجوز برای بخش خصوصی،  برگزاری دوره ی سیزدهم در سال ۱۴۰۰ را انجام داد. در حقیقت برای سال ۱۴۰۱ سازمان توسعه تجارت مدل نمایشگاه را تغییر داد و مجوزی برای شرکت حائز رتبه برگزاری صادر کرد. اما این سازمان صدور مجوز را مشروط  بر آن کرد که حتما شورای سیاست گذاری متشکل از دست اندرکاران اصلی صنعت مالی کشور و همکاری و نظارت دفتر توسعه خدمات بازرگانی تشکیل شود.

شهنام-سپاسدار (1)

اعضای شورای سیاستگذاری چه کسانی هستند؟

بنابراین شورای سیاستگذاری با حضور همه از همه نهاد های اصلی مالی کشور از جمله وزارت اقتصاد و دارائی، سازمان بورس، بانک مرکزی، نهاد های بانکی، بیمه مرکزی و زیر مجموعه این سازمان تشکیل شد. نکته مهم اینجاست که سازمان بورس در سیاست گذاری ها نقش تعیین کننده دارد و تنها تولی گری را به شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی واگذار کرده است.

گفتنی است سه جلسه از این شورا تا امروز تشکیل شده است و روابط عمومی وزارت اقتصاد و دارائی ریاست این شورا را عهده دار شده است. این شورا دوره های اول، دوم، سوم را تشکیل داده و با ریاست روابط عمومی وزارت اقتصاد دارائی به کار خود ادامه خواهد داد. بنابراین مسیر برگزاری در چهارچوب نظارت مستقیم وزارت اقتصاد دارائی پیش خواهد رفت.

-جلسه-شورای-سیاستگذاری

سومین جلسه شورای سیاست گذاری چهاردهمین نمایشگاه بانک، بورس و بیمه

به عقیده شما چرا سازمان بورس مسئولیت تولی گری نمایشگاه را نپذیرفت؟

باید خودشان جواب این سوال را بدهند.  مسئولان این سازمان پیش از این در یکی از جلسات نکته ای مبنی بر ضرورت ورود دانش بنیان ها، حوزه های نوآوری، فین تک ها، وجود جلسات بی ‌تو بی و هیئت های خارجی در رویداد بانک، بورس و بیمه مطرح کردند. آنها معتقد بودند که جای خالی این بخش ها در رویداد مذکور وجود دارد. در همان جلسه من به آنها اطمینان دادم که این حوزه ها در نمایشگاه حضور دارند. مقام معظم رهبری شعار امسال را «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» انتخاب کرده اند  و بر همین اساس روند برگزاری نمایشگاه ها تغییر کرده و نه تنها نمایشگاه  بورس، بانک و بیمه بلکه اکثر نمایشگاه ها با محتوای جدید برگزار می شود. ما چه بخواهیم چه نخواهیم، چه ما به عنوان مجری این کار را پیگیری کنیم یا نکنیم شرکت های حاضر در رویدادها با رویکردهای دانش بنیان و فناورانه در نمایشگاه ها حضور پیدا می کنند.

به عنوان مثال بانک هایی که در این رویداد شرکت می کنند سیستم های دیجیتالی، مکانیزم ها و کاربرد های جدید خود را ارائه خواهند کرد. در شرایط کرونا حضور فیزیکی در بانک ها کم شده است و مردم با استفاده از سیستم های مکانیزه و فضای مجازی امورات بانکی خود را انجام می دهند.   کارگزاران بورس نیز با حضور در این نمایشگاه، تکنولوژی های کاربردی جدید و روش های دانش بنیان خود را معرفی می کنند.

فارغ از این مسایل موضوع مهم این است که در شرایط کنونی وزارت اقتصاد به عنوان مقام مافوق، ریاست شورای سیاست گذاری این رویداد را عهده دار شده است. این وزارتخانه نیز به شدت اصرار دارد که همه اجزای اصلی صنعت مالی کشور پای کار باشند و نمایشگاه برگزار شود. یعنی تداوم برگزاری به شدت مورد تایید قرار گرفته است.

شرکت ها و شرکت کنندگان در نمایشگاه از کدام سازمان ها و ارگان ها هستند؟

از حدود ۵ یا ۶ سال گذشته صنعت بورس کشور رونق زیادی پیدا کرده بود. بنا به همین دلیل شرکت های فعال در حوزه بورس نسبت به فعالان بانک یا بیمه مشارکت بیشتری در این رویداد داشتند.

اعضای شورای سیاست ‌گذاری معتقد هستند که باید در میزان مشارکت تمام فعالان حوزه های بانکی، بورس و بیمه کشور تعادل ایجاد شود. از طرفی ممکن است که مجموعه ای از بخش خصوصی  خدماتی به صنعت مالی کشور ارائه دهد که نه صرفا در بورس ، بیمه و نه بانک است. در همین راستا این شورا در سال جاری نام رویداد بانک، بورس و بیمه  را به صنعت مالی تغییر داد.

این یکی از مهم ترین تصمیماتی بود که شورای سیاست‌گذاری نسبت به آن اهتمام داشت. البته برای این که نام این رویداد به صورت رسمی تغییر کند باید منتظر تایید و صدور مجوز از جانب کمیته صدور مجوزات سازمان توسعه تجارت باشیم.

جزئیات بیشتری درباره برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بانک، بورس و بیمه ارائه دهید.

تاریخ برگزاری ۲ تا ۵ مرداد ماه تعیین شده است. سالن های ۶،۷،۸،۹،۱۰،۱۱ و احتمالاً‌  سری ۲۷ و ۲۵ در حال حاضر برای برگزاری این رویداد تخصیص داده شده است است. گفتنی است که ما به شدت کمبود جا داریم. درخواست‌ های ما خیلی بیشتر است و این موضوع ما را ناچار کرده است که متراژ ها را کمتر کنیم تا بتوانیم تعداد شرکت کنندگان بیشتری را در نمایشگاه داشته باشیم.

شهنام-سپاسدار (3)

برای انتخاب شرکت کنندگان در رویداد ملاک خاصی دارید؟

شرکت سهامی نمایشگاه ها مقرراتی دارد که ما از آن تبعیت می کنیم. بر اساس این مقررات شرکت متقاضی برای حضور در نمایشگاه ها باید ثبت شده باشد. موضوع فعالیت شرکت های متقاضی باید با موضوع برگزاری رویداد مرتبط باشد. اما نکته ای که در این میان وجود دارد این است که ما همه ساله می توانیم رویکرد برگزاری رویدادها را تغییر دهیم. در حال حاضر رویکرد ما چیزی است که شورای سیاستگذاری تعیین کرده است. بنابراین در دوره جدید برگزاری نمایشگاه بانک، بورس و بیمه شرکت های دانش بنیان اولویت دارند. ما این امکان را نداریم تا به شرکت هایی که حائز شرایط مشارکت هستند فضای نمایشگاهی اختصاص ندهیم؛ ولی رویکرد را می توانیم طوری تعیین کنیم تا آنچه که مورد تایید شورای سیاستگذاری است بیشتر و بهتر محقق شود.

گفتنی است تا کنون حدود ۳۰۰شرکت برای حضور در این رویداد درخواست خود را ارائه کرده اند. اگر درخواست ها بیشتر شود ناگزیر خواهیم بود تا متراژ ها را کمتر بکنیم تا بتوانیم تعداد مشارکت کنندگان را افزایش دهیم.

با توجه به شعار امسال و موضوعاتی که مطرح کردید برای حمایت از دانش بنیان ها به منظور حضور در این رویداد، برنامه خاصی دارید؟

ما برنامه‌ های جانبی مفصلی را برای شرکت کنندگان در این رویداد مخصوصا دانش بنیان ها و کسانی که حرف های جدیدی دارند  در نظر گرفته ایم.

برگزاری رویدادهای فناورانه مثل فین تک، برگزاری پنل های جانبی برای معرفی استارت اپ ها، برگزاری پنل های انتقال تجربه و حضور اینفوئنسرهای فعال در حوزه ی مالی در این پنل ها، کمپین های دیجیتال مارکتینگ و... از جمله برنامه های مورد نظر ما است.

 ما چند سالن استیج آماده کرده ایم که برنامه های این رویدادهای جانبی را پوشش بدهیم. به عقیده من نوآوری تنها هدف نمایشگاه ها نیست ولی مهم ترین هدف است. برگزاری نشست های بی تو بی برای ما خیلی اهمیت دارد؛ بنابراین در حاشیه برگزاری نمایشگاه جلسات B۲B خواهیم داشت و تلاش داریم مهمان ها و هیئت های خارجی مؤثر و افرادی که درحوزه مالی منطقه نقش دارند و می‌توانند برای کشور ما سازنده باشند را در این رویداد داشته باشیم. به منظور پخش آنلاین نمایشگاه نیز با صدا و سیما وارد مذاکره شده ایم. ضمن اینکه این رویداد به طور قطع از شبکه های مجازی مانند آپارات قطعا انجام خواهد شد.

شهنام-سپاسدار (2)

به عقیده شما با توجه به سیزده دوره ای که نمایشگاه بانک، بورس و بیمه برگزار شده، این نمایشگاه چه جایگاهی در منطقه خاورمیانه کسب کرده است؟

من مطمئن هستم که این نمایشگاه در منطقه خاورمیانه رتبه ی بالایی دارد. از آنجا که مطالعه دقیقی از تمام نمایشگاه های بورس، بانک و بیمه در منطقه موجود نیست نمی توان ادعا کرد که نمایشگاه بانک، بورس و بیمه تهران رتبه ای اول منطقه است ولی به طور قطع این نمایشگاه از نظر متراژ بالا است. ما در سال ۹۸ حدود ۲۰۰۰۰ متر فضای مفید برگزاری داشتیم. اولین ملاک های کیفی باید مورد ارزیابی قرار گیرد ولی این که در منطقه اول باشیم باید مطالعه بشود. احتمال دارد اول باشیم ولی صنعت مالی جزء بهترین ها در منطقه است.

از فعالان اقتصاد دیجیتال در این نمایشگاه حضور دارند؟

بله؛ اما باید توجه داشت که حوزه رمزارزها جزو زیر گروه های ما در برگزاری این رویداد  نیستند ولی  ممکن است حوزه های مالی یا نهادی که در این رویداد حضور دارد بخش رمز ارز هم داشته باشد. در حوزه رمزارزها هنوز مقررات قانونی شفاف و دقیقی وجود ندارد. فعالان این حوزه در فضای خاکستری کار می کنند چراکه غیر قانونی نیستند ولی در عین حال قانون مند هم نیستند. بنابراین نمی توان به طور قطع گفت که این شرکت ها و افراد در نمایشگاه حضور دارند.

شهنام-سپاسدار (4)

سخن پایانی؟

امروزه صنعت مالی کشور به سمت و سویی رفته است که امکان دارد در حال حاضر از فعال اقتصادی تا خانم خانه دار در بورس یا حوزه های مشابه سرمایه گذاری کرده باشد. به عبارتی مردم وارد صنعت مالی شده اند. پس یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه داشت افزایش دانش و سواد مالی مردم است. این مسئله در حال تبدیل شدن به یکی از الزامات اساسی زندگی است. کسانی که می خواهند به نوعی از این قافله عقب نمانند باید سواد مالی خود را بالا ببرند؛ این هدف مهم با برگزاری چنین رویداد هایی تسهیل می شود. هدف اصلی ما ارتقای سواد مالی احاد مردم است. برای نیل به این هدف روش هایی وجود دارد تا بتوان از سرمایه های مردمی که دانش و سواد مالی کافی ندارند صیانت کرد تا سرمایه ها آسیب نبینند.

ارسال نظر