|
کدخبر: 268590

بازار سرمایه بدون اراده دولت سبز می شود؟

برخی تحلیلگران معتقدند رشد بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ به دلیل حمایت دولت از این بازار بوده و در حال حاضر هم اگر بازار سرمایه میل به حرکت ندارد، به این خاطر است که دولت قصد بالابردن بازار سرمایه را ندارد و تا دولت نخواهد این بازار رشد نخواهد کرد.

اقتصاد بازار سرمایه بدون اراده دولت سبز می شود؟

عظیم ثابت رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان البرز در این خصوص بیان کرد: اراده دولت برای بالا بردن بازار سرمایه فقط میتواند یک وجه از دلایل رشد این بازار باشد.

وی اضافه کرد: متاسفانه دولت ما بزرگترین بازیگر اقتصادی و بنگاهدار در کشور است. دولت می تواند با تخصیص تسهیلاتی از جمله در بخش عوارض صادرات، قیمت‌گذاری، نرخ بهره بانکی و... برای شرکت های بورسی که در حوزه های مختلف اقتصادی فعالیت می کنند و اتفاقا خود دولت سهامدار بسیاری از این شرکت ها است، شرایط بهتری فراهم آورد؛ ولی به نظر می‌رسد در دوسال اخیر به دلیل تحریم‌ها و کسری بودجه دولت، چنین حمایتی از شرکت ها به عمل نیامده و مشکلاتی برای شرکت ها و صنایع بورسی ایجاد شده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: طبیعتاً بازار سرمایه آینه تمام‌نمای اقتصاد کشور است. اگر فضای واقعی اقتصادی کشور شرایط مطلوبی نداشته باشد، خود به خود روی وضعیت معاملات بازار سرمایه هم تاثیرگذار خواهد بود. از این لحاظ می‌توان گفت نظر دولت در مورد رشد یا عدم رشد بازار سرمایه بسیار مهم است؛ اما به هر حال ساختار های کلی اقتصاد کشور ما و همینطور رویکرد فعالان اقتصادی نسبت به بازار سرمایه هم در وضعیت این بازار بی تاثیر نیست. رشد بازار سرمایه در گرو جلب اعتماد دوباره سرمایه گذاران است.

وی افزود: باید در نظر داشت که در حال حاضر بازارهای رقیب، به اندازه بازار سرمایه جذابیت ندارند و در شرایطی که بازارهای رقیب از جمله بازار ملک در این مدت رشد داشته، بازار سرمایه افت داشته است. بنابراین اگر بتوان چشم انداز روشنی پیش روی بازار سرمایه ترسیم کرد که آینده صنایع و شرکت ها تا حدودی شفاف تر شده و اعتماد سرمایه گذاران به این بازار دوباره جلب شود، می توان به رشد این بازار خوشبین بود. نتیجه مذاکرات کماکان مبهم است و نرخ سود بانکی هم طبق آنچه انتظار می‌رفت کاهش پیدا نکرد. قیمت گذاری های دستوری و مداخله‌های بخش دولتی و قطعی برق صنایع و... همچنان ادامه دارد. به دلیل تقسیم سود اندک در مجامع، سهامداران تمایلی به حضور در مجامع ندارند و مشخص نیست روند سودآوری شرکت ها سال آینده به چه صورت باشد و... و تمامی این موارد روی وضعیت بازار سرمایه تاثیر گذار بوده است.

کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: به همین دلیل هم سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند منابع خود را در سایر بازارها سرمایه گذاری کرده یا فعلا صبر کنند تا بازار سرمایه شرایط شفاف‌تری پیدا کند. اما در هر حال امیدواریم سرمایه گذارانی که با میل و اراده خود تصمیم به سرمایه گذاری در بازار سهام گرفته اند، کلیه جوانب و متغیرهای اثرگذار بر این بازار را مد نظر قرار داده و صبوری بیشتری داشته باشند.

منبع: بورس نیوز

ارسال نظر