|
کدخبر: 268269

علت افت بازار سرمایه چیست؟

شاخص کل بورس امروز حرکت رو به بالایی داشت ولی در اصل بازدهی شاخص در این هفته منفی شد. هفته آینده بازار می‌تواند سبزپوش شود؟

اقتصاد علت افت بازار سرمایه چیست؟

شاخص کل بورس امروز چهارشنبه ۲۲ تیر ماه حرکت رو به بالایی داشت ولی در اصل بازدهی آن در این هفته منفی شد.

در پایان معاملات امروز تابلوی معاملات تغییر رنگ داد و سبزپوش شد. شاخص کل روز چهارشنبه رشد شش هزار و ۵۱۷ واحدی را تجربه کرد و به سطح یک میلیون و ۴۹۰ هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیز رشد هزار واحدی داشت و به محدوده ۴۰۷ هزار واحدی رسید.

ارزش معاملات بازار سرمایه همچنان پایین است و سهامداران نگرانی زیادی در این خصوص دارند. امروز ارزش معاملات خرد تقریبا دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان شد و حقیقی‌ها در مجموع حدود ۱۶۸ میلیارد تومان از بازار خارج کردند. البته این ارزش رکورد پایین‌ترین ارزش معاملات سال ۱۴۰۱ را جابه‌جا کرد. در هشت روز معاملاتی گذشته، پنج مرتبه رکورد کم‌ترین ارزش معاملات خرد در سال ۱۴۰۱ شکسته شد.

پیش‌بینی بورس شنبه

چند روزی می‌شود که شاخص کل بورس وارد محدوده یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی شده و سهامداران از ترس ریزش بیشتر، نقدینگی خود را از بورس خارج می‌کنند.

در حال حاضر بیش از ابهاماتی همچون نرخ دلار، مذاکرات وین، افزایش نرخ بهره بانکی و … ترس و نگرانی سهامداران روی بورس تاثیر دارد.ترس و نگرانی سهامداران باعث خروج نقدینگی و افت بیشتر شاخص کل بورس می شود..

سهامداران عقیده دارند که دخالت‌ها و اظهارنظرهای دولت باعث می‌شود بازار سرمایه روند اصلاحی به خود بگیرد. چراکه روز گذشته سخنگوی دولت گفت که شاخص از ابتدای سال بازدهی ۱۰ درصدی داشته و این موضوع ترس بیش از حد سهامداران را برانگیخت.

حال برخی سهامداران به واسطه این اظهارنظرهای سخنگوی دولت و مسوولین دولتی قصد خروج از بازار دارند. این خروج می‌تواند ارزش معاملات بازار سرمایه را کاهش دهد و در نهایت شاخص بیش از گذشته نزولی شود.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر