|
کدخبر: 268063

بیت کوین از این زمستان جان سالم به در می برد؟

بیت کوین در طول تاریخ بارها شاهد کاهش قیمت خود نسبت به بالاترین سطح قبلی برای بیش از سه سال بوده است. آخرین اوج بیت کوین تنها هفت ماه پیش رخ داد و این احتمال وجود دارد که تا ۲ و نیم سال دیگر به این سطح دست پیدا نکند.

به دنبال سقوط قیمت بیت‌کوین به زیر ۲۰۰۰۰ دلار در خرداد پس از رسیدن به ۶۸۰۰۰ دلار در سال ۱۴۰۰ ، این رمزارز یکی از شدیدترین سقوط های خود را در تاریخ تجربه کرد.

ضرر ماهانه ۴۰ درصدی، خرداد ۱۴۰۱ را به بدترین ماه برای بیت کوین از سپتامبر ۲۰۱۱ تبدیل کرده است.

این ارز دیجیتال همچنین سنگین ترین زیان سه ماهه خود را در ۱۱ سال گذشته ثبت کرد.

با این حال، سقوط بیت کوین و بازار رمزارز محدود به سال ۲۰۲۲ نمی شود.

 در واقع، بیت کوین از زمانی که اولین بلاک بیت کوین یا بلوک پیدایش در دی ماه ۱۳۸۷ استخراج شد، از زمستان های این مارکت جان سالم به در برده است.

بازار نزولی شماره ۱: سقوط بیت کوین از ۳۲ دلار به ۰.۰۱ دلار در سال های ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰

قیمت بیت کوین اولین رالی خود را در اواخر اردیبهشت ۱۳۹۰ از ۱.۰۰ دلار شروع کرد در تاریخ ۱۸ خرداد۱۳۹۰  به ۳۲ دلار رسید. اما، این رالی زیاد دوام نیاورد، بیت کوین در عرض چند روز به ۰.۰۱ دلار رسید.

فروش شدید تا حد زیادی به مسائل امنیتی مربوط به صرافی Mt. Gox نسبت داده شد، یک صرافی ارز دیجیتال ژاپنی که در آن زمان تنها صرافی بود که بیت کوین را معامله می کرد، این صرافی به دلیل نقض امنیتی در پلتفرم خود شاهد سرقت ۸۵۰۰۰۰ بیت کوین بود که نگرانی های عمده ای در مورد امنیت بیت کوین ذخیره شده در صرافی ها ایجاد کرد.

با از دست دادن حدود ۹۹ درصد ارزش بیت کوین در چند روز، این سقوط یک دوره طولانی قبل از اینکه قیمت بیت کوین به بالاترین سطح قبلی یعنی ۳۲ دلار بازگردد بود که در بهمن ۱۳۹۱ به بالاترین حد خود رسید.

ردیابی قیمت بیت کوین قبل از ۲۰۱۳ با نمودارهای اخیر دشوار است. خدمات ردیابی قیمت و سایت‌هایی مانند کوین جکو یا کوین مارکت کپ، قیمت بیت کوین را قبل از آوریل ۲۰۱۳ دنبال نمی‌کنند.

بابی اونگ، مدیر عملیات کوین جکو گفت: «بیت کوین قبل از سال ۲۰۱۳ در مراحل ابتدایی خود قرار داشت و در آن زمان مکان های زیادی برای معاملات بیت کوین وجود نداشت. او افزود که کوین جکو درخواست های زیادی برای داده های قبل از ۲۰۱۳ دریافت نکرده است، بنابراین در اولویت این پلتفرم قرار ندارد.

بازار نزولی شماره ۲: سقوط بیت کوین از ۱۰۰۰ دلار به زیر ۲۰۰ دلار در سال های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳

بر اساس داده های مربوط به قیمت بیت کوین، بیت کوین در فروردین ۱۳۹۲ به ۱۰۰ دلار رسید و سپس در آبان ۱۳۹۲ برای مدت کوتاهی به ۱۰۰۰ دلار رسید.

بیت کوین مدت کوتاهی پس از شکستن سطح ۱۰۰۰ دلار وارد بازار نزولی شد و قیمت بیت کوین یک ماه بعد به زیر ۷۰۰ دلار رسید. این کاهش قیمت زمانی اتفاق افتاد که بانک مرکزی چین در پاییز ۱۳۹۲ شروع به سرکوب بیت کوین کرد و موسسات مالی محلی را از انجام تراکنش های بیت کوین منع کرد.

بیت کوین در طی یک سال آینده به نزول خود همچنان ادامه داد و در فروردین ۱۳۹۳ به حدود ۳۶۰ دلار رسید، بیت کوین حتی بیشتر از این کاهش یافت و در دی ۱۳۹۳ به پایین ترین سطح خود یعنی ۱۷۰ دلار رسید.

زمستان طولانی ارزهای دیجیتال در سال  ۱۳۹۲ دوباره با هک صرافی Mt. Gox همراه شد. این صرافی تمام برداشت های بیت کوین را در بهمن ۱۳۹۲ متوقف کرد. سپس این پلتفرم تمام معاملات را به حالت تعلیق درآورد و در نهایت در توکیو و ایالات متحده اعلام ورشکستگی کرد.

برخی از مقامات مالی بزرگ نیز نگرانی هایی را در مورد بیت کوین مطرح کردند، به طوری در پاییز ۱۳۹۳  کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده ادعا کرد که می تواند قیمت بیت کوین را دستکاری کند.

احساسات عمومی پیرامون بیت کوین تا مرداد ۱۳۹۴، زمانی که معکوس شدن روند بلندمدت شروع شد، عمدتا منفی بود. در میان بازار صعودی قوی، بیت کوین سرانجام در دی ماه ۱۳۹۵ به قیمت ۱۰۰۰ دلار بازگشت.

 این طولانی ترین دوره بازیابی قیمت در تاریخ بیت کوین بود.

بازار نزولی شماره ۳: بیت کوین پس از رسیدن به ۲۰۰۰۰ دلار در آذر ۱۳۹۶ به زیر ۳۲۰۰ دلار سقوط کرد.

بیت کوین پس از بازیابی به ۱۰۰۰ دلار در دی ماه ۱۳۹۵، تا پاییز ۱۳۹۶ تا ۲۰۰۰۰ دلار به رشد خود ادامه داد.

با این حال، مانند پیک تاریخی قبلی بیت کوین که ۱۰۰۰ دلار بود، پایداری سطح ۲۰۰۰۰ دلار کوتاه مدت بود، زیرا بیت کوین متعاقبا کاهش یافت و بیش از ۶۰ درصد از ارزش خود را در چند ماه از دست داد.

سال ۲۰۱۸ به عنوان زمستان کریپتو شناخته شد. بازار بیت کوین همچنان در حال ریزش بود و بیت کوین در آذر ۱۳۹۷ به حدود ۳۲۰۰ دلار رسید.

زمستان کریپتو با مشکلات امنیتی در کوین چک، یکی دیگر از صرافی‌های ارز دیجیتال ژاپنی آغاز شد. در دی ماه ۱۳۹۷، کوین چک دچار یک هک عظیم شد که منجر به از دست رفتن حدود ۵۳۰ میلیون دلار از ارز دیجیتال NEM (XEM) شد.

بازار نزولی طولانی تر شد، زیرا غول های فناوری مانند فیس بوک و گوگل تبلیغات را برای عرضه اولیه توکن و تبلیغات فروش توکن در پلتفرم های خود به ترتیب در ماه اسفند ۱۳۹۷ و خرداد ۱۳۹۸ ممنوع کردند.

تلاش‌های جهانی برای ایجاد مقررات ارزهای دیجیتال به تداوم بازار نزولی نیز کمک کرد. کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده درخواست‌های ایجاد صندوق قابل معامله

احساسات نزولی تا سال ۱۳۹۹ بر بازار ارزهای دیجیتال مسلط بود. در همان سال روند عوض شد و بیت کوین نه تنها به ۲۰۰۰۰ دلار بازگشت، بلکه وارد یک روند صعودی بزرگ شد و در فروردین ۱۴۰۰  به بالاتر از ۶۳۰۰۰ دلار رسید.

علیرغم تبدیل شدن سال ۲۰۲۱ به یکی از بهترین سال ها برای بیت کوین و با عبور از ارزش بازار ۱ تریلیون دلاری، بیت کوین نیز دچار کاستی جزئی شد.

مدت کوتاهی پس از شکستن بالاترین رکوردهای جدید در فروردین ۱۴۰۰، بیت کوین اندکی کاهش یافت و قیمت آن در سه ماه بعد نهایتا به ۲۹۰۰۰ رسید.

بازار خرسی کوچک سال ۱۴۰۰ در بحبوحه یک روایت رسانه ای مبنی بر این که استخراج بیت کوین مشکلات محیط زیستی دارد، رخ داد.

ترس جهانی مرتبط با جنگ رسانه ای در مورد مشکلات زیست محیطی بیت کوین و با توجه به اینکه شرکت خودروهای برقی تسلا که بیت کوین را به عنوان پرداخت در ماه می کنار گذاشت، تشدید شد. تنها سه ماه بعد، ایلان ماسک اعتراف کرد که حدود ۵۰ درصد از استخراج بیت کوین از انرژی های تجدید پذیر تامین می شود.

با وجود اینکه چین سرکوب استخراج رمزارز را آغاز کرد، بازار نزولی چندان دوام نیاورد. روند صعودی تا شهریور ۱۴۰۰ بازگشت و بیت کوین در نهایت به بالاترین حد خود یعنی ۶۸۰۰۰ دلار رسید که در آبان ۱۴۰۰ ثبت شد.

بازار نزولی شماره ۵: بیت کوین از ۶۸۰۰۰ دلار به زیر ۲۰۰۰۰ دلار در سال ۱۴۰۱ سقوط کرد

بیت کوین نتوانست سطح ۷۰۰۰۰ دلار را بشکند و در پاییز ۱۴۰۱ شروع به کاهش کرد. این ارز دیجیتال از نوامبر سال گذشته وارد بازار نزولی شد و یکی از بزرگترین سقوط های تاریخی خود را در سال ۱۴۰۱ به ثبت رساند.

در ماه خرداد، این ارز دیجیتال برای اولین بار از سال ۱۳۹۹ به زیر ۲۰۰۰۰ دلار سقوط کرد و به ترس شدید در بازار دامن زد.

بازار نزولی کنونی تا حد زیادی به بحران استیبل کوین های الگوریتمی، یعنی استیبل کوین ترا (UST) مربوط می شود که برای حمایت از یک پیوند پایدار ۱:۱ با دلار آمریکا از طریق الگوریتم های بلاک چین به جای ذخایر نقدی معادل طراحی شده اند.

UST که زمانی یک استیبل کوین الگوریتمی بود، در ماه می ارزش دلاری خود را از دست داد. کاهش نرخ ارز UST باعث وحشت گسترده ای در بازارهای ارزهای دیجیتال گسترده تر شد این استیبل کوین قبل از سقوط توانسته بود به سومین استیبل کوین بزرگ موجود بازار تبدیل شود.

فروپاشی ترا به دلیل نقدینگی‌های گسترده و عدم اطمینان که به بحران در وام‌دهی ارزهای دیجیتال دامن زد، تأثیر دومینویی بر بقیه بازار کریپتوها ایجاد کرد. تعدادی از وام دهندگان کریپتو جهانی مانند سلسیوس به دلیل ناتوانی در حفظ نقدینگی در میان شرایط وحشیانه بازار مجبور به متوقف کردن برداشت ها شدند.

بازار نزولی بیت کوین در طول تاریخ معمولا سه سال طول کشیده است. بالاترین سطح قبلی ۶۸۰۰۰ دلار تنها هفت ماه پیش بود و هنوز مشخص نیست که بیت کوین چه زمانی به اوج قبلی خود باز می گردد.

 

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها