|
کدخبر: 267212 نعیمه صفری تبار

اختصاصی گسترش نیوز:

وضعیت عجیب قیمت گذاری در صنعت داروسازی

کسری بودجه در دولت باعث می‌شود، فشار بر صنایع مختلف خصوصا صنعت دارو سازی وارد شود.

اقتصاد وضعیت عجیب قیمت گذاری در صنعت داروسازی

نشست بررسی مشکلات دارویی عصر امروز یک شنبه، ۱۲ تیرماه در سالن انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور برگزار شد. در این نشست اعضای هیئت مدیره سندیکا و شرکت های دارویی حضور داشتند.

در ابتدای برنامه،‌ محمد عبده زاده رئیس هیئت مدیره سندیکا در آغاز گزارشی از پیگیری های صورت گرفته در صنعت داروسازی ارائه کرد و در ادامه افزود: تورم در دارو هم اتفاق افتاده است. متاسفانه ۹ درصد ارزش افزوده بر حسب دلار حساب می شود. در بحث دارو شاهد پاس کاری بین وزارت خانه ها هستیم  و درخواست ها به قسمت های مختلف ارسال می‌شود، ولی متاسفانه مدیران بار مسئولیت حوزه خود را نمی‌پذیرند.

وی در ادامه گفت: قیمت گذاری دارو با این وضعیت تورم پیش رو نمی تواند به درستی انجام شود و بحث کسری بودجه در دولت باعث می‌شود به این بخش رسیدگی نشود. در واقع کسری بودجه در دولت باعث می‌شود، فشار بر صنایع مختلف خصوصا صنعت دارو سازی وارد شود.

عبده زاده افزود: وزارت صمت خودش را متولی دارو نمی‌داند و تمام فشار تورم بر دوش تولید کشور است. در دولت ایجاد یک پلتفرم اینترنتی از مشکلات سازمان دارو ارجحیت دارد و متاسفانه خواسته های این سازمان در اولویت قرار نمی گیرد.

وی همچنین از ریاست جمهوری درخواست ملاقات داشت و خواستار این بود که با حفظ ضوابط و آیین نامه موجود کمیته ای اجازه قیمت گذاری دارو را به سندیکا داده شود.

در ادامه محمدرضا زرگرزاده رئیس طب مفید نیکان درباره مشکلات دارویی گفت: مردم از کمبود دارو دارند تلف می‌شوند و می‌میرند  وی پیشنهاد دیدار مستقیم با مقام معظم رهبری را داد و گفت باید خواسته هایمان را از رهبری داشته باشیم.

زرگر زاده گفت: تمامی شرکت ها باید پشت هم باشند و  باید میثاق نامه ای را امضا کنند برای درخواست هایشان، تا فقط شاهد آن نباشیم که تنها گروهی برای قیمت گذاری دارو تلاش کنند.

وی در پایان گفت: برای تعیین قیمت نیازمند این هستیم که سندیکا با نظارت کامل بتواند قیمت گذاری را انجام دهد.

دست های پنهان به دنبال تعطیلی شرکت های دارویی

شایقی مدیرعامل شرکت دارویی ایران ناژو گفت: از آغاز در صنعت داروسازی بودم و از جزییات که این صنعت شکل گرفت حضور داشته ام. هیچ زمانی صنعت داروسازی در این شرایط قرار نداشت حتی اوایل دهه هفتاد که شرایط بسیار سخت بود ولی هیچ گاه شرایط این صنعت را به بدی این زمان ندیده ام .

شایقی-دارو

وی ادامه داد: از ۸۳ پروانه دارویی، ۴۵ قلم زیان ده مطلق داریم و بقیه آنها حاشیه سود زیر ۱۵ درصد دارند. سود ویژه در سال گذشته طی گزارشی ۵درصد سود خالص بوده است ،صنعتی که به این میزان در آن صحبت می‌شود فقط به همین میزان سود دارد.

شایقی افزود: اگر افزایش قیمت ها در سال ۱۴۰۱ را نگاه کنیم، می‌بینیم امسال این سود از ۵ درصد هم پایین تر می آید. اکنون از ۸۳ پروانه دارویی تنها ۳۰ درصد را می‌توانیم تولید کنیم که بسیاری از آنها زیان ده هستند ولی ما تولید میکنیم.

وی پیشنهادی را برای نجات از این اوضاع عنوان کرد و گفت: هرکار قانونی که باید انجام میشد تا الان انجام شده است. هم‌اکنون باید یک کار غیر متعارف انجام دهیم،سندیکا باید حرف اول را برای تعیین قیمت ها بزند.جلسات و ملاقات دیگر جوابگو نیست؛این صنعت در شرف تعطیلی است باید طی ۷روز آینده هرکاری لازم است برای نجات این صنعت انجام شود .

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها