|
کدخبر: 236661 شهریار خادمی

در گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون صنایع مجلس تشریح شد:

این خودروها را باید وارد کرد

علی جدی: ما در بحث واردات خودرو نگفته ایم که خودرو سازی را تعطیل کنیم بلکه گفته‌ایم به میزانی که کثری داریم خودرو وارد شود. به طور مثال ما در کشور تولید خودروهای سنگین راهداری یا خودروهای سوخت پاک و هیبردی نداریم

اقتصاد این خودروها را باید وارد کرد

کلمه توسعه در لغت به معنی گسترش و بهبود است. توسعه اگرچه دارای بعد کمی است اما دراصل دارای ابعاد کیفی است. توسعه اقتصادی فرآیندی است که درآن یک رشته تحولات و تغییرات بنیادی درساختار های اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی جامعه به وقوع می پیوندد و به مرحله بالاتری ازپیشرفت اقتصادی می رسد.به این ترتیب ، می توان گفت رشد جزئی از توسعه است و همراه با توسعه اقتصادی حتماً رشد اقتصادی حاصل می شود. اکنون در کشور ما بحث بر سر برنامه توسعه هفتم است. در همین راستا با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به گفتگو نشستیم.

علی-جدی

فضای رقابت را باز کنیم

علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در برنامه های توسعه ای برنامه های خوبی برای برخی از صنایع داشتیم اما برخی از آنها عملی نشد، لذا در برنامه هفتم می توان بر اجرای آنها تاکید کرد. در بخشی دیگر از برنامه های توسعه موانع و محدودیت های ایجاد شد. شرایط اکنون با گذشته بسیار متفاوت است و نباید مجددا آن محدودیت ها را ایجاد کنیم. باید کاری کرد که فضا باز شود.

وی افزود: برخی از محدودیت هایی که در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی ایجاد کردیم اکنون در حال آسیب زدن به اقتصاد است. به همین علت نیاز است که در برنامه هفتم توسعه، نگاه بازتری به بخش تولید و اقتصاد کشور داشته باشیم. اگر بخواهیم جهانی شویم نباید محدودیت‌های وارداتی را بیشتر از گذشته کنیم. باید کاری کنیم که رقابت‌های بین المللی شکل بگیرد. به طور مثال اکنون به بخش لوازم خانگی فرصت های خوبی داده ایم اما اگر در برنامه هفتم توسعه هم بخواهیم ۶ سال این فرصت را تکرار کنیم عملا شرکت ها تولید کننده لوازم خانگی همانند خودروسازان کشور در یک یارانه پنهانی گیر می‌کنند و رشد نمی‌کنند. نیاز است که در برنامه شش ساله هفتم کاری کنیم که تولید کنندگان ما در یک رقابت بین‌المللی قرار بگیرند.

جدی ادامه داد: متاسفانه در بخش خودرو نتوانستیم رقابت ایجاد کنیم. نتیجه آن شد که اکنون خودروهای ایرانی بدتر از دهه قبل هستند. سال‌هاست که در برنامه های توسعه ای از تولید داخل حمایت می کنیم و وقتی در مجلس قانونی تصویب می کنیم شورای نگهبان می گوید که آن برنامه مخالف برنامه هفتم توسعه است. لذا دست مجلس در تصویب قانون بسته می شود. در نتیجه در برنامه‌های توسعه ای باید نگاه ها بازتر و عمیق تر شود تا در مجلس و شورای نگهبان متناسب با شرایط در مورد آن تصمیم گیری شود. اکنون بسیاری از مصوباتی که در مجلس تصویب می شود در شورای نگهبان به بهانه مخالفت با برنامه های توسعه ای رد می شود.

آینده واردات خودرو در کشور

نماینده مردم شیروان در مورد آینده واردات خودرو اظهار کرد: اکنون شورای نگهبان ابهامی پیرامون بحث واردات ندارد اما هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام نظراتی دارد. ما در بحث واردات خودرو نگفته ایم که خودرو سازی را تعطیل کنیم بلکه گفته‌ایم به میزانی که کثری داریم خودرو وارد شود. به طور مثال ما در کشور تولید خودروهای سنگین راهداری یا خودروهای سوخت پاک و هیبردی نداریم در نتیجه باید این مدل از خودروها وارد شود. وزارت صمت هم بیان می کند که به یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو نیاز داریم. کسری قابل توجهی داریم و باید از راه واردات تامین شود. ۵ میلیون خودروی فرسوده را چگونه باید تعویض کرد؟ آیا اصلا وزارت صمت جایگزینی برای این خودروها دارد؟

نماینده یازدهم مجلس شواری اسلامی در پایان اظهار کرد: بدهی‌های خودروسازان هم ناشی از یارانه های پنهانی است که برای انحصار در نظر گرفته شده است. اگر در گذشته خودروسازی به شکل رقابتی پیش می‌رفت و بخش خصوصی فعال می‌شد دیگر دلیلی نداشت که این همه بدهی کلان و زیان انباشته شکل بگیرد. خودروسازان اکنون در باتلاق خودشان در حال غرق شدن هستند. به یکسری تصمیم مهم نیاز است و  دولت باید  به آنها جامه عمل بپوشاند.

  • ناشناس ارسالی در

    جسارتا کسری نه کثری

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها