|
کدخبر: 261469 رویا رئیسی

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس اقتصادی؛

بازار دلار تسلیم بانک مرکزی شد / سرنوشت قیمت ارز بعد از توافق با آمریکا

سمیعی؛ کارشناس بازارهای مالی گفت: ارتباط ایران با هر کشوری خوب است. روابط حسنه با کشورهای مختلف امر مبارکی برای کشور محسوب می‌شود، اما توان تأثیر بر وضعیت اقتصادی کشور را ندارد. در ایران نرخ تورم بالای ۴۰ درصد است؛ دوستی با امریکا چاره‌ساز نخواهد بود. حتی اگر بایدن با دو چمدان دلار هم به کشور بیایید، مشکلات ما برطرف نخواهد شد.

اقتصاد بازار دلار تسلیم بانک مرکزی شد / سرنوشت قیمت ارز بعد از توافق با آمریکا

بازار دلار در هفته اخیر با نوسانات زیادی رو به رو بود و پیش‌بینی می‌شد که از ۳۰ هزار تومان هم فراتر برود. در روز جاری نرخ دلار در صرافی ملی روند کاهشی داشت و ۲۵ هزار و ۶۱۸ تومان اعلام شد که نسبت به نرخ روز گذشته ۶۴ تومان کاهش دارد. عده‌ای معتقد بودند که حضور مقامات ایران و امریکا در امارات دلار را ارزان می‌کند و از سویی عده‌ای اعتراضات به گرانی را عامل رشد نرخ دلار می‌دانند. در خصوص این دو سناریو علی‌اصغر سمیعی؛ کارشناس بازارهای مالی به گسترش نیوز گفت: ۸۰ درصد از عرضه، ارز مورد نیاز کشور توسط بانک مرکزی تأمین می‌شود. در هر بازاری که ۸۰ درصد عرضه دست یک نهاد باشد، آن نهاد مدیریت بازار را تمام و کمال خواهد داشت. همه فعالان بازار هم با هم متحد شوند، ۲۰ درصد هستند و در برابر ۸۰ درصد حرفی برای گفتن ندارند. در این شرایط باید تسلیم نظر بانک مرکزی باشند. باید مسئولان کشور اراده اصلاح و جرئت فعالیت داشته باشند.

قیمت‌های غیرواقعی چالش بزرگ بانک مرکزی

سمیعی اظهار کرد: زمانی که در جایگاه مطمئن قرار بگیریم، احساس خطر نمی‌کنیم. اگر قیمت ارز واقعی باشد، بانک مرکزی با مدیریت به راحتی شرایط را اداره خواهد کرد اما اگر قیمت‌ها حقیقی نباشد و شاهد فشار بر بازار باشیم؛ با کوچک‌ترین مشکلی مقاومت می‌شکند.

وی ضمن اشاره به دیدار احتمالی مقامات ایران و امریکا در امارت گفت: ارتباط ایران با هر کشوری خوب است. روابط حسنه با کشورهای مختلف امر مبارکی برای کشور محسوب می‌شود اما توان تأثیر بر وضعیت اقتصادی کشور را ندارد. به طور مثال دو نفر روابط خوب دارند و یکی از آنها به دیگری مقروض است. در این شرایط از هم شکایت نمی‌کند اما اصل قرض هم فراموش نمی‌شود. در ایران نرخ تورم بالای ۴۰ درصد است؛ دوستی با امریکا چاره‌ساز نخواهد بود. حتی اگر بایدن با دو چمدان دلار هم به کشور بیایید، مشکلات ما برطرف نخواهد شد.

یارانه‌ها برای دولت هزینه‌ساز است

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: مشکل ما پیش خودمان است و باید در داخل بر طرف شود. باید مانع ایجاد تورم از سوی دولت‌ها شویم. دولت‌ها مدعی هستند که هزینه‌ها زیاد است و ناچار به چاپ پول هستند. در جواب به دولت باید به ارائه بی جا یارانه به حامل‌های انرژی و سایر حوزه‌ها اشاره کنیم. این یارانه بی‌جا هزینه‌ساز برای دولت است. دولت مجبور به خلق پول می‌شود.

سمیعی خاطرنشان کرد: با این روند به صورت غیر اخلاقی از مردم مالیات می‌گیرند. مالیات باید مستقیم و شفاف باشد. مالیات به صورت چاپ اسکناس به قشر فقیر جامعه صدمه می‌زند. این روند منجر به ایجاد بیکاری می‌شود. بیکاری بدترین معضل برای کشور است. تا زمانی که قیمت‌ها غیرواقعی و چندگانه باشد، اقتصاد کشور آسیب خواهد دید. قیمت ارز و حامل‌های انرژی باید واقعی شود. در این شرایط ایجاد شغل را شاهد خواهیم بود. یارانه تنها در ۳ حوزه بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، امنیت و قضاوت باید پرداخت شود. غیر از این ۳ حوزه دولت وظیفه ارائه یارانه ندارند.

علت گرانی کالاهای اساسی

وی در پایان گفت: زمانی که همه کالاها با هم گران می‌شوند، باید دنبال علت گرانی همگانی باشیم. علت این موضوع ارزان شدن پول ملی است. کالا همان قیمت است اما پول ملی بی‌ارزش شده است. امروز با یک عدد اسکناس پنیر می‌خرید اما فردا برای خرید همان پنیر باید ۲ عدد اسکناس بدهید. در نتیجه این منطق که گرانی کالا، بر قیمت دلار اثر می‌گذارد؛ منطق صحیحی نیست. تنها یک قیمت بر دلار اثر می‌گذارد؛ آن هم ارزان شدن تومان است.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها